10 Muharram: Apa Anwar & Najib buat jam 3.30 pagi di Makam Sunan Kudus?

| |
Kabupaten Kudus. Jumaat 17 Des 2010. Kudus adalah sebuah kabupaten di Provinsi Jawa Tengah. Ibukota Kudus yang berada di jalur pantai utara timur, Jawa Tengah iaitu antara Semarang-Surabaya.

Menurut laporan akhbar KOMPAS, Susiyati (36) bersama anaknya, Anwar (3), dengan sabar menunggu sebungkus nasi jangkrik bersama ribuan orang-ramai di kompleks Masjid Makam dan Menara Sunan Kudus. Ia mengaku menunggu selama satu jam sebelum pembagian nasi dibuka sekitar pukul 06.00. Dia dan anaknya sampai di Kudus sejak pukul 3.30 pagi. “Kalau tidak datang pagi-pagi lagi, takut terlambat dan tidak ada bahagian nasi jangkrik” kata Susiyati, sambil menenangkan Anwar yang merengek di kendongannya.
Susiyati meyakini nasi jangkrik membawa berkat. Nasi jangkrik merupakan nasi berlauk daging kambing atau kerbau yang dibungkus dengan daun jati dan ditambat dengan anyaman jerami. Biasanya, daging kambing atau kerbau itu dimasak dengan berempah.

Menurut Ketua Yayasan Masjid Menara Makam Sunan Kudus, En Nadjib Hassan, nasi jangkrik merupakan makanan khas Kudus yang konon merupakan makanan kegemaran Sunan Kudus. Nasi jangkrik dibagikan setiap 10 Muharam secara tradisi itu sejak Sunan Kudus masih hidup sehingga kini. Tahun ini pihak Yayasan memasak sebanyak 6.1 tan beras, 73 ekor kambing dan 11 ekor kerbau.Daripada derma orang-ramai bahan-bahan itu dikumpul dan pihak yayasan membuat sebanyak 26,000 nasi bungkus jangkrik,” kata Nadjib.
Selain Susiyati dan Anwar, menjadi tradisi ribuan orang rela menunggu di pintu sempit kompleks Masjid, Menara, dan Makam Sunan Kudus hingga berjam-jam.Menurut Nadjib, pembagian nasi jangkrik merupakan salah satu tradisi sempena membuka kelambu atau membuka kain penutup makam Sunan Kudus. Tradisi itu sempena hari houl atau hari memperingati meninggalnya seorang ulama atau wali Sunan Kudus.

Sunan Kudus dilahirkan dengan nama Jaffar Shadiq. Dia adalah putra dari pasangan Sunan Ngudung, adalah panglima perang Kesultanan Demak Bintoro, dan Syarifah, adik dari Sunan Bonang. Sunan Kudus dikatakan meninggal pada tahun 1550. Dalam melakukan dakwah penyebaran Islam di Kudus, Sunan Kudus menggunakan lembu sebagai penarik masyarakat untuk datang mendengarkan dakwah. Sunan Kudus juga membangun Menara Kudus yang merupakan gabungan kebudayaan Islam dan Hindu yang juga terdapat Masjid yang disebut Masjid Menara Kudus.

Sehari sebelumnya, Yayasan menyediakan bubur asyura. Bubur itu terbuat dari beras, singkong, jagung, pisang, kacang tolo, kacang hijau, kacang tanah, serai, kayu manis, pandan, dan rempah serta gula.

Macam-macam tradisi diadakan sempena menyambut awal Muharram. Tidak ketinggalan di Malaysia. Mereka juga sibuk mengadakan masakan bubur as-Syura. Di Terengganu sendiri, MB Datuk Ahmad Said mempertandingkan 230 kawah pertandingan Bubur as-Syura perdana di Dun Kijal. Kalau dirisik dari mana susur galur bubur ini didapati.. ada yang mengatakan ianya bubur yang dimasak oleh nabi Nuh diatas kapal yang ketika itu tiada banyak bekalan sehingga dikumpul dan dimasak sekaligus. Entah le.. siapa yang pulak yang khabarkan peritiwa beribu tahun kehidupan terawal manusia itu. Tetapi apa yang Rasulullah Saw galakkan supaya berpuasa 9 & 10 muharam iaitu atau (asyura) itu tidak pula kita amalkan.

Herannya sudah lama masyarakat kita membicarakan tentang ma’al hijrah dengan sambutan, cuti, anugerah tokoh, bubur asyura dan pelbagai acara tetapi kenapa masyarakat melayu ditahap Mekah lagi. Belum berhijrah ke era madaniyyah. Mereka masih lagi berpegang dengan islam yang hanya berlegar atas paksi ibadah semata. Tidak termasuk ekonomi, sosial, pemerintahan, pentadbiran, kehakiman dan lain-lain.

Sedangkan hijrah Rasulullah Saw adalah untuk menegakkan Islam sebagai Negara yang memerintah. Kalau Islam sekadar ibadah. Sekadar sembahyang, puasa, zakat, haji. Tak perlulah susah-susah berhijrah ke Madinah sehingga meninggalkan tanah-air, rumah-tangga, bisnes serta kebun-kebun mereka bahkan terpaksa berperang, mempertahankan bumi madinah yang bukan tanah-air mereka. Berperang dengan sanak saudara, kabilah dan sebangsa serta seketurunan mereka. Jika mereka berpegang dengan ketuanan Arab nescaya, rasulullah tidak berperang dalam peritiwa Badar, Uhud dan Khandak.
Di Madinahlah Rasulullah Saw menegakkan Negara Islam serta melaksanakan segala syariat Allah dengan sempurna selama 10 tahun. Baginda wafat dalam keadaan beliau selesai menunaikan amanah dan tanggung-jawabnya. Kemudian diteruskan oleh para sahabat beliau sehingga kejatuhan kerajaan Uthmaniyyah pada tahun 1924.

Setelah sekian lama menyambut ma’al hijrah, yang peliknya mereka mengatakan Islam tiada pemerintahan. Tiada politik dalam Islam. Agama tidak bercampur dengan pemerintahan. Dan pelbagai lagilah dakwaan yang sesat lagi khianat kepada perjuangan Rasulullah Saw. Kalau sekadar diberi cuti atau dianugerah tokoh… Rasulullah saw pernah ingin dilantik sebagai tokoh pilihan dikalangan orang arab, sebagai pemimpin dan pemerintah tetapi mereka mensyaratkan agar meninggalkan Islam. Tetapi ketika di Madinah apabila rasulullah Saw ditawarkan sebagai pemimpin di Madinah dan diberi kebebasan kepada baginda untuk menegakkan syariat Islam lalu Rasulullah Saw menerimanya. Nampaknya masyarakat kita khususnya dikalangan Umno-BN masih lagi duduk dalam kepompong penjajah. Bila lagi nak berhijrah. Takkan 50 tahun merdeka dok berhijrah mengusung kawah bubur asyura aje? Bila nak menegakkan Islam yang syumul??

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...