Bila Royalti Akan Di Kembalikan?

| |
Program Dialog Perdana bersama dengan Ku Li berjalan dengan lancar. Meskipun berbagai usaha yang cuba dilakukan untuk menggagal dan menggangu gugat program tidak berjaya. Yang paling lucu adalah kepala-kepala kat Jabatan Agama Terengganu (JHEAT) sibuk sekali bermesyuarat, memanggil pegawai-pegawai masjid terapung Kuala ibai sebagai tempat untuk solat hajat & munajat berbincang untuk menghalang solat hajat diadakan disitu. Hatta ada yang beri pandangan agar jangan guna pembesar suara seolah ia rosak. Cadangan adalah untuk segera menutup suiz mic agar tidak diggunakan oleh sidang jamaah untuk solat hajat.
Ust Zainal al-hafiz (bekas timbalan mufti Terengganu) yang menjadi imam solat juga cuba dihalang. Nak solat hajat kat masjid pun payah ke? Klu sembahyang tengah padang pun salah. Kat masjid pun salah? ish3x. Pihak polis hendak digunakan seolah program itu tiada permit. Solat hajat kena permit polis ke??? Tetapi akhirnya segala perancangan itu gagal. Nampak sangat ia cuba diperkudakan oleh UMNO dan jadi tali barut BN. Ia sebenarnya menjadi tidak selesa kepada pegawai-pegawai masjid sendiri dalam bermuamalah dengan jamaah. Para pegawai JHEAT yang nak mengampu kerajaan UMNO BN itu tidak melakukan sendiri tetapi cuba untuk memaksakan imam & bilal sebagai terompah mereka. Apapun alhamdulillah, perancangan mereka gagal. Program semalam pun selesai dengan cara yang baik.. sebenarnya ia tidak menimbulkan masalah kecuali jika pihak UMNO yang cuba cari jalan untuk jadikannya masalah.

وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ
Dan mereka cuba membuat tipudaya dan Allah juga membuat perancangan dan sesungguhnya Allah adal sebaik-baik membuat tipudaya. al-Imran 54

Apapun program dialog semalam berjaya menggamit beribu hadirin yang datang dalam siri mengingati perjuangan 10 tahun hak royalti yang telah dinafikan daripada kerajaan negeri Terengganu hasil perjanjian kerajaan negeri dengan pihak petronas. Meskipun kerajaan yang memerintah kini adalah kerajaan UMNO BN tetapi pihak PAS konsisten menuntut hak yang menjadi milik rakyat Terengganu. Kalaulah royalti dikembalikan, takde apapun yang PAS dapat tetapi perjuangan adalah menggembalikan yang empunya hak daripada si zalim yang melakukan pengkhianatan. Pengkhianatan UMNO ini kini terasa oleh kerajaan yang memerintah Terengganu kini. tetapi apabila bertembung antara kepentingan peribadi dan rakyat, pemimpin UMNO lebih utamakan kepentingan pangkat, kuasa serta kekayaan pribadi mereka sendiri meskipun hak rakyat terpaksa dinafikan.

Meskipun umur sudah dipenghujung, kepentingan politik sempit mereka masih mengatasi kebenaran. lihatlah DS Wan Moktar bekas MB Terengganu yang sudah berpuluh tahun memerintah dengan hasil royalti sanggup menafikannya dan menyatakannya sebagai ehsan ketika PAS memerintah dan apabila UMNO kembali berkuasa dia pula terhegeh-hegeh mendesak supaya kerajaan pusat mengembalikan royalti kepada kejaan negeri Terengganu. Dunia kata pergi dan kubur kata mari dah... sepatutnya berkatalah kebenaran meskipun pahit. janganlah khianat sehingga ke lubang kubur.
Ku li dalam dialognya bermula ucapan serta jawapan-jawapan yang diberi sehingga ke akhir sessi begitu jelas konsistennya sebagai 'Tokey Petronas' pertama yang menggubal akta petroleum serta menandatangani banyak perjanjian petronas dengan negeri-negeri disemenanjung yang tetap mengiktiraf tentang hak royalti yang sepatutnya dibayar kepada pihak kerajaan negeri secara tunai dan bukannya wang ehsan sejak zaman Tun Abd Razak PM ketika itu dan hari ini anaknya Najib Tun razak meneruskan pengkhianatan semenjak Tun Dr mahathir. Ini adalah pengkhianatan terhadap bapanya sendiri.

Kesimpulan dari perbincangan tersebut, nampaknya ia adalah isu politik bukan lagi peraturan dan undang-undang. jangan cakaplah logik dan sistem fideralisme dana apa saje. pokok pangkalnya adalah politik bakar kelambu yang diamalkan oleh UMNO apabila marahkan nyamuk. Pertembungan PAS-UMNO inilah puncanya kepada segalanya. Cadangan pimpinan UMNO yang mengkhianati negerinya sendiri dalam perhimpunan agung UMNO dan dipersetujui dan diamalkan oleh Dr mahathir hingga kini.

Beberapa pandangan tentang langkah yang perlu diambil seterusnya dilihat sebagai jalan buntu. Ku Li sendiri tidak menyetujui jalan mahkamah. ianya sebagai tindakan sia-sia. Dan sejauh mana tekanan politik oleh pihak rakyat Terengganu dan Kelantan yang berupaya mengembalikan tuntutan royalti ini didengar oleh pimpinan UMNO yang mempunyai 2 lidah dan 1 telingga ini?... amat mustahil.


Saya bersetuju dengan pandangan seorang peserta yang mencadangkan jalan yang paling mudah dan paling cepat unyuk mencapai cita-cita dan matlamat perjuangan rakyat dalam mengembalikan royalti ini. Tidak lain dan tidak bukan adalah PR-13. hanya beberapa tahun je lagi dalam pilihanraya umum akan datang UMNO-BN wajib ditumbangkan. Dan pakatan Rakyat bukan hanya sekadar memulangkan kembali royalti bahkan mengembalikan 20% royalti kepada kerajaan negeri mengikut kadar harta Rikaz dalam sisitem kewangan islam.

Ku Li & Tg Paduka Raja bersama pimpinan



Tunggu apa lagi. Ayuh wahai rakyat Terengganu. masa sudah singkat. Inilah masanya. InsyaAllah cahaya sudah kelihatan dihujung terowong... teruskan perjuangan.







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...