Seminggu di Cairo

| |
Sabtu. 13hb.feb. Hari ini hari terakhir Ma'rad Kutub (Pameran Kitab) kali ke 42 yang merupakan himpunan terbesar para pengeluar kitab-kitab khususnya kitab thurath dengan pelbagai penulis yang terkenal. Meskipun dunia pustaka maya dengan maktabah syamilah dan sebagainya namun masih ramai yang selesa menggunakan kitab. Kerana itu ma'rad tersebut menggamit ribuan penggunjung untuk mencari kitab keperluan masing-masing.

Setelah tamat belajar di Universiti Azhar tahun 1990, inilah kunjungan ke Ma'rad kitab setelah hampir 20 tahun meskipun beberapa kali berkunjung kebumi kaherah ini tetapi tidak berkebetulan dengan waktu ma'rad diadakan. Kujungan kali ini cuba dimanfaatkan untuk menyiapkan Perpustakaan Madrasah Darul Bayan. Walaupun harganya meningkat naik tetapi berbanding dengan tukaran wang semasa dan berbanding dengan harga kitab di Malaysia, ia boleh dikategorikan masih lagi murah.

Suasana sudah banyak berubah. Bukan hanya fizikal dan pembangunan tetapi manusia juga banyak berubah berbanding 20 tahun lalu. Penduduk Mesir yang sudah mencecah 80 juta orang dan penduduk di Kaherah saje menyamai penduduk di Malaysia. Kita boleh bayangkan betapa sesak dan sibuknya bandar ini. Meskipun begitu para pelajar kia terus berminat untuk menimba ilmu di universiti tertua disini, al-Azhar yag telah melebihi usia 1020 tahun.

Hari ini pelajar Perubatan telah menyamai pelajar pengajian Islam. Suasana ini telah merubah suasana sosial dan agama para pelajar disini. Pelajar keluaran STAM saje yang menyambung pelajar disini. Pelajar muadalah dengan al-Azhar dihentikan atas permintaan Kerajaan UMNO BN. Semua lulusan kolej dengan sijil diploma tidak lagi boleh meyambung pengajian ke Azhar termasuklah produk KUSZA (UDM). Satu lagi jenayah BN terhadap mereka yang ingin menuntut ilmu Islam dibumi anbiya' ini. Tapi ini juga adalah perancangan mereka agar tenaga pendokong gerakan Islam tanahair berkurangan. Tetapi kalau mereka merancang... Allah SWT juga merancang. Pastinya perancangan Allah sentiasa menang, i'allah.

Hayyu Asyir.
Bersama bekas pelajar-pelajar Madrasah Darul Bayan
yang menuntut ilmu di bumi Mesir di tapak Expo Buku Antarabangsa
kali ke 42, Cairo.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...