Lebai Malang, UMNO Baham

| |
Kalau dulu dikisahkan tentang lebai malang. Di jemput di dua tempat berbeza tetapi akibat tidak tahu mana dahulu hendak dituju akhirnya ia memilih ke hulu. Ia berkayuh sedang air surut. Ia mencanggahi air menyebabkan ia lewat tiba. Apabila sampai ditempat kenduri, majlis sudah selesai dan makanan sudah habis. Ia berkayuh pula ke hilir. Air mula pasang dan ia sekali lagi berkayuh mencanggahi air pasang. Ia letih dan lewat tiba dan apabila sampai ditempat kenduri majlis juga sudah selesai dan makanan pula sudah habis. Letih dapat makanan tak merasa. Itu dinamakan lebai malang.

Hari ini ketika UMNO-BN memerintah, lagi malang lagi berpeluang. Seorang kontraktor yang mendapat projek lalu projek tersebut gagal, ia di bail-out oleh kerajaan nescaya dia mendapat keuntungan. Puak UMNO-BN mendapat projek membina sesuatu bangunan lalu runtuh, ia tidak didenda bahkan diberi projek membaik-pulih dengan dibayar lagi kali kedua. Seorang kontraktor membina projek stadium di Terengganu, stadium runtuh dia dapat lagi projek membina istana Negara. Dapat projek membina empangan Bakun, projek gagal tetapi mereka dapat pampasan bak durian runtuh. Nampak malang tetapi memperolehi peluang. Bukan lebai malang tetapi UMNO baham rakyat yang malang. Lihat dibawah ini dah berapa billion rakyat rugi angkara UMNO-BN

1.Bailout Bank Bumiputera sebanyak 4 kali - RM10.4 billion.
2.Kerugian Perwaja Steel - RM10 billion.
3.Bailout Indah Water Konsortium (IWK) - RM200 juta.
4.Bailout Konsortium Perkapalan Berhad - RM1.7 billion.
5.Hicom (Proton) kerugian sehingga Kerajaan terpaksa menggunakan duit Petronas untuk membeli saham Proton -RM1 billion.
6.Membeli semula saham MAS daripada Tajuddin Ramli dengan harga RM1 billion lebih dari harga pasaran.
7.Menggunakan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Danaharta dan Khazanah untuk membeli saham-saham Timedotcom yang tidak laku - RM3.3 billion.
8.Bailout LRT PUTRA dan STAR - RM6 billion.
9.Bailout Renong/UEM - RM12 billion.
10.Pampasan pembatalan Projek Empangan Bakun - RM950 juta.
11.Hutang tertunggak InventQjaya - RM228 juta
12.Pampasan Jambatan Bengkok - RM257 juta
13.Pampasan pembatalan Broga Incinerator - RM500 juta
14.Kerugian membeli saham Agusta - RM510 juta
15.Skandal Port Klang Free Zone - RM4.6 bilion
16.Skandal Offshore Petrol Vehicle (PSC-NDSB) - RM6.75 bilion

Sekarang timbul balik isu jambatan bengkok. Pembinaan pakej jambatan bengkok dan jambatan kereta api sebanyak RM1.113 bilion. Projek diluluskan dizaman Mahathir itu untuk menggantikan tambak Johor bagi menghubungkan Singapura dengan pembinaan jambatan yang tingginya 24 meter dari paras air. Projek Gerbang Selatan Bersepadu itu mendapat tarikh milik tapak bagi kedua-dua pakej ialah pada 1 Januari 2003, tetapi atas keputusan kerajaan, kontrak bagi Jambatan Bengkok ditamatkan pada 12 April 2006. Sebuah syarikat bernama Gerbang Perdana Sdn Bhd (GPSB) telah diberikan projek tersebut. GPSB dilaporkan mengemukakan tuntutan berjumlah RM350 juta kepada JKR berikutan keputusan kerajaan untuk membatalkan projek "jambatan bengkok" itu April tahun lalu. dibayar pampasan RM257.4 juta berikutan tuntutannya terhadap pembatalan projek pembinaan jambatan separuh bagi menggantikan Tambak Johor dalam kawasan Malaysia.

Hasilnya lebih daripada RM1 billion telah dibazirkan yang dibelanjakan untuk membina kemudahan kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin, kerja-kerja membina stesen keretapi baru dan kerja-kerja awal untuk bina jalan menghubung kompleks KIK dan jambatan serta bayaran pampasan kepada kontraktor disebabkan pembatalan projek-projek berkenaan. Kompleks KIK kini menjadi gajah putih, terbiar tetapi terpaksa di selenggarakan dengan memakan belanja beratus ribu Ringgit sebulan.

Kini timbul desakan dari Johor agar jambatan itu dibina kembali selepas daripada ketiadaan Tun Abdullah Badawi yang membatalkan projek tersebut dan PM sekarang iaitu Najib Tun Razak mula untuk mempertimbangkan semula apatah kini Dr Mahathir mula memainkan peranannya semula dalam kerajaan. Berapakah pula kos yang akan dikeluarkan semula untuk membina kembali jambatan ini jika diluluskan semula.

Inilah sikap gluk-glik pemimpin UMNO-BN. Yang malang adalah rakyat tetapi syarikat para kroni sentiasa mengaut keuntungan hasil dari kebodohan pimpinan UMNO yang membuat keputusan berdasarkan kuasa yang mereka ada. Yang rugi bukan mereka tetapi rakyat. Rakyat menjadi lebai malang tetapi UMNO-BN tetap mengomol peluang.
Diharapkan jadilah rakyat melayu dimalangkan oleh UMNO-BN. Sedarlah, janganlah Pak Lebai diperbodohkan oleh pimpinan UMNO lagi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...