Taubat Zaid & Taubat Soi Lek

| |


Seorang pemimpin bukan sekadar perlu bersih tetapi mesti kelihatan bersih. Sebab ia bukan sekadar melibatkan diri dan keluarganya tetapi melibatkan seluruh manusia yang ramai. Tanggapan atau persepsi manusia adalah tabie kehidupan sosial dan bermasyarakat. Kaedah Islam dalam mengambil sesuatu pedoman, ilmu atau panduan maka dipesan sebagaimana istilah "أنظر ما قال ولا تنظر من قال" yang bermaksud “Lihatlah apa yang dicakap dan jangan melihat siapa yang bercakap” tetapi realitinya manusia mengamalkan sebaliknya, mereka melihat dan menilai siapa yang bercakap dan bukannya apa yang dicakap. Oleh itu, sejauhmana umat Islam dan pendokong gerakan Islam menanganinya isu yang seperti ini.

Didalam Pas, pemilihan calon itu ditapis dan disaring dari peringkat grass-root dan cawangan, dun, kawasan, negeri dan pusat. Ia juga perlu mendapat pengesahan dan pelepasan majlis syura Pas. Antara ciri dan sifatnya adalah tidak melakukan dosa besar dan tidak mengekali dosa kecil. Persoalan kepimpinan dan akhlak amat di titik-beratkan. Kerana ia bukan sekadar menjadi pemimpin kepada masyarakat tetapi ia merupakan pemikul tugas khalifah yang bertanggung-jawab dengan Tuhannya. Yang mengharapkan ilham sebagai panduan buat umatnya. Munasabahlah Tuan Guru Nik Aziz sendiri pernah menyebut adalah tidak layak mereka yang menghisap rokok menjadi wakil rakyat Pas. Kalau perkara kecil (bagi setengah orang) itu di ambil cakna, apatah lagi dosa yang besar.

Pembinaan aqidah dan akhlak amat penting bagi umat Islam, sebagai ahli dalam gerakan Islam apatah lagi dalam hiraki kepimpinan. Seorang yang akan menjadi pemimpin seorah berada didalam gelas kaca dalam pameran, ia dilihat dan diperhatikan dari segenap sudut oleh rakan dan taulan maupun musuh yang ingin mencari kelemahan dan kecacatan. Dalam perlawanan maupun peperangan, sudah pasti kelemahan musuh dicari untuk di diserang bertubi-tubi. Itu adalah strategi biasa. Sudah pasti pemimpin yang terbaik itu dicari atau pun dididik serta diasuh dan ditarbiyyah untuk menjadi terbaik. Hakikatnya manusia tetap manusia dan bukannya seorang nabi yang maksum maupun sesuci malaikat. Sudah pasti ada kekurangan dan kelemahan. Itulah yang perlu melalui proses penapisan dan penyaringan

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا كَانَ أُمَرَاؤُكُمْ خِيَارَكُمْ وَأَغْنِيَاؤُكُمْ سُمَحَاءَكُمْ وَأُمُورُكُمْ شُورَى بَيْنَكُمْ فَظَهْرُ الْأَرْضِ خَيْرٌ لَكُمْ مِنْ بَطْنِهَا
Dari Abu Hurayrah r.a berkata bahawa Rasulullah Saw bersabda: “Jika sekiranya pemimpin-pemimpin kamu merupakan orang yang terbaik dari kalangan kamu dan orang kayu kamu yang dermawan dan segala urusan kamu melalui mesyuarat dikalangan kamu nescaya belakang bumi lebih baik dari perut bumi”

Itulah pendekatan mereka yang berada dalam keroncong gerakan Islam seperti Pas untuk melahirkan kepimpinan yang bermaruah dan dihormati. Mereka dipilih dari kalangan terpilih bahkan mereka dipecat jika sekiranya mencemar etika dan maruah parti. Pas pernah memecat ahli parrlimennya iaitu bapa Salehuddin Hashim(bekas setiusaha PKR) iaitu Hashim Gera, Ahli Parlimen PAS bagi Parlimen PArit pada tahun 1969. Beliau telah dipecat dari PAS kerana telah melanggar disiplin parti dengan berjoget dalam satu majlis di Parlimen. Di terengganu Pas pernah memecat tokoh berpengaruh seperti Ust Abdul Latif di Besut dan Ust Ghazali Losong.

Ini bukan bermakna Pas parti khas untuk orang baik-baik sahaja. Pas merupakan parti dakwah, parti tarbiyyah dan parti siasah. Pas terbuka kepada sesiapa sahaja dengan syarat ia seorang Islam. Selepas itu menjadi tugas bersama antara kepimpinan, jamaah dan ahli tersebut untuk sama-sama mentarbiyyah diri kearah yang lebih baik. Kerja-kerja mengambil faham dan memahamkan Islam dan perjuangan ini hendaklah berterusan. Inilah yang disebut baginda dalam hadis yang diriwayat oleh Abu Hurayrah:

خِيَارُكُمْ فِي الْجَاهِلِيَّةِ خِيَارُكُمْ فِي الْإِسْلَامِ إِذَا فَقِهُوا
“Sebaik-baik kamu adalah yang terbaik ketika jahiliyyah dan terbaik pula ketika Islam jika ia memahami”

Apa guna orang yang terbaik tetapi berada diatas landasan yang tidak sebenar. Inilah yang ditangisi oleh Umar ibn al-Khattab apabila ia pergi ke Palestine untuk membuka Bandar al-Quds itu. Apabila orang bertanya, adakah tangisannya kerana kegembiraan dapat menawan Palestine. Jawabnya: Tidak, tetapi ia merasa hiba dan kasihan melihat para padri dan pendita yang sehingga bongkok keluarmenyambutnya tetapi perjuangan mereka sehingga lanjut usia tetapi berada dijalan yang sesat.

Tetapi jika mereka bertaubat dan berada didalam perjuangan Islam, semua kesalahan dan nodanya yang lalu akan diampunkan Allah seperti bayi yang baru dilahirkan dan ia juga akan menjadi pemimpin yang baik.

Kita lihat dalam UMNO-BN, ada juga mereka yang baik-baik dan ikhlas ingin berjuang tetapi kerana dasarnya yang menyeleweng dari Islam ia menjadi sia-sia. Para ulama yang berada dalam UMNO hanya sekadar menjadi terompah sahaja. Sebab itulah penubuhan Pas itu sendiri adalah dari mereka yang bermaruah dan berwibawa, yang keluar dari UMNO kerana tidak ingin bersekongkol dengan dosa judi yang diluluskan sebagai nadi kewangan kepada UMNO. Sehingga akhirnya UMNO menjadi lubuk kepada ahli dan kepimpinan bobrok yang tak berkesudahan.

Dalam UMNOlah Zaid digilap menjadi kepimpinan. Sehingga menjadi calon yang mengalahkan Pas di parlimen Kota Bharu. Beliau menjadi pemimpin dan beliau dilantik menjadi menteri. Bagi UMNO beliau adalah terbaik dan beliaulah Zaid bin Harithah, anak angkat Rasulullah Saw dan tak terdengar pun segala serangan-serangan pribadi seperti di Hulu Selangor hari ini. Tapi kini Zaid seolah-olah Zack the terror. Serangan pribadi berapi-api dihalakan senapangnya kearah beliau.

Tahniah apabila beliau membuat pengakuan bahawa ianya merupakan kesilapan dizaman muda jahiliyyah dulu dan kini beliau sudah bertobat. “Itu cerita lama. Kalau mereka nak ungkit, ungkitlah. Saya dah minta maaf dengan Allah s.w.t. Apapun kelemahan saya, apapun ketidaksempurnaan, saya adalah seorang manusia dan mampu jadi wakil rakyat. Saya tidak hipokrit, apa yang silap, silaplah,” katanya kepada pemberita. Zaid berkata apa yang membezakan antara beliau dengan pemimpin lain ialah beliau tidak bersikap hipokrit. “Saya bukan seperti pemimpin Umno. Mereka hiprokit.

Tuan Guru Presiden pun pernah berkata:
"Ada orang buat macam-macam tuduhan kepada Datuk Zaid masa dia Umno dulu. Saya tegaskan, kalau adapun itu masa dia dalam Umno. Sekarang dia sudah bersama kita dan dah meninggalkan Umno. Baru-baru ini dia dah pergi menunaikan haji... kita yakin dia telah berubah selepas bersama kita," kata beliau.

Apapun inilah proses tarbiyyah. Mungkin Allah mengasihi Zaid Ibrahim agar segala noda ketika ia bersama UMNO hendak dibersihkan. Inilah tarbiyyah ilahi. Perkara noda sebagai manisan didalam UMNO tetapi kini ia merupakan pekung yang perlu dibaiki dan perlu dibuang jauh-jauh untuk menjadikan Pakatan Rakyat membariskan kepimpinan berakhlak dan berwibawa. Yang buruk-buruk berpindahlah ke UMNO-BN dan yang baik-baik berpindah kepada PR.

Serangan UMNO-BN itu seolah-olahnya pimpinan mereka itu bersih dan suci mewangi. Mereka tidak boleh menerima taubat Zaid tetapi boleh menerima taubat Datuk Seri Soi Lek. Mereka menyerang pribadi Zaid seolah calon BN Kalamanathan itu suci dan qudus kerana hanya minum air mineral dan susu sahaja. Datuk Seri Hisamuddin Tun Hussein pun tumpang semangkok. Hakikatnya kuman seberang lautan nampak, bangkai gajah dihadapan mata tak nampak, Tapi buruk ikan sudah sampai ke ekor. Kepala pun dah penuh ulat. Ini diakui sendiri oleh Dr Mahathir.

Oleh itu panduan Rasulullah adalah benar dalam bab mencari teman dan berkawan, kalau kita berkawan jangan menghabisi rahsia kesemuanya kerana satuhari boleh jadi ia menjadi musuh kepada kita dan kalau kita bermusuh jangan melampaui sangat kerana boleh jadi satu hari nanti ia menjadi kawan kepada kita.

Apapun tahniah kepada pimpinan Pas dan ahlinya yang memberi sepenuh kepercayaan kepada pimpinan dan bersifat terbuka dengan rakan-rakan dalam PR. Walau dulu merupakan musuh yang menentang habis-habisan tetapi apabila sudah bersama dan menjadi rakan dalam perjuangan, kini boleh membantu ke tahap 100%.

Alahai Ibrahim Ali? Berapa kali nak reverse. Harap pimpinan Pas tidak terkena lagi dengan libasan lidah katak beliau. Biarlah semut dan ugas sahaja yang kena.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...