Lanun Hitam seberang lautan Nampak, lanun putih berkot tak Nampak???

| |
Dari telinga Negara Afrika, Somalia yang terletak beribu km dari tanah-air, dibawaknya pulang awang hitam dengan bakal tuduhan cubaan melanun. Entah lama mana kes ini boleh selesai. Siapa yang tanggung kos diorang ini? Rakyat Malaysia jugak yang tanggung. Bukannya Rosmah!

Yang heran tu, banyak kes melanun dalam Negara yang dilakukan oleh pimpinan UMNO dibutakan mata begitu sahaja. Apatah lagi yang sedang memegang kuasa. Semua kecut telo. Kalau dah hilang kuasa macam Ling Liong Sik, Khir Toyo tu… hah kenalah tuduhan. Itu baru peringkat tuduhan. Dah banyak kes sebelum pada ini, terbang macam tu aje. Kasitah Gadam, Eric Chia yang melibatkan rasuah tu belum kita kes bunuh, cabul, skandal seks dan sebagainya.

Tempoh reman 7 lanun Somalia dilanjutkan

KUALA LUMPUR 6 Feb. - Perintah tahanan reman terhadap tujuh lanun warga Somalia yang ditahan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) semasa cuba merompak sebuah kapal dagang MT Bunga Laurel di Teluk Aden pada 20 Januari lalu dilanjutkan selama enam hari lagi.
Majistret Zulkifli Abdullah membenarkan perintah tahanan reman terhadap kesemua suspek dilanjutkan sehingga 12 Februari depan mengikut Seksyen 117 Kanun Tatacara Jenayah bagi membantu siasatan polis. Kesemua lanun itu yang memakai baju lokap berwarna jingga hari ini dibawa ke Pusat Tahanan Sementara, Balai Polis Bukit Jalil.

Bila dah jatuh takhta barulah tahu, mereka ni melanun khazanah rakyat yang bukan sedikit. Kes Ben Ali Tunisia yang buat lari 1.5tan jongkos emas Negara, Harta Mubarak US70billion. Habis berapa harta Dr Mahathir? Pak Lah? Najib serta kroni-kroni mereka??? Mereka jadi pekak badak?

Lihat kes di Terengganu. Lanun yang menyeleweng dibiar berleluasa. Apatah lagi kes rasuah yang berjela-jela.. tetapi bila dah berpangkat MB. Senyap sunyi dan sepi. Inilah lanun-lanun yang berkot dan bertali leher. Pakai smart tetapi menipu rakyat. Hidup kaya-raya setelah berpangkat YB baru sepenggal. Mereka dilarang berniaga, elaun YB berapa sen sangat, apatah lagi mereka berkhidmat untuk rakyat. Bersumpah setia untuk amanah dan bertanggung-jawab. Tetapi mengumpul harta berjuta.

Kes Projek Satdium Runtuh... akhirnya anak bilis jugak yang kena. Jurutera yang kena dakwa. Habis kontraktor? Yang baham berjuta projek tu pi mana?? sebab UMNO?? Golongan ini sebagai Santa Claus yang akan membahagi $$$ dekat pilihanraya ini selamat sejahtera.akhirnya apa jadi dengan Negeri Terengganu sebagai Kuwait Malaysia… kemana harta khazanahnya?? Cuba tengok kat Sabah & Sarawak. Gondol negeri. Siapa memerintah???

Semoga mereka sentiasa ulang-ulang zikir munajat Pak Lah Hadhari semasa memerintah dulu… tangkap leleh air mata pak Lah semasa dinyanyikan lagu ciptaan beliau… “KU CARI DAMAI ABADI” hakikatnya banyak musang berbulu ayam. Melanun disiang hari yang cerah benderang, tetapi lanun yang hitam gelap pulak yang ditangkap…

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...