Alhamdulillah... Jilbab keluar dari penjara Turki kini ke Eropah. Ish.. comel pe!!!

| |
Sebagai bekas Kerajaan Khalifah Uthmaniyyah Turki yang dijajah dan begitu kuat memegang dasar sekularisme kerana dibimbangi Islam akan kembali semula membina kekuatan di Turki dan member ancaman kepada Barat. Hakikat itu nampaknya akan berlaku jua.

Ketika parti AKP Turki yang dilihat pro Islam mula memerintah dan apabila Adullah Gul hendak dicalonkan menjadi Presiden Turki, keadaan isterinya yang bertudung amat diberi perhatian dan dianggap mengancam pegangan sekulerisme Turki. Satu ketika dahulu, seorang ahli Parlimen yang bertudung juga diambil tindakan kerana 'kesalahan' bertudungnya bahkan ditarik kewarganegaraan Turki beliau.

Sekian lama dasar kuku besi Kamal attaturk melarang lelaki Turki berkopiah dan perempuan mereka berjilbab. Dan sejak berpuluh tahun, universiti Turki menolak mahasiswi berjilbab. Hal ini adalah keputusan Dewan Pendidikan Tinggi Turki. Para pensyarah dilarang menerima kehadiran mahasiswi berjibab, dan mereka yang tetap melarang akan disoal pihak yang berwajib.

Kini setelah Erdogan dan partinya menerajui Turki kini dikatakan ada 65% perempuan Turki yang mengenakan jilbab dan terus berkembang. Dan para mahasiswa juga kini tidak lagi dilarang mengenakan jilbab ketika memasuki kawasan pengajian mereka.

Mahasiswi turki Berjilbab di Kampus

Mahasiswa Muslim Turki bebas masuk ke perguruan tinggi dengan mengenakan jilbab. Laman web Mufakkirah al-Islam melaporkan, perguruan tinggi Turki menyatakan telah menarik larangan mengenakan jilbab bagi para mahasiswa muslimah di kawasan kampus.

Oktober 2010 yang lalu, Lembaga Peradilan Turki telah mengeluarkan peringatan kerasnya kepada pemerintah Turki yang didominasi parti berhaluan Islam tentang usaha menarik balik larangan berjilbab di kawasan pendidikan.

Pejabat Kehakiman Agung Turki menyatakan bahwa berjilbab di pusat pendidikan bertentangan dengan doktrin sekularisme dan undang-undang di Turki.

Sebelumnya, pada tahun 2008 Mahkamah Konstitusi Turki menghapuskan ketetapan parlimen yang menarik larangan berjilbab di kawasan pusat pendidikan. Para pemerhati merasakan bahwa tahun 2011 akan menjadi tahun bebasnya jilbab di pusat pendididkan dan perguruan tinggi Turki.

Perkembangan Islam ke Eropah cukup cepat dan kebangkitan Islam serta ramainya saudara baru yang memeluk agama Islam termasuk di England.

Hingga tahun 2010, tercatat sebanyak 100 ribu Muslim baru di negeri ini. Angka ini meningkat dua kali ganda. Dari segi gender, kebanyakan mualaf adalah perempuan kulit putih usia 20-30 tahunan. Berdasar data Faith Matters, sebuah organisasi NGO bidang multi-agama, tahun lalu tercatat seramai 3.466 atau dua pertiga dari jumlah keseluruhan mualaf (5.200 orang) perempuan kulit putih Inggris yang menjadi mualaf. "Mereka umumnya mengaku muak dengan masyarakat England yang tidak bermoral dan konsumerisme Inggeris," demikian tulis mereka.

Sembilan dari sepuluh mualaf wanita mengatakan mereka mengubah gaya berpakaiannya setelah menjadi Muslim "menjadi lebih konservatif". Lebih dari setengahnya mulai mengenakan jilbab dan bahkan 5 persen telah memakai burka atau purdah.

Apakah Jilbab yang terpenjara di Kampus Ankara, Istanbul Turki kini mula menyerang Barat. Apakah ini menjadi kebimbangan barat atau penganut agama lain khususnya Kristian dan Yahudi. Tidakkah sebenarnya wanita mereka juga sebenarnya bertudung diketika dahulu. Kenapa mereka perlu phobia sekarang?
Wanita Kristian yang bertudung

Banyak para wanita Kristian pada Zaman Pertengahan Eropah memakai tudung wimple serta berpakaian menutup aurat, yang sangat mirip dengan wanita Muslim kini yang memakai jilbab. 1 Corinthians 11:5, menjelaskan bahawa, “Setiap wanita yang bersembahyang atau beramalan dengan kepalanya tidak ditutup tidak memuliakan kepalanya, dan itulah dan adalah sama seperti jikalau rambutnya dicukur.”

Oleh itu, wanita Kristian pada zaman itu bertudung bukan hanya sewaktu sembahyang, tetapi banyak juga bertudung di tempat awam, oleh kerana wanita yang telah berkahwin diwajibkan memakai tudung. Terdapat juga banyak lukisan, patung dan gambar di tingkap menunjukkan Maria memakai jilbab, dan itulah cara pemakaian umat Kristian pada zaman pertengahan Eropah. Sehingga zaman 1960an, perempuan Katolik memakai tudung ketika bersembahyang di gereja atau katedral. Sekarang, hanya kebanyakannya para biarawati gereja yang sering bertudung.

Kini, pemikiran sekular Barat mengatakan bahawa wanita yang memakai wimple, menindaskan wanita dan anggapan ini juga kelihatan bertentangan dengan kepercayaan biarawati.

Nun atau Paderi wanita? Bagaimana pakaian mereka? Kenapa Jilbab muslimah jadi phobia?

Bagaimana dengan Wanita Yahudi Ortodoks?

Wanita Yahudi Ortodoks masih memakai tudung hingga ke hari ini. Tudungnya digelar tichel, dan alasan memakainya adalah berasaskan koda berpakaian menutup aurat yang dikenali sebagai Tzniut.

Bagi penganut ajaran Islam bertudung dan berjilbab itu adalah tuntutan agama dan satu kewajipan berdasarkan Firman allah Swt dalam Surah an-Nur : 31
“Hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dada mereka”

Pakaian jenis ini adalah wajib dan tidak munasabah mereka yang mengaku beriman mengengkari arahan ini apatah lagi Allah berfirman, “Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang beriman dan tidak (pula) perempuan mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barang siapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka sungguh dia telah sesat, sesat yang nyata.” Surah Al Ahzab : 36

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...