Resolusi & Harapan

| |
Selesainya Ijtima' Pondok & Pusat Pengajian Islam Se-Terengganu kali pertama 2010/1431H selama 3 hari 3 malam (4-6 Mac/ 18-20 RabiulAwal) yang berjaya dihadiri 18 orang tetamu khas bagi menjayakan Ijtima' kali ini.

Apa yang menjadi matlamat adalah untuk mengembalikan semula kegemilangan Pendidikan Islam di Terengganu yang telah masyhur semenjak 700 tahun yang lampau. Peninggalan ulama terbilang seperti Syeikh Abdul malek Abdullah di abad ke 17 sehinggalah zaman Tok Ku paloh maupun sehingga Tuan Guru hj Zainal Abidin. Di harapkan Ijtima' ini mampu memantapkan ukhuwwah antara tuan-tuan guru, mudir2, para penggiat, guru, para pelajar dan masyarakat Islam di Terengganu bagi mencapai hasrat besar ini. Secara langsung ia akan menyuburkan kesatuan amal dan wehdatul fikr di kalangan kami.

Sebanyak 37 pusat pengajian termasuk pondok2, ma'had tahfiz, sekolah rendah Islam & sekolah menengah Islam dengan tenaga seramai 370 dan melibatkan para pelajar hampir mencecah seramai 5,000 orang dan para ajk penggerak maupun ibu-bapa adalah satu gerombolan tenaga yang cukup besar dalam menjana pendidikan alternatif terhadap pendidikan sekular yang sedia ada.


Antara resolusi yang dipersetujui bersama ialah:-

1. Bersetuju agar semua Institusi ini bergabung dibawah satu payung bagi bergading bahu demi kecemerlangan pendidikan ummah. Wakil-wakil daerah sudah pun dilantik dan akan bermesyuarat untuk kali pertama dalam masa yang terdekat.

2. Menjadikan program Ijtima' Pondok & pusat pendidikan Islam se Terengganu ini sebagai program tahunan yang bertukar venue mengikut daerah2 dan bergilir pusat pengajian. Pihak Besut menwarkan diri untuk tahun 2011 dan Kuala nerus bagi tahun 2012.



Sabtu 6hb. Mac 2010. Jam 3.00 ptg. Antara yang hadir dalam perbincangan meja bulat Mudir-mudir, para penggiat atau wakil Institusi Pengajian Islam Terengganu





Selesai langkah pertama. Masih ada banyak lagi amanah yang menanti.

Berpisah dengan penuh ukhuwwah. Dapat dirasakan bahawa bukan kita keseorangan dalam kerja dakwah ini

3. Mewujudkan Alumni bekas-bekas pelajar agar menambahkan jaringan dan dokongan yang berterusan.



Secara praktikalnya. Di hari yang sama pada Sabtu 6hb Mac 2010. Alumni madrasah Darul Bayan telah berjaya ditubuhkan sebagai asas untuk mengumpulkan bekas-bekas pelajarnya agar sentiasa berada dalam arus gerakan kependidikan ini semenjak 17 tahun yang lalu.

Mula mendaftar alumni MDB. dah ada anak dah.

Antara pelajar yang hadir untuk mesyuarat pertama. Ajk telah dibentuk dan susulan untuk tindakan akan diberitahu kemudian. Diharapkan kepada semua bekas-bekas pelajar dan turut serta .




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...