Paka, Bukit Besi... Bandar Pak Kadok

| |
Bukit Besi dan Paka adalah dua tempat yang memasyhurkan daerah Dungun bahkan sebagai pemangkin ekonomi negeri Terengganu. Secara langsung menjadi penyumbang kepada ekonomi Malaysia. Kegiatan perlombongan bijih besi di Bukit Besi bermula apabila seorang ahli kajibumi dari Jepun, Mr. Kuhara datang ke Cemuak, Hulu Dungun pada tahun 1916 dan mendapati terdapat kandungan bijih besi dengan jumlah yang besar di kawasan tersebut.Syarikat Kuhara Mining Ltd telah menjalankan kegiatan melombong bijih secara tidak rasmi semenjak 1927 dan pada 13.1.1929 Mining Lease' telah dikeluarkan dengan rasmi oleh Kerajaan Terengganu kepada NMC iaitu sebuah syarikat dari Jepun Nippon Mining Company (Nippon Kogyo) yang melibatkan kawasan seluas 1080 ekar,. Pada tahun 1940 pengeluaran bijih besi berjumlah 1962,000 tan dan dibawa pulang untuk kepentingan industri di Jepun. Ia berakhir apabila Jepun menyerah kalah kepada British dalam Perang Dunia ke II. Perusahaan perlombongan bijih besi oleh NMC berakhir pada tahun 1945. Apabila British menjajah kembali Tanah Melayu, mereka menjual lombong Bukit Besi kepada Syarikat Eastern Mining and Metal Berhad (EMMCO). Awal 1950an EMMCO menjalankan aktiviti perlombongan secara besar-besaran, kesan daripada pemulihan peperangan dan permintaan yang tinggi dari syarikat-syarikat Jepun. Ketika ini Bukit Besi adalah pengeluar terbesar bijih besi dunia khususnya ke Eropah. Pihak EMMCO juga telah mewujudkan banyak jabatan, seperti pejabat pos, pejabat ukur, pejabat kebajikan masyarakat dan sebagainya di zaman kegemilangan Bukit Besi.

Di zaman era kegemilangan Bukit Besi dahulu pada tahun-tahun 60-an hingga 70-an, bahkan sebelum mardeka didapati lebih 4,000 orang bekerja di situ sehingga menjadikan Bandar Bukit Besi bandar paling maju di Terengganu sehingga membawa kepada pembinaan pelbagai prasarana untuk menampung keperluan ekonominya. Satu-satunya perkhidmatan keretapi pernah wujud di Terengganu, pada tahun 1930 ialah hasil dari perlombongan besi di Bukit Besit. Laluan keretapi Dungun - Bukit Besi telah dapat disiapkan di stesen Che' Lijah. 'stock pile' atau tempat memunggah bijih yang pertama di Kampung Che' Lijah. Dari situ bijih-bijih besi dimuatkan ke dalam bot untuk dibawa ke Kuala Dungun. Kemudiannya laluan keretapi di panjangkan hingga ke Nibong (dikenali Nibong Stesen) seterusnya ke Sura setelah sebuah bukit berjaya dibuat laluan keretapi melalui terowong, sehinggakan bukit itu dikenali sebagai Bukit Tebuk.

Banyak hotel-hotel diwujudkan di bandar Dungun. Landasan kapal terbang dibina di Sura hujung. Ia juga mengundang budaya asing datang ke Dungun. Pelacuran, minum arak dan perjudian juga mula tumbuh subur. Pelancong, pekerja asing dan pengurus-pengurus syarikat memperkenalkan cara hidup moden dan barat. Bagaimanapun, era kegemilangan itu berakhir. Oleh kerana pengeluaran yang berterusan dengan jumlah yang besar, akhirnya bijih besi mula berkurangan dan pada tahun 1970 akhirnya perlombongan bijih besi ditutup.

Hari ini Bukit Besi menjadi bandar berhantu. Meskipun bekas exco dan beberapa YB Umno-Bn yang memerintah tetapi tiada pembangunan yang ketara. Meskipun Bukit Besi pernah menjadi penyumbang terbesar didunia suatu ketika dulu tetapi Daerah Dungun tidak dapat membangun dengan selayaknya. Bahkan ketika zaman kemercuannya ia menyumbang untuk keperluan pemerintahan negeri Terengganu tetapi Bukit Besi sendiri menjadi bandar berhantu hingga kini.

Paka- Kerteh adalah pekan kecil dipesisiran pantai Terengganu. Ia mula berubah wajah apabila buat pertama kalinya petroleum dijumpai di pantai Terengganu oleh Petronas carigali pada tahun 1982. Ia melonjak sumber kerajaan Terengganu hasil daripada 5% sumber royalti yang dibayar. Bahkan ia pernah digelar sebagai ‘Kuwait Malaysia’. Ia bukan hanya menjadi pemangkin kewangan terengganu bahkan menampung keperluan Malaysia sendiri.


Pembangunan industri juga turut berkembang mengikut keperluan semasa. Stesen Janaelektrik Sultan Ismail, stesen janakuasa terbesar di Malaysia diwujudkan di Paka dan dikendalikan oleh Tenaga Nasional untuk menyediakan keperluan dan tuntutan industri semasa. Paka-Kerteh juga sering dipanggil sebagai "City of Light" di kalangan pelancong kerana limpahan cahaya dari Kawasan Perindustian Petroleum Petronas yang menerangi kawasan Kerteh pada waktu malam.

Tetapi apa manfaat sebenar kepada rakyat dan pembangunan fizikal setempat. Meskipun ia membekalkan hasil ‘emas hitam’ negara tetapi realitinya pekan Paka-Kerteh bab bandar koboi. Ini diakui sendiri oleh Dr Mahathir ketika perasmian Logi Petronas di Paka. Beliau sedih melihat pemandangan pekan Paka dan Kerteh yang tidak jauh dengan tahun 70-an. Beliau menganggap sebagai ‘Pekan Koboi’. Kedai-kedai yang tak terurus, perumahan yang berselerak, perkampungan nelayan yang masih lagi miskin, perkampungan tradisi masih menyedihkan, infra yang tidak sempurna dan sebagainya. Beliau kecewa kerana ia tidak dapat membangunkan Paka-Kerteh menjadi bandar petroleum yang hebat dan canggih sesuai dengan sumbangan petroleum yang digali disini.

Kalau itulah kekecewaan pimpinan UMNO-BN, kita sebagai penduduk disini 100X sedih dan kecewa. Kemana sebenarnya hasil mahsul dari Kerteh & Paka ini. Cair kemana? Rakyat terbiar miskin dan meminta-minta itu lebih baik demi politik pemerintah yang sentiasa dapat memperalatkan mereka ketika pilihanraya. Ketika Pas memerintah, ditarik pula royalti bahkan berbagai peruntukan pembangunan yang ditahan. Itupun sempat juga pihak kerajaan Pas mewujudkan Pusat Niaga Paka diatas tanah yang terbiar sekian lama. Sedikit sebanyak merubah keceriaan pekan Paka.

Kini kedengaran berita Bukit Besi ingin dibuka kembali perlombongan bijih besinya. Bersorak gumbira rakyat jelata. Mengharapkan Bukit Besi akan menjadi bandar maju, bandar satelite. Tapi bagaimana akhirnya? Kot-kot menjadi Pak Kadok. Hanya menang sorak tetapi kampung tergadai. Hasil dikaut orang. Masyarakat setempat mendapat tahinya sahaje. Kekotoran, pencemaran alam sekitar, bahaya gas merbahaya dan sebagainya adalah kebarangkalian yang akan menimpa penduduk Paka tetapi nikmat tidak dikecapi seratanya.

Untung sungguh daerah Kemaman. Dua menteri besarnya mengangkut segala hasil mahsul memajukan Bandar Cukai dan kini giliran Kijal pula. Jerteh sempat mengecapi di era Derih Jusoh. Apakah Dungun perlu menanti seorang MB barulah Dungun akan berubah wajah? Nak harap ke Dato Din Adam ke? Ke Pok Sli? Nampak dok rok cetong. Bagaimana tiga syarikat yang dilantik untuk mengendalikan pajakan selama lima tahun iaitu TBM Minerals Sdn Bhd, Cahaya Ikhtiar Sdn Bhd, dan Wahaba Wangi Shd Bhd. Milik siapa kah ini? Mungkin Din Adam atau Pok Rosli boleh bagitau.

Ketika penulis melawat Aceh akhir 90-an, kekecewaan yang diucapkan apabila Aceh yang mempunyai hasil minyak tetapi diangkut ke Jakarta bahkan Aceh terbiar mundur tanpa pembelaan sewajarnya. Rupanya sama juga ditempat ku sendiri. Bukan anak orang saje mati, anak kita pun mati jugak mak andih oooiii. Pemimpin UMNO-BN wajib menerangkan apa yang terjadi kepada RM12 billion royalti dari Tahun 1974 hingga 1999. Dan Wang Ehsan dari tahun 2000 hingga sekarang sebanyak Rm8bilion. Paka-Kerteh menyumbang 20bilion kepada Terengganu dan apa hasilnya? mana pembangunan yang tidak pernah dilihat mata tu?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...