Kanggaroo dihukum suntikan maut, Kenapa?

| |
MELBOURNE – Kanggaroo si peninju yang menyerang seorang perempuan yang berusia 94 tahun di Queensland telah dihukum dengan suntikan hingga mati.

Phyllis Johnson sedang mencuci di halaman belakang rumahnya di Charleville tiba-tiba Seekor kanggaroo tiba-tiba mendatangi dia. Sambil berdiri di dekat Phyllis, haiwan tersebut menerajangnya hingga ia jatuh ke tanah. Kanggaroo itu meninju perempuan tua berkali-kali dan menendang dengan tendangan kuat.

Phyllis dengan susah payah akhirnya berusaha berdiri dan mengambil penyapu. Ia memukul haiwan terkenal di Australia tersebut beberapa kali. Phyllis mampu membuat kanggaroo itu terkejut dan akhirnya lari menyelamatkan diri.

Pihak polis tiba di lokasi kejadian dan berusaha mengusir haiwan itu dengan menggunakan semburan berlada. Para petugas Mergastua dan Taman Negara kemudian dikerahkan untuk menangkap dan membawa haiwan tersebut pergi. Kangaroo itu akhirnya disuntik mati. "Saranan dari doktor haiwan yang memeriksa kanggaroo tersebut supaya menyuntik haiwan itu hingga mati. Ini disebabkan kanggaroo tersebut mengalami stres dan sakit," kata seorang jurucakap Taman Negara. Manakala Phyllis Johnson masih belum pulih dan dirawat di Hospital Charleville.


Apakah hak manusia membunuh kangaroo itu sedangkan ianya binatang yang tidak berakal. Sudahlah disembur semburan pemedih mata berlada, ditangkap, dipenjara dan dihukum dengan suntikan maut. Kanggaroo itu menyerang kerana merasa keselamatannya terancam atau terkejut kerana rasa diganggu.. Berbeza dengan tindakan pihak Polis dan FRU kat Malaysia. Mereka menghalau, menghambat, menyembur air asid, menembak gas pemedih mata, menangkap, menghumban kedalam lokap atas alasan menjaga keselamatan.

Kalaulah binatang yang memukul manusia mereka dihukum dengan suntikan maut kenapa apabila manusia dibunuh mereka dibiarkan begitu sahaja?. Apatah lagi kalau nyawa itu bernama muslim. Apa nilaian harganya apabila umat Palestine dibunuh begitu sahaja. Bagaimana pemuda maupun remaja yang menemui ajal bergelimpangan di Iraq maupun di Afghanistan. Atas alasan menggempur teroris, umat Islam dibunuh di Xinxiang, China maupun di Pakistan.

Kalau kat Malaysia, rakyat masih terpingga-pingga kenapa Althantunya dibunuh? Di C4kan? Siapa yang membunuh? Sudah dihukumkah si pembunuh itu? Pakai suntikan maut ke?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...