Hudud Yang Salah!

| |

Curilah! Aku kerat tangan kamu!.

Lihatlah betapa fitrah manusia berkeinginan untuk melaksanakan hukum yang ditetapkan Allah Swt. Tetapi jika manusia dibiarkan melaksanakan sendiri hukuman tersebut nescaya berlakulah kezaliman dan balas membalas tanpa kesudahan. Di sinilah peranan kerajaan untuk melaksanakan syariat Allah Swt itu agar bersesuaian dengan kehendakNYa serta fitrah manusia sendiri. Tindakan ini dapat menyekat jenayah tersebut sebagai satu kaedah yang diperturunkan oleh Allah Swt bahkan sebagai satu kaedah taubat yang berkesan kepada si penjenayah agar tidak mengulanginya lagi.

Tetapi apabila kerajaan tidak melaksanakannya, akibatnya seperti berita dari Besut apabila seorang lelaki dari Setiu telah dirembat dengan parang sehingga putus tangannya ketika cuba mengumpil pintu rumah sebelum mencuri. Hah! Kan naye. Kena hudud sebelum mencuri. Itupun nasib baik kena tangan. Tersalah langkah, kalau terkena tengkok macamana?

Tangan lelaki pecah rumah berjaya disambung semula

KOTA BHARU: Lelaki yang putus pergelangan tangan kiri selepas ditetak pemilik rumah ketika cubaan pecah rumah di Kampung Pengkalan Gaduh, dekat Keluang, Besut Terengganu pada selasa lalu selamat menjalani pembedahan menyambung tangannya di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) di sini, semalam.

Suspek berusia 29 tahun itu dimasukkan ke HUSM dan kini masih dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) sebaik menjalani pembedahan di pergelangan tangan kirinya.
Katanya, pihaknya dimaklumkan kakitangan bilik bedah terbabit suspek kini stabil dan dikawal anggota polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Besut. lelaki suspek putus tangan kiri akibat ditetak dengan parang oleh pemilik rumah yang cuba dipecah masuk ketika suspek mengumpil tingkap rumah itu di Kampung Pengkalan Gaduh, Keluang dekat Jertih kira-kira jam 3.30 pagi.

Pemilik rumah yang juga pengusaha ternakan ikan dalam sangkar tidur bersama enam ahli keluarganya dalam bilik rumah itu sebelum terjaga apabila mendengar bunyi tingkap rumahnya diumpil. Selepas mengesyaki sesuatu, pemilik rumah itu membawa parang dan keluar melalui pintu utama sebelum ternampak seorang lelaki sedang mengumpil pintu rumah lalu melibas parang dan terkena pergelangan tangan kiri penjenayah itu.

Ini dah kes naye! Ini hudud sendiri ni. Hudud yang tidak sebenar. Nasib baik pihak hospital berjaya menyambung semula. Kalau dalam Islam, boleh ke sambung balik tangan yang telah dipotong?

Dalam kes hudud, haram menyambung semula anggota yang dipotong kerana menyalahi maksud perlaksanaan syariah kecuali dalam kes qisas. Itupun hukumnya harus jika diizinkan oleh mangsa setelah dilaksanakan hukum qisas dan mangsa juga boleh menyambungkan anggotanya. Sebab itu persoalan ini tidak timbul sebab semenjak merdeka hokum syariah telah digadai oleh UMNO-BN mengikuti arahan mahaguru mereka, iaitu penjajah British. Akibatnya tiadanya penyelesaian permasalahan masyarakat kini. Apa yang berlaku diBarat, hari ini masyarakat kita merasai azab pemisahan agama dari pemerintahan.

Tapi itulah gambaran sebenar jenayah dalam masyarakat kita akibat mengabaikan perlaksanaan syariah Islam. Orang ramai sudah meluat apabila jenayah semakin berleluasa. Apabila pihak kerajaan gagal dalam menjaga keselamatan nyawa serta hartabenda rakyat menyebabkan mereka mengambil tindakan sendiri. Siapa perlu dipersalahkan?

وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Laki-laki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangan keduanya (sebagai) pembalasan bagi apa yang mereka kerjakan dan sebagai siksaan dari Allah. dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Surah al-Maidah:38

Diharapkan Kerajaan Terengganu pimpinan UMNO dapat segera melaksanakan hukum Islam sebagaimana yang telah diluluskan demi keselamatan dan kesejahteraan rakyat seluruhnya. Tidak perlu takut. Bukankah UMNO pembela Islam no 1 di Negara ini? atau dalam bab ini UMNO tidak yakin Allah maha bijaksana? Hukum British itu lebih baik daripada hukum Allah? atau pimpinan UMNO bimbang kalau hukum Hudud ini nanti banyak terkena terhadap pemimpin mereka?

Janganlah bercakap aje tanpa bukti. Kalau hudud yang dibentang oleh kerajaan Pas yang lalu rekaan Pas, maka sekaranglah buatkan hudud yang sebenar sementara UMNO masih lagi berkuasa. Tetapi dah 2 penggal UMNO memerintah, boleh harapke?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...