Gajah sama Gajah mula berlaga! Siapa mati kena tembak?

| |
“Kes Buku Merah” menyebabkan 4 orang sukarelawan Pusat Bantuan Guaman, Majlis Peguam ditahan polis. Risalah kecil 9 perkara yang mengajar masyarakat hak-hak mereka apabila menghadapi pihak polis. Mereka pulak ditahan polis. Kan lawak tu Negara Malasyia. Macam kata Zunar tu le. Bukan hanya Perak tetapi tanahairku kini menjadi “Malaysia Darul Kartun” . Kalau kini Polis pulak mengatasi undang-undang apa nak kata?.. Aik ke Malaysia ni dah jadi Negara Polis pulak ke?? Tak perlu pakai undang-undang. “Malaysia Darul Polis” nescaya jadilah undang-undang negara macam hutan rimba. Siapa kuat dia berkuasa. Bagi rakyat jelata yang tak berkuasa nescaya dialah mangsa.

Macam cerita mesyuarat para tikus nak selamatkan diri daripada kucing. Sepakat bahawa meletakkan loceng ditengkok kucing sebagai jalan penyelesaian. Tapi siapa nak letak? Ini bukan kata nak letak loceng ditengkok. Baru edar risalah untuk terangkan hak-hak rakyat pun dah kena. Macam baru nak edar surat jemputan nak mesyuarat dah kena cekup!!.. rakyat Malaysia lebih teruk dari tikus nampaknya. Tikus sempat jugak mesyuarat...

Nampaknya pihak polis menambahkan lagi bilangan musuh dan kerja mereka. Selesaikanlah isu pembunuh datuk Sosilawati tu dulu. Selesaikanlah masalah jenayah yang bertimbun tu. Ni dok sibuk nak berperang dengan peguam pulak. Dah le selama ni do sibuk berperang dengan majlis ceramah Pas.

Apa macam Menteri portfolio hal-ehwal undang-undang atau 'de-facto Law Minister'. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz? Pengedar buku merah yang dilancar beliau ditangkap oleh anak buah Datuk Seri Hisyamuddin Hussein yang jaga polis dibawah Menteri Dalam Negeri. Hah kalau nak perang pun peranglah. Tetapi jangan sampai rakyat pulak jadi mangsa.

Rakyat nak diperbodohkan. Pihak polis yang berkepentingan akan menggunakan kedudukan mereka untuk mengugut dan menggertak rakyat. Tanpa mengetahui hak-hak mereka nescaya akan ada pihak tertentu yang akan mengambil kesempatan atas mereka. Rakyat sudah acap-kali mendengar isu-isu bagaimana Kugan mati dilokap, bagaimana kes Aminur Rashid di tembak dan sebagainya.


Nazri kesal polis tahan sukarela Majlis Peguam

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz kesal dengan tindakan polis menahan empat orang sukarelawan Pusat Bantuan Guaman Majlis Peguam yang mengedarkan risalah 'Buku Merah' pada Ahad lalu.

Risalah 'Buku Merah – Polis Dan Hak Asas Anda' itu merupakan peruntukan yang sememangnya merupakan hak seseorang anggota masyarakat apabila berdepan dengan penahanan oleh polis, seperti yang dilindungi perlembagaan. Malah, risalah itu sendiri dilancarkan oleh Nazri dalam satu majlis anjuran Majlis Peguam pada Februari 2009 dan April 2006 lalu.

Pada masa itu, beliau mengharapkan supaya masyarakat mengetahui hak mereka dan juga supaya polis mengikut prosedur operasi standard (SOP) mereka.

“Jika mereka ditahan hanya kerana mengedarkan perlembagaan dan mereka tidak melanggar apa-apa undang-undang, saya tidak faham kenapa mereka ditahan,” kata Nazri dalam satu wawancara dengan Malaysiakini.

Mengulas lanjut, beliau berkata penahanan itu jelas merupakan tindakan yang mengekang kebebasan bersuara dan kegiatan orang awam. “(Media) perlu (laporkan) perkara ini kerana kita bukan Negara Polis. Pada saya tidak sepatutnya berlaku penahanan salah. Anda hanya boleh tahan seseorang jika mereka disyaki melanggar undang-undang atau seumpamanya,” katanya.
Katanya, penahanan itu mungkin disebabkan anggota polis yang terlibat itu sendiri – yang mungkin terlalu beria-ria atau fanatik dengan tugas mereka. Ketika ditanya, beliau bagaimanapun menolak pandangan bahawa insiden itu berlaku disebabkan 'pertentangan' di antara pihak polis dan peguam. “Ia tidak patut dianggap bahawa (polis) diarahkan untuk berbuat demikian. Saya tidak fikir begitu, saya tidak fikir ada arahan tetap bahawa polis perlu serang peguam,” katanya lagi.

Sama macam ISA jugak. Yang terbaru pegawai Imigresen pulak yang kena. Kalau benar ada bukti dan mereka menyeleweng maka dakwalah mereka mengikut peruntukan undang-undang Negara. Buktikan mereka bersalah. Jangan jadikan mereka mangsa tak hak mereka membela diri.

Sudah sampai masanya UMNO-BN dikojolkan dalam PRU ke 13 nanti

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...