Jangan jadi Kambing, Jangan jadi Kerbau

| |
KUALA LUMPUR, 25 Feb (Bernama) --

Datuk Seri Najib Tun Razak mahu umat Islam mencontohi serta mengambil teladan empat sifat Nabi Muhammad s.a.w iaitu sidiq (benar), amanah, tabligh (menyampaikan) dan fatanah (bijaksana) kerana ia merupakan ciri-ciri penting untuk mencapai kecemerlangan. Perdana Menteri berkata empat sifat itu hendaklah dijadikan inspirasi dan diadaptasi bagi memacu meningkatkan ummah yang progresif. "Maka sudah tentulah pemimpin-pemimpin masyarakat, pentadbir, golongan profesional dan seluruh umat umumnya perlu berusaha memiliki sifat-sifat ini dan mencontohi tingkah laku Rasulullah dalam setiap tindakan dan pekerjaan yang kita lakukan," kata Najib dalam perutusan sempena sambutan Maulidur Rasul 1431 Hijrah.















KOMEN:-

"Masuk dalam kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak" pepatah orang melayu supaya pandai menjadi munafik agar kita boleh menipu golongan kambing-kambing dan kerbau.

Dalam Islam, ketika sahabat bertanya kepada Rasulullah S.a.w tentang Islam yang tidak perlu lagi ia bertanya kepada orang lain tentang Islam. Rasulullah menjawab, katakanlah: " Aku beriman kepada Allah dan kemudiannya istiqamah". Tiada sifat glul-glik. Dalam masjid cakap lain luar masjid cakap lain. Depan orang Islam cakap Islam, depan orang kafir cakap kafir.

وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آَمَنُوا قَالُوا آَمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ
Dan bila mereka berjumpa dengan orang-orang yang beriman, mereka mengatakan: "Kami Telah beriman". dan bila mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka mengatakan: "Sesungguhnya kami sependirian dengan kamu, kami hanyalah berolok-olok."


Kerana itulah Allah mengingatkan agar tidak hanya tahu bercakap tetapi tidak mempraktikkan.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ . كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ
Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?.
Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak
kamu kerjakan. as-Saff :2-3

Datang maulud cakap bab Rasulullah Saw. Datang Nuzul al-Quran cakap bab al-quran sebagai Kitab yang memberi petunjuk. Tetapi hingga kini hukum Rasulullah dan al-Quran tidak dilaksanakan. Apa yang dikata halal di hina dan di persenda. Apa yang dikatakan haram diberi lesen dan dilaksanakan. Pemerintah yang menjadikan teras sifat wajib nabi tetapi penuh dengan gelumang rasuah, salah-guna kuasa, kezaliman, fitnah memfitnah, mengeluarkan lesen judi, pergaulan bebas, tidak menutup aurat dan sebagainya.

Cuba kita lihat sifat-sifat mereka yang disenaraikan oleh Allah serta feel dan tingkah laku mereka dalam surah al-Baqarah:-

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آَمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآَخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ
Di antara manusia ada yang mengatakan: "Kami beriman kepada Allah dan hari kemudian" pada hal mereka itu bukan orang-orang yang beriman.

يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آَمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ
Mereka hendak menipu Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka Hanya menipu dirinya sendiri sedang mereka tidak sadar.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ . أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ
Dan bila dikatakan kepada mereka:"Janganlah kamu membuat kerusakan di muka bumi". Mereka menjawab: "Sesungguhnya kami orang-orang yang mengadakan perbaikan." Ingatlah, Sesungguhnya mereka Itulah orang-orang yang membuat kerusakan, tetapi mereka tidak sadar.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آَمِنُوا كَمَا آَمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آَمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ
Apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang lain Telah beriman." mereka menjawab: "Akan berimankah kami sebagaimana orang-orang yang bodoh itu Telah beriman?" Ingatlah, Sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh; tetapi mereka tidak tahu.


Kerana itu orang mukmin tidak akan tertipu dengan cakap-cakap golongan yang sedemikian. Allah telah memperingatkan kita agar tidak mudah tertipu. Lihatlah kepada praktikal mereka sendiri. Lihatlah diri-diri mereka. Isteri-isteri mereka. Anak-anak mereka. Apatahlagi mereka adalah pemimpin dan sebagai qudwah kepada rakyat.Selarikah tidak dengan al-Quran atau hadis. Itulah neracanya. Kalau slogan Islam Hadhari pun hilang entah kemana... inikan pula cakap-cakap golongan yang tidak mengaji apa itu Islam. Allah Ta'ala juga memberikan tanda kepada pengamalan atau pengabaian kepada Islam ini.

Tandanya jelas.. akibat meninggalkan ajaran Rasulullah dan Kitabnya nescaya timbullah berbagai fitnah dan kesesatan, kemaksiatan dan kezaliman, moral dan jenayah dan macam-macam. Dunia akhir zaman. Islam sekadar slogan dan syiar semata-mata. Umat Islam janganlah mudah ditipu dan dikelirukan.

Oleh itu berjaga-jagalah wahai umat Islam. Terlalu acap kali kamu jatuh ke dalam lubang biawak yang sama. Habislah ayam sereban jika dibaiarkan musang yang berbulu ayam ini. Hanya orang bodoh sahaja yang terpedaya. hanya kambing dan kerbau saje yang bakal disembelih.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...