Kuda Hitam... Aduuhhhh!

| |
Tahniah! Presiden baru MIC

Apabila TPM, Muhyidin mengumumkan P Kamalanathan sebagai calon BN, Hulu Selangor, beliau cuba memaksa supaya Samy Vellu tersenyum. Hakikatnya berasap putih muka Samy Vellu.

Ia meluahkan perasaannya kepada wartawan selepas program tersebut. Beliau berkata keputusan untuk menamakan ketua penerangan MIC, P Kamalanathan sebagai calon pilihan raya kecil itu diperakukan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. "Saya hanya boleh mencadangkan seorang calon namun keputusan muktamad terletak dalam tangan perdana menteri”.

Kelmaren ketika Saktivel, mewakili 18 Ketua Bahagian MIC di Selangor dalam sidang media di ibu pejabat MIC Pusat ketika mendesak pucuk pimpinan BN supaya mengesahkan pemilihan Datuk G Palanivel sebagai calon pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor, sepertimana yang diperakukan oleh presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu.mengatakan: "Kami mahu calon pilihan parti bukannya yang dipilih oleh Umno kerana perkara ini adalah maruah parti. Kesefakatan BN menyatakan bahawa pengerusi BN mesti menerima siapa sahaja calon yang dipilih oleh pemimpin parti komponennya.,” Saktivel yang juga anggota jawatankuasa kerja pusat MIC berkata: “ tidak pernah berlaku dalam sejarah di mana calon yang tidak dipilih oleh presiden parti, diletak bertanding”

Dalamasa sama hampir separuh daripada ketua cawangan yang mewakili kira-kira 30 daripada 72 ketua cawangan hadir di ibupejabat MIC bahagian Hulu Selangor di Kuala Kubu Baru memberi kata dua kepada kepemimpinan Barisan Nasional agar mecalonkan timbalan presiden parti itu, Datuk G Palanivel di parlimen Hulu Selangor atau menghadapi pembubaran cawangannya. Menurut mereka jika cadangan supaya Palanivel dicalonkan ditolak oleh BN, tindakan itu sesuatu yang memalukan kepada MIC dan pemimpin parti itu.“Kami tidak akan keluar mengundi jika calonnya bukan Palanivel,” kata K Allo Pillai, seorang penyokong akar umbi yang membayangkan BN mungkin dipulaukan.
Ketua penerangan MIC Hulu Selangor, Raily Muniandy juga mengugut bahawa semua cawangan MIC di kawasan pilihan raya itu akan ditutupHari ini terbuktilah, bahawa keputusan MIC tidak dihormati bahkan suara komponen parti BN itu hanya layak dibuang dalam tong sampah. Itulah semangat 1 Malaysia. Hanya UMNO satu-satunya yang boleh membuat keputusan. Parti komponen lain hanyalah sebagai kuda tunggangan sahaja. Amat berbeza dalam parti PR. Setiap kerusi dalam peruntukan parti gabungan, maka parti tersebutlah yang berhak memutuskan, siapakah calon mereka dan kemudiannya diperakui oleh Pakatan Rakyat sebagai calon dokongan bersama.

Sekarang ini siapa sebenarnya yang presiden parti MIC? Najib Tun Razak atau Samy Vellu sehingga seorang timbalan Presiden MIC pun terpaksa melarikan diri kerana teramat malu dengan tindakan BN terhadap MIC ketika pengumuman calon dibuat. Betapa tercabarnya maruah pimpinan MIC. Betapa dinafikan suara orang India yang memilih Samy Vellu sebagai Presiden. MIC mendakwa jika sekiranya dipilih calon pintu belakang nescaya V Mugilan akan dipecat. Sekarang sudah dipilih calon pintu belakang. Siapa berani pecat P Kamalanathan? Ada kuasa ke Samy Vellu?. Betapa bercelarunya pimpinan BN sekarang? Nampaknya senyuman Samy Vellu diatas pentas hanyalah senyuman ubat gigi Darlie sahaja. Apabila pulang bertemu pimpinan MIC, terngiang-ngiang lagu dendangan… “kuda hitam, aduuhhh, kuda hitammm… lari kencanggg aduhhh.. berbahayaaaa” terasa seolah-olah dinyanyikan oleh Najib dan Rosmah. Boleh bingkas tercegat ‘rambut’ Samy Vellu.

Pilihan yang ada bagi pengundi dan penyokong setia Palanivel di Hulu Selangor untuk menyuarakan suara makkat sakti orang India adalah dengan mengundi calon kerajaan Negeri Selangor iaitu Zaid, PKR.

Dilema yang sama yang dihadapi oleh orang melayu dan pendokong kuat parti orang melayu, UMNO. Pengundi melayu yang merupakan majoriti pemilih di Hulu Selangor tidak diberi hak untuk mencalonkan calon Melayu. Selama ini, UMNO yang mendakwa pejuang tulen melayu dan darah mereka pun cap keris. Sebagai penduduk asli Malaysia dan sanggup mengeluarkan suara agar dihalau bangsa cina dan India pulang ketempat asal masing-masing kerana mereka pendatang. Apakata pejuang ketuanan melayu tulen ini? Apakata Ibrahim Ali dan ahli PERKASA? Hendak dihunus kemana keris PERKASAnya? Akan ditikamkah P Kamalanathan agar terbuang dari arena politik. Bagaimana pula PEKIDA? Hendak dipilih siapa? Siapakah Melayu ? Kamal…alanathan ke Zaid Ibrahim. Para pejuang-pejuang nasionalisme amat sukar membuat pilihan.

Apahal pun, yang membuat keputusan adalah rakyat dan pengundi Hulu Selangor. Paling kurang mereka melihat parti alternatif kepada BN memerintah di Selangor. Meskipun baru setengah jagung berbanding dengan UMNO-BN yang memerintah setengah abad, tetapi sudah cukup bahawa mengundi selain dari BN taklah berlaku kiamat. Menjadi kebuluran dan pembangunan hilang sekelip mata. Jangan berdilema. Diharap pengundi Hulu Selangor tidak menjadi kuda hitam yang diperkudakan oleh UMNO-BN. Aduuhhhhhh… kuda hitammm.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...