Apa jadi dengan KMC?

| |
Ish. Bukannya rugi Rm 546j. Sebenarnya rugi Rm 227j saje. Kata Datuk Dr Awang Adek (Tim Menteri Kewangan) ketika mengulas isu kerugian Pos Malaysia Berhad di Dewan Negara pada 4 Mei 2010. Sebab ia bukan poket mereka ia tak terasa apa-apa. Itu pun selepas mantan Pengerusi Pos Malaysia & Services Holdings Bhd, Tan Sri Adam Kadir mendedahkan dalam majalah Malaysian Business. Nak diharapkan pimpinan UMNO-BN maklum dan mintak maaf, fuhh jauh sekali.

Teringat kisah pemuda yang jahil berkahwin. Pagi subuh terlewat bangun. Al-maklumlah, orang baru kawen. Disebabkan ayah mertua panggil acap kali untuk solat subuh diluar, maka terpaksalah keluar juga. Rupanya semua orang dah selesai solat berjamaah. Terpaksa dia solat seorang diri. Selesai solat bapa mertua terus menegur. “ Aik terlupa ke? Solat subuh sampai tiga rakaat!. Menantu 1 malaysia terus menjawab. Ye ke! Ingat dah cukup empat rakaat dah”. Terkejut beruk Pak Mertua.

Jadi Awang adek ingat 227j tu bukan kerugian? 227j tu bukan duit pe? Inilah akibatnya daripada pemilihan board director dikalangan orang politik yang tidak berkemampuan dan bukan ahlinya. Kekadang lantikan politik ini hanya sekadar untuk memberi kemudahan dan elaun kepada kroni politik mereka semata-mata. Bahkan sampai seorang berbelas syarikat yang dipegang tetapi tahap kecaknaan dan kemampuan mengurus yang lemah menyebabkan syarikat menjadi rugi.

Senator Datuk Musa Sheikh Fadzir menegur kaedah pelantikan jawatan tertinggi dalam syarikat milik kerajaan (GLC) adalah silap dan ini menyebabkan kepentingan awam setiap GLC tidak diurus secara fokus dan bertanggungjawab sekali gus mengelakkan berlaku kerugian seperti yang dialami Pos Malaysia Bhd. Beliau juga menyarankan Kementerian Kewangan mengkaji latar belakang para CEO GLC sama ada pelantikan mereka dibuat atas kepakaran yang dimiliki atau kerana rapat dengan pemimpin tertentu. Musa membangkitkan perkara itu ketika pelbagai pihak mendesak Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Mohamed Nor Yakcop yang juga bekas Menteri Kewangan Kedua menjelaskan kerugian sebanyak RM546 juta yang dialami Pos Malaysia. Mohamed Nor mengakui mempunyai hubungan rapat dengan Dana Harta Berhad tetapi menafikan beliau terlibat melantik CEO Pos Malaysia itu.

Mereka yang memerintah menganggap amanah semacam ghanimah. Semasa dia pegang jawatan pulun habis-habis. Nanti giliran orang lain memerintah dah takde can le pulak. Itu pasallah sampai sanggup gadai negara pun.

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ : مَا خَطَبَنَا نَبِيُّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَّا قَالَ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا أَمَانَةَ لَهُ وَلَا دِينَ لِمَنْ لَا عَهْدَ لَهُ
Daripada Anas bin Malik berkata: Tidaklah berkhutbah Rasulullah saw melainkan ia bersabda: Tiada iman mereka yang tiada amanah dan tiada agama mereka yang tidak memegang janji.

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا
Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya
Al-nisa: 58

وَمَنْ يَغْلُلْ يَأْتِ بِمَا غَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ
barangsiapa yang berkhianat dalam urusan rampasan perang itu, Maka pada hari kiamat ia akan datang membawa apa yang dikhianatkannya itu, Kemudian tiap-tiap diri akan diberi pembalasan tentang apa yang ia kerjakan dengan (pembalasan) setimpal. Al-Imran : 161

Rasulullah SAW turut memberi peringatan “Wahai manusia! Sekiranya ada di kalangan kamu yang dilantik sebagai wakil pentadbir oleh kami, dan kemudian menyorokkan daripada kami walaupun hanya sebatang jarum, atau lebih, dia sudah berkhianat, dan akan membawanya di Hari Kebangkitan. (Hadis riwayat Abu Dawud)

Takkanlah nilai daripada RM227j itu lebih kecil daripada sebatang jarum. Inilah persoalan amanah. Dan setiap kita akan dipersoalkan amanah ini dihadapan Allah swt. Kita mungkin menganggap ini semuan enteng tetapi tidak disisi Allah Swt. Dunia ini sebagai tempat ujian. Disinilah allah menyaring manusia siapakah mereka yang amanah dan siapakah yang khianat.

Sebagai rakyat Terengganu kita pun nak tahu. Apadah jadi dengan pelantikan seorang pemandu ambulan sebagai pengarah sebuah syarikat milik kerajaan (GLC) oleh Menteri Besar, Datuk Ahmad Said dulu. Termasuklah dua guru sekolah rendah sebagai pengarah sebuah anak syarikat dan hospital specialist milik kerajaan negeri di Kuantan, Pahang. Siapa lagi jawatan tertinggi dalam GLC yang terdiri dari pengurus-pengurus dan anggota lembaga pengarah bagi 18 syarikat-syarikat anak, 10 syarikat bersekutu dan 5 syarikat pelaburan dalam Terengganu Incoporated (TI)?

1 comment:

Dr. Azam said...

bodo punyer olang..bodo punyer umno

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...