Hudud di Portugal

| |
Meskipun Negara barat dikenali Negara yang mengamalkan kebebasan khususnya atas alasan hak asasi manusia. Kebebasan melampau menyebabkan terhakisnya nilai moral serta sifat kemanusiaan yang dikurniakan Allah taraf kemuliaan sebagai khalifah diatas mukabumi ini. Tetapi akibat meninggalkan ajaran agama dan mengikut hawa nafsu secara membuta tuli menyebabkan mereka mengikuti jejak langkah kaum yang dibinasakan sepertimana yang dikisahkan dalam al-Quran seperti kaum ‘Ad atau kaum Thamud. Negara mereka maju tetapi akhlak mereka muflis. Akibatnya mereka dihancurkan Allah Swt sebagai peringatan umat terkemudian.

Untuk menjaga dan mengawal status manusia inilah, mereka yang mengikut hawa nafsu dan membelakangkan syariat Allah Swt menghukum mereka mengikut hokum yang sesuai dengan hikmah dan ketentuan Ilahi. Bahkan ianya sesuai dengan fitrah kemanusiaan itu sendiri. Pelanggar syariat itu telah melakukan perkara keji, jijik dari segi syara’ dan juga kewarasan manusia normal.

Tindakan Pinto membunuh Jaime di sebuah kampong di Potugal menggambarkan apa yang ditegah syara’ itu menjengkelkan dan mengaibkan.


Setubuhi Binatang Selama 12 Tahun, Dibunuh

Sabtu, 30 Oktober 2010. Keji!. Itulah kebiasaan buruk Jaime Pires (68), warga Portugal yang memiliki hobi menyetubuhi dengan binatang ternak. Keaktifannya, Jaime Pires digelar Jaime Kambinga oleh warga kampungnya di Proenca-a-Velha, Portugal.
Warga sekitarnya muak dengan tingkah lakunya, Jaime pun lari meninggalkan kampungnya. Namun malang tak berbau, ketika kembali ke kampung halamannya lagi, ia tergoda ketika melihat keledai betina bernama Russo milik Jose Gomes Pinto (55).
Tanpa berpikir panjang, Jaime pun terus menyetubuhi binatang yang mirip kuda kecil itu di kandang pemiliknya. Nahas. Aksinya keji itu di ketahui pemiliknya, Pinto. Kerana jengkel dan sudah mengetahui tabiat buruk si Jaime, Pinto terus mengambil pisau cukur dan menyembelih tengkok Pires sehingga mati.
Pinto berhujah dalam mahkamah bahawa tindakanya membunuh manusia adalah demi membela binatang dari perilaku keji lelaki tersebut. Pencabulan terhadap binatang ini terdedah saat Jose Gomes Pinto, si peternak keledai dibicarakan dan menghadapi pertuduhan membunuh Jaime.
Di mahkamah itu juga terungkap bahawa si Pires dikenal oleh masyarakat setempat sebagai lelaki yang hobinya menyetubuhi haiwan. Beberapa warga membenarkan, hobi Pires sudah sejak 12 tahun silam. Pires sering terserempak melakukan seks dengan ayam, kambing, keledai atau hewan lain, sebagaimana dilaporkan media Inggris, The Sun edisi 29 Oktober. Datuk Bandar Proenca-a-Velha, Francisco Silva, mengatakan, pembunuhan itu sangat menyedihkan, pun begitu beliau juga heran mengapa ada manusia yang nafsu terhadap binatang?


Yelah!. Walau sebebas mana pun Negara mereka tetapi apa yang diputuskan keji oleh Islam dan syara’ nescaya fitrah manusia itu menerima bahawa ianya keji. Nabi Saw telah bersabda dalam apa yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a :

“ مَلْعُونٌ مَنْ أَتَى شَيْئًا مِنَ‏‎ ‎الْبَهَائِمِ …”
Terlaknatlah siapa saja yang mendatangi satu jenis dari binatang ….

Ibnul Qayyim Rahimahullah berkata,

“ وَلا رَيْبَ أَنَّ الزَّاجِرَ‏‎ ‎الطَّبْعِيَّ عَنْ إِتْيَانِ‏‎ ‎الْبَهِيْمَةِ أَقْوَى مِنَ‏‎ ‎الزَّاجِرِ الطَّبْعِيِّ عَنِ‏‎ ‎التَّلَوُّطِ”
Tidak diragukan lagi bahwa penentangan batin secara tabie akan perbuatan menyetubuhi binatang lebih kuat dari penentangan batin akan perbuatan homoseks…

Sebab itulah hukum orang yang berzina dengan binatang sama dengan orang lelaki yang berzina sesama lelaki iaitu dibunuh. Hadis riwayat Ibnu Abbas r.a yang diriwayatkan oleh Abu Dawud, dari rasulullah Saw bersabda :
” مَنْ أَتَى بَهِيمَةً‏‎ ‎فَاقْتُلُوهُ وَاقْتُلُوهَا مَعَهُ“‏

Siapa saja yang mendatangi binatang maka bunuhlah ia dan bunuhlah binatangnya bersamanya.“

Mungkin inilah naluri tabie yang terpancar dalam jiwa Pinto lalu mengambil tindakan membunuh Jaime. Meskipun hukuman itu tidak mengikut kaedah perlaksanaan sebenar tetapi kerana tiada Negara di Barat yang melakukan hukuman hudud di sana tetapi perbuatan keji dan songsang itu hakikatnya tidak boleh diterima oleh fitrah jiwa yang waras.

Tetapi penganut kebebasan dan hak manusia, mereka memejam mata menerimanya sebagai kebebasan seks individu? Bagaimana hak binatang yang tak boleh bersuara? Tak boleh berkata-kata? Tidakkah ini satu kezaliman? Dimana mereka yang berjuang dengan hak asasi haiwan? Tidakkah binatang ini dirogol? Manusia setan akan sentiasa mencari hujjah untuk menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah Swt. Wal’iyazubillah.

2 comments:

Wes said...

Macamana pulak dengan peliwat kat Malaysia ni? Patut di apakan?

Saiful said...

Bicarakan di mahkamah syariah. Kenapa pesalah hudud dibicarakan dimahkamah sivil? 50 tahun UMNO memerintah mahkamah syariah pun ikut hukum syariah ke atau hukum thaghut?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...