Rosmah Bimbang Rakyat Malaysia Gemuk?

| |
Tiga puluh peratus penduduk di negara ini mempunyai berat badan berlebihan manakala 30 peratus lagi obes, kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai. Beliau berkata, ia merangkumi semua peringkat umur, manakala jumlah kanak-kanak yang mengalami masalah kegemukan pula menunjukkan peningkatan yang membimbangkan sejak akhir-akhir ini.

Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor pernah mengadakan lawatan ke sebuah ladang organik di New York bersama, Michelle Obama, yang berkempen bagi tabiat pemakanan sihat bagi melawan kadar obesiti yang meningkat di Amerika. Kenapalah dibawaknya Rosmah ke lading organik? Banyak lagi isu lain yang boleh dikemukakan, kenapa pulak isu obes??? Macam perli Bigmama aje?

Lawatan ke Stone Barns Center, sebuah pusat pendidikan berasaskan ladang seluas 32 hektar terletak 40 kilometer ke utara bandar raya New York, sambil memerhatikan pelajar gred tiga menuai, memasak dan menikmati hidangan sayur segar, telur dan produk ladang lain.

Rosmah, yang mengakui beliau tidak gemar makan sayur ketika muda berkata, program seumpama ini amat berguna bagi menggalakkan kanak-kanak makan sayur-sayuran yang ditanam di laman sendiri, menyedia dan memasak dan khususnya tanpa bahan kimia dan pengawet.

Rosmah menyuarakan kebimbangan mengenai obesiti di kalangan kanak-kanak di Malaysia yang mungkin disebabkan peningkatan pengambilan makanan segera dan kurangnya senaman.


Bagi Anda yang merasa latihan olahraga yang dilakukan sudah mencapai tahap tepu dan sudah tidak menghasilkan kemajuan, Anda memerlukan bentuk senaman baru? Apa kata lari menggunakan paracut?

Menurut Murat Gecmen, pelatih dan pemilik FitInFitness, England kaedah ini amat efektif untuk memberi kejutan pada sistem otot. Melakukan sprint dengan mengikatkan paracut kecil di belakang sangat efektif dan meningkatkan heart rate dan menambah kekuatan otot khususnya meningkatkan otot-otot kaki, paha dan tubuh.

Amacam? Sanggup ke? Apa salahnya ikut nasihat isteri PM tu… nak jaga permasalahan obes rakyat semakin teruk kini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...