Kurap Umno Terengganu Berjangkit ke Selangor

| |
Teka-teki perletakan jawatan Setiausaha Perhubungan Umno Selangor, Datuk Mohamed Satim Diman sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri Seri Serdang diselubungi rasa tidak puas hati berhubung agihan peruntukan RM1 juta yang diberikan kerajaan pusat kepada setiap ahli parlimen Barisan Nasional.
Mohamed Satim dikatakan ingin melepaskan kerusi beliau termasuk semua jawatan politiknya apabila gagal hadir pada mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan badan perhubungan Umno negeri semalam. Mohamed Satim merupakan ADUN veteran di Selangor dengan memenangi empat pilihan raya negeri berturut-turut dan pada pilihan raya umum pada 2008,beliau mengalahkan calon PAS, Ahmad Idzam Ahmad dengan majoriti 45 undi.

"Kemelut ini ditambah lagi dengan rasa tidak puas di antara ADUN-ADUN Umno di Selangor yang merasakan mereka tidak mendapat keadilan dalam agihan peruntukan pembangunan. Peruntukan dipegang oleh Ketua Umno Bahagian, jadi mana-mana ADUN yang bukan Ketua Bahagian terpaksalah merayu meminta belas kasihan mereka. Kalau ADUN tak 'ngam' dengan Ketua Bahagian maknanya tak dapat atau lambatlah kelulusan peruntukan," jelas Abdulllah sani Abdul Hamid selaku Ahli Parlimen Kuala Langat. Beliau berkata Umno Selangor sememangnya bergolak akibat wujudnya dua kem yang diterajui oleh bekas Menteri Besar, Datuk Seri Dr Khir Toyo dan Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno negeri, Datuk Seri Noh Omar.

Bagaimanapun Dr Khir menafikan bahawa ADUN tersebut mempunyai niat sedemikian.

Inilah sebenarnya penyakit yang sama yang dihadapi oleh UMNO Terengganu, tinggal lagi UMNO-BN Terengganu masih ada lagi sisa-sisa kuasa di tangan mereka. Jika terjadi seperti Kedah dan Selangor yang mereka tidak lagi mempunyai kuasa dan lubuk kekayaan nescaya zahirlah sifat anjing dan serigala. Mereka akan bercakaran merebutkan sisa-sisa tulang yang ada. Kalau tidak mereka menyimpan kesumat yang membara di dalam dada mereka yang menunggu saat dan ketikanya sahaja untuk meletus. Kalau tiada politik Brutus dalam UMNO taklah dikatakan UMNO. Sebab itulah matlamat perjuangan didalam UMNO-BN. Politik nak cari makan!

Di Terengganu pertembungan anatara kem Idris Jusoh dan kem Mat Said terus membara. Masing-masing mengukuhkan kuasa dan cengkaman masing-masing diperingkat UMNO Bahagian. Mana-mana Adun yang tidak sekupu dengan mereka nescaya semua peruntukan tidak akan dikeluarkan dan Ketua bahagian akan lebih berkuasa dari ADUN sendiri. UMNO ni sebenarnya kalau mereka berbalah lebih teruk tetapi mereka cuba menyembunyikan demi survival politik masing-masing dan mereka mencari dahan mana yang mereka mampu berpaut, paling kurang dapat untuk sepenggal lagi dimasa depan.

Apabila mereka yang menganggotai UMNO-BN nescaya penyakit spesis ini sama sahaja diseluruh Malaysia maupun Sabah dan Sarawak. Ubat paling berkesan adalah hilangkan kuasa mereka dalam pilihanraya ke 13 nanti. Penyakit yang membusuk dalam UMNO sudah mencengkam sehingga ke tulang sum-sum. Tidak boleh dibaiki kembali. Tanah busut yang ada itu sebenarnya sarang anai-anai. Hanya selapis luaran sahaja yang membungkus kejelikan daripada rakyat yang ramai. Disebalik itu penuh nanah dan darah yang jijik lagi mengotorkan.

UMNO-BN bukan lagi teras bagi orang melayu dalam menungkah arus pembangunan bangsa di masa depan. Parti yang usang sejak separuh abad itu tidak mampu lagi untuk dibina bagi mengakkan kekuatan bangsa apatah lagi agama. PAS lah harapan baru masa akan datang. Bersediakan kita semua untuk mengganti UMNO-BN yang dah reput itu?

Jom selamatkan Politik Malaysia bersama PR. Harapan Malaysia Baru.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...