Ketua Hakim Negeri Menyokong Hukuman Hudud dan Qisas Terengganu

| |


Oleh: Amiirullah Mansor

ACHEH, 27 Ogos- Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu Tahun 2002 mendapat sokongan penuh daripada Ketua Hakim Mahkamah Syariah Terengganu.

Ketua Hakim Mahkamah Syariah Terengganu, Wan Muhammad Zakri Wan Mohd berkata,  sokongan penuh akan diberikan kepada kepimpinan sekarang yang diketuai oleh Exco Pelaksanaan Syariah Negeri, Saiful Bahri Mamat.

"Saya setuju dan sangat menyokong kajian semula bagi memperbetulkan beberapa perkara yang ada dalam enakmen yang telah diluluskan itu supaya ia sentiasa relevan dengan keadaan semasa," katanya.

Selain itu, jelasnya beliau berharap agar enakmen ini diluluskan secepat mungkin demi kesejahteraan tanah Darul Iman itu.

"Saya harap ia dapat dijayakan secepatnya kerana enakmen itu perlu diperbetulkan sedikit pindaan sahaja," ujarnya.


Beliau berkata demikian ketika sidang media Majlis Lawatan Berkaitan Pelaksanaan Hukuman Sebatan Dan Perkongsian Maklumat Berhubung Dengan Pelaksanaan Syariah di Mahkamah Syar'iah Ache, Banda Acheh.

Turut hadir Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi Negeri, Maliaman Kassim, Hakim Mahkamah Syar'iyah Aceh, Drs H Zulkifli Yus MH dan Wakil Ketua Mahkamah Syar'iyah Aceh, DRA. Hj. Rosmawardani, SH, MH.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi Negeri, Satiful Bahri Mamat berkata pihak negeri agak serius dan memberi komited secara keseluruhan enakmen yang telah diluluskan pada 2002 itu.

"Kerjasama dan buah fikiran yang kita dapat di sini akan dipraktikkan dan buat penambahbaikan di negeri Terengganu,” ujarnya.

Katanya,  diharapkan dengan lawatan hubungan dua hala antara Terengganu dengan Acheh ini, dapat menjayakan Pelaksanaan Syariah di negeri Terengganu serta dipertingkatkan dari semasa ke semasa.

Sumber : https://www.teganukita.net/2019/08/ketua-hakim-negeri-menyokong-hukuman.html?m=1&fbclid=IwAR0p2oYWgxhASSDPyABHRPq8LRsrl3Ak2ccR3hsrDlzm6en5gAJxH912wOE

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...