Bekas Tentera... Nak kena Tipu lagi ke?

| |

4 Jun 2012, apabila taklimat pertama yang disampaikan oleh Presiden Kelab Kebajikan Rangkaian Veteran dan Bekas Angkatan Tentera (KERABAT) Leftenan Kolonel (B) Nazari Mokhtar yg diadakan di Dewan seminar, Paka. Kehadiran wakil daerah diberi taklimat dan perancangan untuk menubuhkan KERABAT peringkat negeri Terengganu. Pada malam itu beliau berceramah di Dataran PGU, simpang Santong di Pekan Paka.

Usaha KERABAT menggempur Umno-BN akibat daripada tidak amanah serta pengabaian tanggung-jawab terhadap bekas-bekas tentera yang telah bersara. Menteri pertahanan yang dilantik tidak berperanan untuk menjaga kebajikan mereka.


Walaupun LTAT memiliki aset berjumlah RM60 bilion. Ada Bank iaitu PERWIRA Habib bank, ada Perumahan Angkatan Tentera tetapi para bekas tentera. Mana dia rumah bekas tentera? Selepas pencen terpaksa berebut dengan Bangla untuk menjadi ‘jaga’ dan petugas keselamatan. Mereka dimalukan dengan setiap tahun mengutip derma rayuan Hari pahlawan. Kemana pergi duit itu semua yang berbillion itu?

Kerajaan juga gagal melaksanakan janji mereka untuk memberikan tanah kepada bekas tentera seperti yang termaktub dalam Perintah Majlis Angkatan Tentera (PMAT) tahun 1973.
Itu belum diambil kira isu kontroversi yang sentiasa melanda Kementrian Pertahanan, salah guna kuasa, rasuah, kegagalan menjaga ruang perairan, udara dan sebagainya.

Penubuhan Kerabat itu tercetus apabila terdapat kira-kira 290 ribu bekas anggota tentera yang tidak mempunyai pencen. Manakala sebanyak 25 peratus sahaja yang mempunyai pencen dengan anggaran sebanyak RM1,500

Sejak pelancaran penubuhan KERABAT ianya menambah sambutan yang hebat. Manakala di Terengganu, sekali lagi diadakan pertemuan bekas-bekas Tentera pada 30hb Jun di Batu 10.
Pada malam itu sempena Ceramah Himpunan Hijau-PGU 4.0 diserahkan borang keahlian dan pelancaran penubuhan KERABAT Caw Terengganu dengan keahlian awal 120 orang. Dijangka selepas promosi dan penerangan sehingga peringat daerah, ia pasti menarik keanggotaan yang makin ramai.

Bimbang dengan perkembangan dan arus penolakan Umno-BN yang telah menyerapi bekas-bekas tentera dan polis hasil daripada fenomena penghijrahan bekas-bekas kepimpinan tentera maupun bekas kepimpinan polis sendiri. Itu belum lagi diambil kira gelombang penghijrahan dikalangan artis, selebriti, teknokrat, bekas pegawai tinggi dan kakitangan kerajaan, ahli sukan dan sebagainya.

Inilah yang membimbangkan Umno-BN Terengganu juga sehingga MB sendiri terpaksa mengadakan pertemuan “Program Jejak Kasih Pemimpin Bersama Rakyat” di Dewan Tunku Abdul Rahman di Kuala Terengganu pada 4 Julai dan juga mengadakan pendaftaran Ahli Kumpulan Veteran Tentera Tidak Berpencen 1Malaysia (KVTTB). Mulalah dijanjikan dengan pemberian tanah 1 lot untuk bekas tentera. Dijanjikan supaya ditubuhkan koperasi dan pihak kerajaan berjanji untuk member 50K kepada pihak koperasi,

Mat Said mengingatkan bekas tentera supaya tidak sesekali menjadi kumpulan yang menentang kerajaan dan menanam hasrat untuk menjatuhkan kepimpinan negara hari ini dengan menyertai parti pembangkang.

“Dulu berkhidmat 18 tahun memikul senjata mempertahankan negara, melindungi rakyat dan sanggup berkorban jiwa dan raga, tiba-tiba buang uniform (tamat perkhidmatan) dan pencen, mereka menentang kerajaan. Ini bermakna perjuangan mereka selama ini sia-sialah, mereka tidak dapat mengekalkan kerajaan yang ada,”

Bagi Mat Said, Negara itu adalah Umno-BN. Malaysia ini adalah hak mak bapak pimpinan Umno-BN sahaja. Kalau menyokong pembangkang adalah pengkhianat. Bagaimana dengan Kelantan, Kedah, P.Pinang dan Selangor? Siapa pemerintah disana? Habis buat apa amal demokrasi? Buat apa izinkan parti. Kekalkan Umno sebagai satu parti sudahlah macam Negara komunis!!!

Nak memperbodohkan rakyat macam zaman jepun. Hanya yang bodoh sahaja yang termakan dengan cakap bodoh pemimpin yang seperti itu. Di Zaman pemerintahan Pas, dalam Dun Rantau Abang sudah diluluskan kepada bekas-bekas tentera melebihi 200 lot khusus buat mereka sebagai mengenang jasa mereka. Tetapi setelah Umno-BN kembali berkuasa… Apa yang berlaku? Tanah tersebut dirampas kembali dan diserahkan kepada Felcra untuk ditanam kelapa sawit. Tersengihlah bekas tentera.

Apa jadi dengan tanah lot perumahan? Rumah bekas tenteralah yang rebah menyembam bumi di Setiu yang telah dibina diatas lot yang diberikan kerajaan zaman Pas memerintah. Tetapi apabila Idris Jusoh memegang tapuk kuasa. Ianya dirampas dan diruntuhkan. Adakah bekas tentera mahu meneruskan penipuan dan kezaliman ini?

Semoga bekas-bekas tentera dan keluarga berani membuat perubahan untuk menolak pemerintahan Umno-BN ini dan digantikan dengan Pakatan Rakyat.

3 comments:

mohamad adel said...

kalau tak berhati hati,veteran akan sentiasa jadi kuda tunggangan sampai akhir hayat.

baretta said...

Salam..KERABAT kena lipatagandakan usaha promotion. Belum ramai bekas tentera yg tahu ttg KERABAT. Semoga berjaya KERABAT!

basic_2009 said...

ha .. ha .. ha ..

memang PAS Khawarij tak boleh pakai !!!
kuat kelentong, kaki seks macam Brader Anwar jugak ...

ha .. ha .. ha ..

===

pengikut PAS jangan baca ni tau .......


ha .. ha .. ha ..

memang PAS Khawarij tak boleh pakai !!!
kaki penipu macam situa kutuk NikAjis tu !
kuat kelentong macam situa kutuk NikAjis tu !
kaki seks macam Brader Anwar jugak ...

ha .. ha .. ha ..


===

NikAjis bapak kafir ?
NikAjis bapak kafir ?
NikAjis bapak kafir ?

ha .. ha .. ha ..

pengikut PAS jangan baca ni tau .......


click here:


http://politikputramerdeka.blogspot.com/2012/05/nik-aziz-bapak-kafirrahim-noor-tunjuk.html

http://politikputramerdeka.blogspot.com/2012/05/nik-aziz-bapak-kafirrahim-noor-tunjuk.html


http://politikputramerdeka.blogspot.com/2012/05/nik-aziz-bapak-kafirrahim-noor-tunjuk.html

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...