Sapa ada ‘Stone’? Datuk Rasol ke Datin Chew

| |
Sebagaimana dijanjikan Datin Paduka Chew Mei Fun melepaskan semua jawatan — sebagai Ketua Wanita MCA dan kedudukan lain dalam parti itu dan kerajaan berkuat kuasa serta-merta. Chew juga mengumumkan beliau akan melepaskan kesemua jawatan dalam kerajaan iaitu sebagai Senator dan Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Beliau sebelum ini memutuskan akan meletakkan jawatannya jika Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dipilih sebagai presiden parti 28 Mac lalu.Chew juga melepaskan jawatannya sebagai Ketua Wanita Selangor dan ketua Skuad Bantuan Krisis parti.

Chew memberitahu sebagai Ketua Wanita MCA beliau tidak boleh menerima hakikat pemilihan Chua sebagai presiden di sebalik skandal seks DVD yang menimpanya pada 2007.
Sebagai ketua, menjadi tugas dan tanggungjawab saya untuk mempertahankan kesaksamaan gender dan menghormati hak kaum wanita.Status semasa parti secara langsung menjejaskan kepercayaan dan misi ini, jika kita sengaja menutup mata, orang ramai khususnya wanita akan kecewa dengan kita. Jika menerima pemimpin-pemimpin ini tanpa menyoal, pemimpin yang bukan model peranan teladan, ia akan membawa kepada mesej negatif khususnya kanak-kanak

Saya sendiri mengucapkan tahniah atas sikap beliau yang mengotakan apa yang di ikrarkan. Ada sikap dan ada maruah. Meskipun jalan yang terlebih baik bagi Chew adalah keluar dari parti MCA yang berketuakan pelakon 1 Malaysia yang layak mendapat anugerah majalah Playboy itu. Sikap dan kejujuran orang yang seperti Chew tidak akan dihargai dalam BN. Apalah sangat harga maruah dikalangan pendokong parti korup dalam BN. Beralihlah kepada Pakatan Rakyat kearah perjuangan Malaysia yang lebih bermaruah.

Lihatlah! Apalah erti harga diri dan ikrar yang berulang-ulang sepertimana yang diucapkan oleh Adun Terengganu yang diketuai oleh Datuk Rosol. Bulan Mac ketika perlantikan Ahmad Said menjadi MB Terengganu. Mereka berikrar akan mengosong kerusi Dun masing-masing.

Pengerusi Kelab Penyokong BN Terengganu, Datuk Rosol Wahid berkata, pihaknya tidak berganjak daripada tuntutan supaya Ahmad perlu meletakkan jawatan sebagai menteri besar.
Tiada kompromi dalam hal ini. Kita berjuang untuk kepentingan rakyat Terengganu kerana kepimpinannya menyebabkan ketidakstabilan kepada parti dan pentadbiran kerajaan negeri. Pentadbiran Ahmad telah menjadi percakapan bukan sahaja di kalangan orang Umno tetapi juga rakyat secara keseluruhan sejak beliau menjadi menteri besar setahun lalu,” katanya.

Rosol serta ADUN BN bertemu Perdana Menteri dan mengadakan sekali lagi sidang media. Sekali lagi, kesemua 23 ADUN Terengganu mengulangi untuk melepaskan jawatan Ahli Dewan Undangan Negeri jika Ahmad dilantik sebagai Menteri Besar.

Kebanyakan Adun itu hanya golkha dalam parti mereka kecut perut dan hilang semua ‘stone’ mereka apabila tuntutan mereka tidak diendah apatah lagi kalau seperti Chew dengan jawatan dalam parti dan kerajaan. Mereka sanggup letak jawatan? Jauh panggang dari api. Kita sedia maklum tahap mana prinsip dan maruah pemimpin UMNO ni. Cakap saje berdegar-degar tapi ekor bergelumang tahik. Perjuangan mereka berprinsipkan 3 Ta (Takta, Wanita & Harta). Mana mereka berani, apatah lagi apabila masing-masing ada ‘file’ teresendiri.

Sidang dewan lepas nampak jugak kejantanan adun-adun penyokong Deris ni. Termasuklah Din adam dan Alias Alor Limbat. Ingatkan keluar jugak jurus-jurus serta buah yang mengelolekkan Ahmad Said ke tepi gelanggang. Rupanya jaguh kampong hanya sekadar bersilat pulut. Bersilat untuk pertunjukan dihadapan pengantin. Sidang dun kali ini lebih longlai dari Datin Chew. Lebih lembut dari Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu atau mungkin takut digertak oleh Mat Said yang suka ajak ‘bergocoh’ atau hendak disumbat adun-adun tersebut ke dalam Zoonya di Kemaman menyebabkan mereka warak kesekeliannya.

Kalau nak buat berlaga pemimpin seperti ini tak boleh dibawa masuk ke ‘bong’. Tak sempat dua parih, nescaya lari berkericit (lari terberak-berak). Apatah lagi pemimpin seperti ini nak diharapkan sebagai pendesak kepada kerajaan pusat untuk dikembalikan royalti ke Terengganu. Nak berjuang demi kepentingan rakyat. Jangan diharap. Meliut julai dan dahan sudah tahu pohon hendak tumbang kemana.

Diharapkan Datuk Rosol belajar dengan Datin Chew yang berjaya menunjukkan kejantanannya berbanding adun Terengganu yang sudah hilang ‘stone’ mereka meskipun banyak kawasan yang diperintah oleh sekelian adun ini mempunyai pelbagai kampong yang berbatu-batu. Datuk Rasol di Kuala Berang ada Batu hampar, Datuk Din Adam ada Jongok Batu, Adun Paka tinggal di Bt 48, masih adalagi Bt 5 dan Bt 7. Orang Besut ada Batu Tumbuh. Adun Kerteh ada Bt Putih. Adun Tepoh ada Bt 6. Adun Alor Limbat ada Lubuk Batu. Ada Batu balak, Bukit Batu, Batu Bunga, Batu rakit…. dan… .batu..batu.. ada berapa banyakk batu daaaaa….

Habis kemana hilangnya batu-batu ini? … mungkin dicuri oleh Datin Chew agaknya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...