Bloggers Ruwaibidhah?

| |

Kelapa setandan tidak semuanya elok meskipun datang dari pokok yang sama. Ada juga kekadangnya yang komeng dan ada yang diakibatkan oleh anasir luar apabila ditebuk tupai. Yang peliknya buah-buah komeng seperti ini, dok syok lagi mendakwa dia adalah buah yang terbaik. Sanggup mengkritik teman-temannya yang lain dan tetap mendakwa ‘kekomengannya’ itu hebat dan terpilih apatah lagi dia membawa sikap lain pada yang lain. Sikap syok sendiri ini adalah akibat daripada kebodohan dan biasalah, tin yang tak penuh atau kosong kuat bunyinya daripada yang penuh. Makin lama makin kelihatanlah kebodohannya.

Mereka mendakwa ahli PAS dan pendokong PAS. Kalau tidak benarnya dia, ia adalah akibat dari kegagalan tarbiyyah PAS. Apa yang dilakukan adalah untuk menjaga parti dan menegakkan kebenaran, kononnya. Inilah golongan-golongan beruang yang terlalu sayangkan tuannya, ditamparnya lalat yang hinggap diatas muka tuannya dengan alasan supaya tidak menganggu tuannya tidur, tetapi kebodohannya itulah yang menyebabkan muka tuannya koyak rabak sedangkan lalat terbang lari. Marahkan pepijat, kelambu dibakarnya. Sebenarnya inilah kegagalan dirinya didalam menjadi amilin serta menerima tarbiyyah PAS atau sebenarnya inilah nyior komeng yang bertengek dan menumpang ditandan PAS atau parasit yang sedang menyerap untuk membunuh pokok PAS yang telah mula merendang.

Kita jangan lupa bahawa dunia ini milik Allah SWT. Allah pasti menjaga dan mentarbiyyah secara langsung golongan pendokong Hizbullah. Walaupun mereka membuat perancangan, pastinya akan terbongkar jua. Sejak PAS ditubuhkan sudah banyak individu dan kumpulan cuba mencorakkan PAS kearah kehendak sendiri tetapi akhirnya mereka sendiri gugur dan tergelincir. Hanya mereka yang ikhlas sahaja yang akan tinggal dan mereka yang sentiasa melengkapkan ciri-ciri sebagai pendokong Hizbullah tersebut. Mereka yang gagal bukan bermakna gerakan islam seperti PAS akan gagal. Allah SWT pasti akan menyediakan golongan-golongan yang ikhlas terus mendokong perjuangan ini. Firman Allah SWT dalam surah at-Taubah : 39

إِلَّا تَنْفِرُوا يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا وَيَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَلَا تَضُرُّوهُ شَيْئًا وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
Jika kamu tidak berangkat (berjihad), nescaya Allah menyeksa kamu dengan seksa yang pedih dan digantinya (kamu) dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat memberi kemudharatan kepada-Nya sedikitpun. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.

Yang peliknya, golongan inilah yang mendakwa sebagai pengislah. Ia menjadi juara ummah. Dialah sebagai tokoh reform. Dialah sebagai jurucakap yang patut didengar dan disokong… dialah… dialah…. Tapi hakikatnya golongan ini adalah golongan ‘RUWAIBIDHAH’. Dia mencelah dan menonjol diri ketika masyarakat bercelaru dalam membezakan antara Hak dan Batil. Antara siapa yang benar dan siapa yang khianat. Mereka menggunakan pelbagai media untuk mengelabui kebenaran. Jadi apa bezanya dengan tindakan dan pelakuan para pemimpin UMNO BN yang sekian lama menggunakan pelbagai medium sebagai propaganda yang menyebabkan mereka terus berkuasa meskipun terus berbohong dan khianat kepada amanah rakyat. Tetapi mereka diberi kepercayaan dan bercakap bagi pihak orang-ramai, kononnya merekalah juara rakyat pembela ummah, tokoh pejuang dan sebagainya. Perkara ini sudah disebut oleh Rasulullah Saw dengan sabdanya:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَيَأْتِي عَلَى النَّاسِ سَنَوَاتٌ خَدَّاعَاتُ يُصَدَّقُ فِيهَا الْكَاذِبُ وَيُكَذَّبُ فِيهَا الصَّادِقُ وَيُؤْتَمَنُ فِيهَا الْخَائِنُ وَيُخَوَّنُ فِيهَا الْأَمِينُ وَيَنْطِقُ فِيهَا الرُّوَيْبِضَةُ قِيلَ وَمَا الرُّوَيْبِضَةُ قَالَ الرَّجُلُ التَّافِهُ فِي أَمْرِ الْعَامَّةِ
Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah S.a.w bersabda: “Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang penuh tipu-daya. Ketika itu golongan benar dikatakankan pembohong dan golongan pembohong dikatakan benar. Orang yang khianat dipercayai dan orang-orang yang benar dikhianati dan para ruwaibidhah akan menjadi jurucakapnya”. Sahabat bertanya: Siapa itu ruwaibidhah? Sabda Baginda: “Orang yang bodoh dalam urusan orang-ramai”

Allah akan sentiasa menapis golongan yang benar dan golongan yang khianat ini. Hanya masa sahaja yang menentukan. Ingatlah orang yang benar dan khianat memang tidak boleh duduk dalam satu jamaah. Apatah lagi sebuah gerakan Islam. Rasulullah Saw bersabda:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ : أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا يَجْتَمِعُ الْإِيمَانُ وَالْكُفْرُ فِي قَلْبِ امْرِئٍ وَلَا يَجْتَمِعُ الصِّدْقُ وَالْكَذِبُ جَمِيعًا وَلَا تَجْتَمِعُ الْخِيَانَةُ وَالْأَمَانَةُ جَمِيعًا
Dari Abu harairah r.a bahawa Rasulullah Saw bersabda : “Tidak akan berhimpun iman dan kufur dalam rongga hati seseorang dan tidak akan berhimpun yang benar dan yang dusta serta takkan berhimpun sekali khianat dan amanah”

Kerana itu jika orang yang khianat dalam perjuangan itu melompat parti itu adalah normal dan merupakan proses penyucian. Yang payah dan sukar mereka yang menjadi tali barut dalam lipatan. Munafik dicelah-celah perjuangan. Menjadi parasit untuk menyuntik racun berbisa bagi memporak perandakan ukhuwwah dan perjuangan. Golongan ini menghunuskan pedangnya ke tengkok orang mukmin dan sahabat seperjuangan dan tidak kepada musuh. Ia sanggup menjadi khianat dan menipu. Munasabahlah mereka ini tidak diakui sebagai umat Muhammad Saw sebagaimana sabda Baginda:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ : أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ حَمَلَ عَلَيْنَا السِّلَاحَ فَلَيْسَ مِنَّا وَمَنْ غَشَّنَا فَلَيْسَ مِنَّا
Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah S.a.w bersabda: “barangsiapa yang mengacu senjata kepada kami ia bukan dari kalangan kami, dan barangsiapa menipu kami dia bukan dari kalangan kami”. Hadis riwayat Muslim.


Media internet yang merupakan medan terbuka yang perlu dimanfaatkanlah sebaik mungkin demi perjuangan. Gunakan sebagai medan jihad untuk menyampaikan mesej parti dan kembalikan segala perancangan jahat musuh kepada mereka semula. Pepatah arab menyebutkan: “, Syair dilawan syair, khutbah dilawan khutbah dan pedang melawan pedang” lawanlah dengan senjata yang digunakan musuh. Gunakanlah laman-laman web, blog, facebook, twitter dan sebagainya untuk menghambat musuh Allah. Tetapi jangan sekali-kali terjebak dengan tipu daya musuh Allah yang tanpa disedari kita mengkhianati perjuangan ini. Kita menjadi musuh kepada perjuangan Islam ini. Tangan-tangan kita menjadi penyambung kepada lidah para musuh atau menjadi tunggangan musuh.

Ingatlah. Anak Adam a.s, Qabil memikul setiap dosa membunuh yang dilakukan oleh manusia sehingga ke hari kiamat. kerana beliaulah pengasas agenda pembunuhan. janganlah kita menghimpun pengikut dan pendokong pada perkara yang dilarang. Janganlah kita gunakan kebebasan pada pandangan manusia keluar dari kebebasan yang diharamkan Allah swt. Awas!Jangan pula bloggers menjadi goblog maupun Ruwaibidhah. والعيز من ذلك

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...