Negara Sekangkang Beruk. UMNO pakat gadai!

| |
Kalau pimpinan PR memaklumkan tentang pimpinan UMNO-BN mengkhianati tanah-air Malaysia dengan menggadai kepada Brunei kawasan yang kaya simpanan minyak di Laut Cina Selatan – Block L dan Block M – dan kini tidak lagi menjadi sebahagian daripada Malaysia. Siapa akan peduli? Nescaya berduyun-duyunlah tali barut UMNO-BN mempertikai dan menuduh bohong.

Tetapi apabila Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa penggantinya, Tun Abdullah Ahmad Badawi telah menyerahkan kepada Brunei dua blok pengeluaran minyak luar pantai, sebelum bersara awal tahun lalu dengan melibatkan jumlah kerugian dalam bentuk perolehan berjumlah AS$100 bilion (RM320 bilion).

Penyerahan kedaulatan Malaysia itu dikatakan sebagai pertukaran dengan Brunei supaya menggugurkan tuntutannya terhadap Limbang, Sarawak. “Blok L dan Blok M adalah milik Malaysia berdasarkan kepada fakta sejarah. Petronas menandatangani kontrak perkongsian pengeluaran dengan Murphy Oil (Corp) untuk memulakan pengeluaran minyak. Simpanan minyak di kawasan itu adalah hampir 1 bilion tong, dan kini Petronas terpaksa keluar dari kawasan tersebut.

Oleh kerana Tun Mahadir adalah ahli UMNO dan bekas pimpinan tertinggi mereka seolah-olah macam ‘maksum’ buat ahli UMNO. Kata-katanya keramat. Benar tak terbantah. Apatah lagi kini beliau dikembalikan derjat disisi khalifah baru UMNO, DS Najib. Kalau dulu, semua pernah menyerang Tun Mahadir termasuklah DS Nazri hatta ada yang menyembur serbuk lada ke muka Adi Wirajagat itu dan dibicarakan di mahkamah tetapi kini mulut beliau masin kembali. Semua ahli dan pimpinan UMNO kembali menikus melihat beliau. Ia telah menobatkan dirinya bak Lee Kuan Yew di Kota Singa. Beliau istiqamah menyerang Pak Lah Badawi. Ini bermakna Tun mahadir melabelkan beliau adalah pengkhianat negara yang telah menyerahkan kedaulatan Malaysia kepada Brunei dan membawa kerugian sumber kepada pihak kerajaan Malaysia. Nasib ko lah Pak Lah. Memang habitat UMNO macam tu. Siapa yang berkuasa di puja dan siapa jatuh, disepak dan dihina. Itulah politik enjit-enjit semut... sapa sakit naik atas. Orang yang diatas mencekit pula orang yang dibawah.. malang.. malang.

Tetapi kalau nak dikira, bila pula UMNO tidak khianat. Selepas merdeka tidak ada kertas kosong nak dicatat pengkhianatan oleh UMNO-BN terhadap tanah-air umat Islam Tanah Melayu. Khianat UMNO-BN terhadap agama, bangsa, bahasa, harta & tanah-air tak terhitung banyaknya. Dari pimpinan atasan sehinggalah peringkat JKKK dan UMNO di cawangan dan kampung. Bagaimana nak disucikan dosa-dosa mereka. Yang utama adalah bersekongkol dengan penjajah dalam meneruskan agenda sekularisme semenjak merdeka sehingga kini. Dosa yang sama yang dilakukan oleh Kamal ataturk dengan alasan untuk memodenkan Turki. Dengan menggadaikan undang-undang tubuh negeri-negeri dibawah kuasa kesultanan yang meletakkan piagam dan perlembagaan serta undang-undang yang berteraskan al-Quran dan as-Sunnah. Dua kali Presiden UMNO kedua mengunjungi London untuk menerima syarat kemerdekaan Tanah melayu dan hasilnya jelas. Setelah disingkirkan syariah kemudian menobat dan memberi wala’ kepada undang-undang dan peraturan penjajah British dan komanweal. Justeru, pada bulan Mac 1956, satu

Suruhanjaya ditubuhkan untuk menggubal perlembagaan. Suruhanjaya Perlembagaan Komanwel atau lebih dikenali dengan Suruhanjaya Reid yang dipengerusi sendiri oleh Lord Reid dari Britain dan beberapa orang pakar undang-undang kufur dari negara Komanwel mula merangka perlembagaan untuk Tanah Melayu, sebagai syarat untuk merdeka. Ia terpakai sehingga kini bagaimana peraturan makhluk telah mengatasi peraturan Allah Swt. Tindakan syirik ini terpikul keatas stiap pundak rakyat warganegara Malaysia sehingga kini. Dasar negara bangsa assobiyyah (nasionalisme) berteraskan cintakan negara wataniyyah (patriotisme) terpasak kukuh sehingga kini dan sudah dianggap kudus. Dasar ini disolek dengan meletakkan Islam sebagai agama rasmi persekutuan. Jauh dari berfungsi apa-apa.

Dasar Jus Soli diterima pakai sebagai syarat kemerdekaan. UMNO menerimanya meskipun ianya ditolak sejak 1946 lagi apabila prinsip ini mula-mula diperkenalkan dalam dasar Malayan Union. Raja-Raja Melayu dan orang Melayu menolak prinsip Jus Soli., Siapa yang sebenarnya khianat kepada bangsanya sendiri? Inilah akidah negara. Kalau dasar dan prinsip pun UMNO gadai.. yang lain tu toksah cakaplah. Automatik akan mengalir sendiri.

Kalau Tun Mahadir mendedahkan dizaman Pak lah badawi begitu jugalah dizaman beliau dan sebelumnya. Kalau bab khianat tanah ni ia telah bermula semenjak dua menjak lagi. Dulu, kini dan selamanya. Siapakah menyerahkan bumi Singapura? Tanah Singapura adalah sebahagian kepada Tanah Melayu. Itu sah terdapat di dalam sejarah. Di pisahkan berdasarkan desakan Pemimpin Singapura untuk merdeka pada 9 Ogos 1965. Siapa yang menyerahnya? Tidakkah ianya pimpinan UMNO. Apa jadi dengan tanah-tanah di negeri-negeri selat yang lain? Kot-kot nanti kera pun tak lepas dikangkang.

Pada tahun 1957 seluas 3 juta ekar tanah telah diperuntukan sebagai Tanah Simpanan melayu.. Pada tahun 1995 tanah tersebut tinggal 1.7 juta ekar sahaja .... Mana pergi nya 1.3 juta ekar ???? Dalam tempoh 30 tahun UMNO memerintah Malaysia separuh Tanah Simpanan Melayu hilang???? Habis tanah-tanah dibandar yang diterokai oleh nenek-moyang dahulu telah tergadai. Kalau dicabut semua bangunan-bangunan termasuk yang mencakar langit di Kuala Lumpur tu, agak-agak apa yang tinggal untuk orang melayu? Tinggal keris karat UMNO bogel je kot. Malaysia ni bukan besar sangat. Bukan macam benua Afrika maupun Australia. Kalau masing-masing memerintah pakat gadai sikit sorang. Apa lagi yang tinggal?

Sewaktu Muhyiddin Yassin jadi Menteri Besar pada tahun 1980, kerajaan Johor di bawah Muhyiddin telah menyerahkan tanah di kawasan Sungai Lingu iaitu di Bandar Tenggara Johor sebanyak 51,170 hektar kepada kerajaan Singapura. Kawasan tersebut tidak jauh dengan Kota Tinggi yang merupakan kawasan hamparan air. Menurutnya, kawasan berkenaan dipajak kepada kerajaan Singapura selama 60 tahun dengan kadar bayaran RM350 juta dan tidak dibenarkan sesiapa pun memasukinya sekarang ini. Apa akan jadi dengan tanah di Bandar Iskandar di Johor? Boleh percaya ke para jembalang tanah menjaga tanah-tanah ni?

Akibat kebodohan pemimpin Umno jugalah menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar ‘win-win situation’. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia dapat pulau tenggelam timbul.

Di Terengganu sendiri, sudahlah Kerajaan UMNO-BN mengkhianati anak bangsanya sendiri dengan merampas kembali 60,000 tanah lot yang dikurniakan kepada rakyat Terengganu tetapi mereka juga menyerahkan 700 ekar tanah strategik yang indah kurniaan Allah Swt di Pantai Kijal kepada Awana Resort. Dari Taman Reakreasi di Kemasik sehinggalah muka kuala Sungai Kijal. Dengan sungai-sungai pun dia sapu. Takde lagi rezab parit ke, rezab sungai. Semuanya diserahkan. Entah peraturan mana yang dipakai. Dalam taklimat yang dihadiri sendiri oleh penulis di Awana resort. Masing-masing dok sibuk menyalahkan anatara pegawai Pejabat Tanah dan pegawai Parit dan saliran Daerah Kemaman kenapa ini berlaku. Hakikatnya inilah kerja-kerja khianat pemimpin UMNO Terengganu. Sekarang apa yang Terengganu dapat dari pelaburan besar tersebut? Hanya beberapa bijik apartmen yang tidak memberi pulangan yang baik.

Sebelum itu pimpinan UMNO Terengganu juga telah menyerahkan 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vicent Tan untuk projek perlancongan. Siap dengan paip air bawah laut disalurkan dengan peruntukan kerajaan. Berapa je yang kerajaan Terengganu dapat dan apa pulangan buat rakyat? Siapa punya kerja ni kalau tidak UMNO-BN.

Yang terbaru kecoh pula sekarang, dikatakan Dato’ Mat said pula nak gadai tanah di Pulau Besar kepada Mr Lim dari Hong Kong (pembeli sebenar tanah dan aset Pulau Besar, Merang) disebalik Syarikat Ri-Yaz Asset Sdn. Bhd. Keseluruhan Pulau Besar seluas 676 ekar dijual RM67 juta. Termasuklah tanah 12 ekar dengan hotel dalam pembinaan yang telah dibiayai kerajaan negeri hampir RM30 juta beserta infra jalan dan kemudahan. Ri-Yaz Asset dikatakan kroni penting MB yang turut membekalkan air zam-zam sempena ramadhan lepas. Kalau berjaya nescaya satu lagi projek BN yang merupakan pengadaian tanah yang luas dan strategik buat rakyat Terengganu. Apalah malangnya rakyat Terengganu. Sudahlah tanah sendiri dirampas, tanah melayu diserahkan pula kepada orang asing. Kera dihutan disusukan, anak sendiri terbiar kelaparan. Tapi kalau tanya mereka, mesti ada jawapan. Realitinya tanah milik rakyat sudah hilang pemilikan.

Lupakan para pimpinan ini dengan amanah menjaga tanah ini. Setaip inci dan jengkal akan dikira dan dihitung disisi Allah kelak. Jangan lupa kepada hadis Rasulullah Saw:-

عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا فَقَالَتْ : يَا أَبَا سَلَمَةَ اجْتَنِبْ الْأَرْضَ فَإِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ ظَلَمَ قِيدَ شِبْرٍ مِنْ الْأَرْضِ طُوِّقَهُ مِنْ سَبْعِ أَرَضِينَ

Aisyhah r.a berkata: Wahai Abu Salamah. Jauhi kamu daripada tanah (kezaliman berkaitan tanah) bahawa sesungguhnya Rasulullah Saw bersabda: “Barangsiapa yang menzalimi berkaitan tanag sekadar sejengkal nescaya akan dipikulnya sehingga 7 petala bumi”. Riwayat Bukhari.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...