Teknologi 5G Beri Impak Interaksi Sosial Masyarakat

| |

Oleh: Amiirullah Mansor

DUNGUN, 4 Ogos - Perkembangan Teknologi Generasi Kelima (5G) khususnya di negeri Terengganu bakal memberikan pelbagai implikasi terhadap interaksi sosial dalam kalangan masyarakat Terengganu.

Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi negeri, Satiful Bahri Mamat berkata, ujian 5G yang akan dilaksanak di negeri Terengganu wajar diberi perhatian.

“Pada masa ini, rangkaian 4G sahaja sudah mempengaruhi dunia masyarakat terutama anak-anak muda melalui kecanggihan peranti mudah alih sehingga kadang-kadang mengabaikan perkara – perkara semasa, apatah lagi dengan rangkaian 5G lebih luas akses dan aplikasinya.

“Zaman sekarang, majoriti individu menggunakan telefon mudah alih untuk mencari keseronokan dan kepuasan jiwa menyebabkan pengabaian dalam terlibat aktiviti bermasyarakat setempat,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Penutup Kejohanan Bola Jaring Tertutup Dewan Undangan Negeri (DUN) Paka Piala Isteri YB di Paka, semalam.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Paka itu berkata, sekali pun teknologi banyak membantu manusia, masyarakat tidak boleh meninggalkan aktiviti kemasyarakatan yang membentuk jati diri dan hubungan sesama insan.

"Menggunakan teknologi itu bagus, tetapi jangan sampai terlalu mengejar kemajuan dengan mengabaikan aspek kemanusiaan.

“Tahniah kepada pihak penganjur kerana berjaya mengadakan program serta menarik masyarakat anak muda khususnya menyertai kejohanan ini. Aktiviti sebegini secara tidak langsung membentuk hubungan sosial di kalangan masyarakat,” katanya.

Sumber : https://www.teganukita.net/2019/08/teknologi-5g-beri-impak-interaksi.html?m=1&fbclid=IwAR2X4n_VqEKbCg-njnzClNEVuDwypRta4mTPeihixf3nGipCtqZ9CwsJCQE

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...