Menteri Jamban?

| |
Tahniah Datuk Chor Chee Heung. Kesungguhan beliau untuk menarik perhatian orang ramai supaya cakna tandas awam amatlah difahami. Beliau menyebut tentang lebih separuh tandas awam di seluruh negara kotor. Gimik yang dibuat apabila Datuk Chor disuruh bergambar sambil duduk atas jamban. Nasib baik tak disuruh pakai pakaian raja cina. Nampak le macam maharaja cina duduk atas singgahsananya. Kesian Datuk Chor. Gimik-gimik jugak. Jagalah status menteri tu. Nampak macam tokey jamban nak iklan jamban pulak. Lepas ni bolehlah jadi duta produk mana-mana syarikat pengeluar jamban. Takkan pegawai-pegawai di Kementrian beliau nak pekenakan beliau pulak?

Jangan jadi macam kes bekas MB Selangor, Khir Toyo apabila gimik memberi penyapu kepada pegawai beliau akhirnya Khir Toyo sendiri disapu rakyat Selangor. Nanti Datuk Chor di flush masuk dalam jamban. Hihii.. Apa-apa pun takkan Kabinet Najib takde perunding imej. Nak keluar gambar dan promosi buat media mesti sudah diberi taklimat. Atau mungkin itu sebagai imej kempen yang baik buat rakyat Malaysia. Jangan nanti orang cakap Datuk Chor sebagai “Menteri Jamban” sudah le.

Apapun usaha beliau bagi meningkatkan kebersihan tandas awam patut dipuji. Meskipun pelbagai langkah diambil bagi meningkatkan kebersihan tandas awam, satu audit menunjukkan 3,000 daripada 5,764 tandas di seluruh negara adalah kotor.

Datuk Chor Chee Heung selaku Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan menyebut bahawa audit menerusi kaedah penarafan oleh Pihak Berkuasa Tempatan menunjukkan 51.6 peratus daripada tandas awam hanya mampu mencapai tahap satu atau dua bintang, dan hanya tujuh peratus atau kira-kira 400 tandas yang mencapai taraf lima bintang, iaitu kebersihan paling memuaskan. Beliau menyebutnya selepas melancarkan Sambutan Hari Tandas Sedunia dan Seminar Kesihatan Persekitaran Peringkat Kebangsaan 2010 di Kuala Lumpur.

Tak tahulah pulak ada hari tandas sedunia. Hebat jugak tandas ini, ada hari khas buatnya. Macam Hari ibu, Hari Bapa, Hari Guru…. Mungkin sempena Hari Tandas.. pakat duduk atas tandas sepanjang hari tersebut?... Dalam Islam, kebersihan itu sebahagian daripada iman. Kebersihan itu sepatutnya menjadi tuntutan. Tetapi tandas adalah antara markaz syaitan. Sesudah selesai menunaikan hajat disuruh supaya keluar dengan segera. Bahkan nak masuk maupun keluar disunatkan berdoa semoga dijauhi daripada syaitan. Ia sama seperti simpang jalan maupun pasar.
Kenapa kebanyakan tandas awam kotor dan tidak bersih. Bahkan setengah tandas masjid dan surau, khususnya ditepi jalan yang menjadi tempat persinggahan para musafir tidak bersih. Para pengguna juga kekadang tidak berdisiplin. Setengah tu sembahyang pun tidak. Berhenti ke masjid atau surau hanya untuk buang air. Sudah selsai tunaikan hajat, ditinggalkan tanpa dibersihkan. Kekadang sikap vandalism juga wujud. Dengan sengaja dirosakkan kemudahan yang disediakan.
Walau disediakan tandas eksklusif sekalipun tetapi masyarakat tidak mempunyai nilai moral dan akhlak, ia akan menjadi pembaziran semata.
Seperti di Kuala Terengganu. Pihak Bandaraya kononnya nak tunjuk berlainan. Membelanjakan suku juta ringgit membina Tandas Mewah dan Eksklusif di Dataran Syah Bandar. Tandas eksklusif tersebut dibina tahun 2006 di zaman MB Deris dan mengenakan bayaran 50 sen untuk membuang air manakala RM2 bagi kemudahan mandi. Bagaimanapun selepas menyediakan perkhidmatan beberapa tahun, tandas bernilai suku juta ringgit itu kini kelihatan buruk dan beberapa pili dan sinki rosak. Keadaan itu menjadikan tandas lima bintang itu kelihatan seperti tandas-tandas awam lain. Memalukan!
Duit diambil tetapi dimana pihak pengurusannya? Tandas tersebut dikeluarkan bajet lagi oleh pihak Bandaraya untuk dibaiki. Bolehlah buat projek lagi… masyukkk lagi!!!

Kena fikirkan macamana nak selesaikan permasalahan ini. Dan ia pastinya melalui pendidikan. Takkan pendidikan kita ni telah gagal? Pendidikan kita kan dah cemerlang, gemilang & terbilang. Tetapi kenapa tandas awam sampai tahik kat dinding?.. ramai sangat ke Batman kat malaysia ni????

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...