Angkara Kentut Unta & Cincin Rosmah

| |
Binatang yang disebut dalam al-Quran sebagai tanda kekuasaan Allah dan sepanjang sejarah telah terlalu banyak berbakti kepada manusia kini menghadapi ancaman atas tuduhan kerana kentut unta boleh merosakkan dan membawa kepada pencemaran alam.

Perhimpunan ilmuwan tentang unta di dunia, pada Isnin 7 Julai dengan geram menghentam balik rencana Australia untuk membunuh unta liar dengan alasan “gas di dalam perut haiwan itu menambahkan pemanasan global”.

Gagasan tersebut “palsu dan dungu … penyimpangan ilmu pengetahuan, demikian kata International Society of Camelid Research and Development (ISOCARD),

Kelompok ilmuwan itu mengatakan unta dijadikan “kambing hitam” untuk masalah yang dibuat manusia.

Saranan untuk membunuh unta dicadangkan di dalam dokumen yang diberikan oleh Department of Climate Change and Energy Efficiency di Australia, sebagai cadangan untuk mengurangi penyebaran karbon di negeri tersebut.

Sekarang jumlah unta di Australia adalah 1.2 juta ekor dan setiap unta, menurut mereka sama dengan satu ton karbon dioksida (CO2), gas utama penyebab pemanasan global, setiap tahun. Northwest Carbon menyatakan organisasi tersebut akan menembak unta dari helikopter.

Tetapi ISOCARD, perhimpunan dengan lebih dari 300 pengkaji yang bermarkas di al Ain University di Uni Emirat Arab (UAE), menyatakan perhitungan itu tak masuk akal.

“Efisiensi metabolis dari unta jauh lebih tinggi dibandingkan yang dihasilkan ternak lain … unta dapat menghasilkan susu 20 peratus lebih banyak dengan mengkonsumsi makanan 20 peratus lebih sedikit. Haiwan tersebut memiliki sistem pencernaan berbeda dan lebih efisien dalam pemanfaatan bahan kasar yang berkualiti rendah,” kata organisasi ilmuwan tersebut.

Selain itu, flora bakteri usus unta berarti pencernaan hewan itu lebih dekat dengan hewan monogasterik, seperti babi, dan bukan seperti lembu atau kambing, kata ISOCARD.n

Samalah apabila pendedahan cincin berlian Rosmah Mansor yang bernilai USD24 juta (73 Ringgit Malaysia). Darimana duit itu diperolehi dan kenapa terlepas membayar cukai? Lalu pelbagai media memberi alasan bahawa ianya hasil tabungan Rosmah Mansor sejak kecil. Betul ke? Beliau menabung 40,000 ringgit sebulan sejak tahun 1961 sehingga kini bagi mencukupkan 73j untuk membeli sebentuk cincin tersebut. Takkan tak belanja membeli barangan lain? Gelang beliau berapa harga? Kasut, pakaian, belanja anak-anak termasuklah bra & underware beliau????

Boleh terima akal ke? Senak perut memikirkan. Seolah-olah kita ni masih hidup dizaman perang Jepun. Agak-agaknya macam kenyataan kentut unta menjadi akibat pemasan global le yek??? Tapi bagi orang Umno-BN tetap percaya 100%. Itukan alasan Rosmah Mansor. Itukan Ummu Umnowiyen macam Ummu mukmininlah bagi mereka.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...