Gambar2 sempena aturcara PGU 100K Pas Terengganu

| |
Syabas & tahniah kepada semua petugas, penyokong, rakyat Terengganu yang menghadiri lautan manusia di Pantai pandak, Cendering sempena PGU 100K. Program Pas Ganti Umno kali ke-3 ini diadakan pada 14 & 15hb Oktober baru-baru ini selepas PGU yang diadakan kali pertama di Cukai kemaman di Parlimen MB Terengganu sekarang. Manakala PGU kali ke-2 diadakan di jerteh Besut iaitu diparlimen Idris jusoh iaitu bekas MB. Kini dikawasan tengah iaitu di Kuala Terengganu, PGU diadakan untuk melihat kebangkitan rakyat bagi merampas kembali Wisma darul Iman dari Umno-BN dalam pilihanraya ke 13 nanti.

Meskipun venue asal iaitu Kg Tanjung, Bandar Kuala Terengganu dipagar zink dengan segera untuk menghalang program PGU diadakan disitu, alhamdulillah meskipun hanya tempo seminggu PGU yang dimeriahkan di pantai Pandak berjalan dengan jayanya dan sasaran melebihi 100K sepanjang dua hari program berjalan. Meskipun dihalang dengan beberapa siri roadblock polis, paku payung yang ditabur ditengah jalan kearah PGU... Bendera yang dicabut oleh pihak bandaraya, pihak yg cuba sabotaj agar dipulau program PGU tetapi semua ini tidak menghalang kehadiran ribuan rakyat kemajlis tersebut.

Program bermula pada pagi jumaat 14hb Ok. 2011, apabila kuliah Tuan Guru Presiden yang diadakan di Rusila yang tak berapa jauh dari venue PGU. Khutbah jumaat diatur kebeberapa masjid disekitar bandar Kuala Terengganu. Pukul 3.00 petang bermulanya pertandingan memancing yang dihari beratus peserta di Pantai pandak. Banyak hadiah disertakan. Dalam masa yang sama muslimat mengisi program dipentas termasuklah program motivasi yang disampaikan oleh Ketua Nisa' Pas Pusat iaitu Puan Mastura.Malamnya ceramah pembukaan yang disampaikan oleh Prof Madya Dr Mohd Nor Manuty iaitu Ketua Penerangan PKR Malaysia.
YB DR Tan Siang Giew serta Timbalan Presiden Pas iaitu Hj Mohd Sabu.
Dipagi Sabtu 15hb.Okt 2011. Program bermula dengan acara berbasikal anak muda geng kite bersama pendakwah tersohor iaitu Ustaz Azhar al-Idrus. bermula dari Masjid terapung ke Pantai pandak, Tapak PGU. Hampir 400 peserta berkayuh pada jam 8.30 pagi.
Sementara Kuliah Dhuha disampaikan dihadapan ribuan peserta yang hadir sejak awal pagi. Pukul 10.00 pagi Konvoi bermotor pemuda bersama ARC mengiringi pergerakan Tuan guru Presiden dari Rusila ke Pantai Pandak bersama 20 motor berkuasa besar bersama hampir seribu anak muda bermotor yang berlepas dari Dungun yang berkumpul di Rusila ke tapak PGU.Manakala 16 motor berkuasa tinggi bersama ribuan anak muda pula bermotor mengiringi Tuan Guru Nik Aziz, Mursyidul Am dari depan mahkamah ke tapak PGU.Ketibaan Mursyidul Am selaku MB Kelantan disambut meriah dengan kumpulan silat dari Kuala terengganu.
Bacaan ayat suci al-Quran diperdengarkan oleh Ust Yahya Ali Akademi Al-Quran sempena pembukaan majlis perasmian
Ucapan aluan Pengarah Program PGU 100K
Ucapan Pesuruhjaya Pas Terengganu YB Abdul wahid endut
Ucapan Presiden Pas Tuan Guru haji Abdul hadi awang
Ucapan Perasmian hampir 50 minit daripada Tuan guru Nik Abdul Aziz Nik Mat
Para peserta setia mendengar meskipun dibawah cahaya matahari terik

Gimik Perasmian dengan kereta klasik sempena menyambut kelahiran Parti Islam Pas yang ditubuhkan pada tahun 1951. 60 Tahun yang lalu.

mana pergi pengiring motor klasik ni? pah kemana pemandunya???
Dua anak muda memandu Volvo klasik dengan pakaian tradisi melayu menyerahkan gunting kepada Tuan Guru bagi memotong riben melepaskan belon. Ia bersama banner melambangkan lambang parti islam pas bermula dengan lima jari, lambang bulan bintang dan lamabang kini bulan purnama.
Kesempatan juga diambil oleh wakil Palestine menyampaikan cenderahati kitab tafsir kepada Tuan Guru Murshidul Am & Tuan Guru Presiden oleh wakil HAMAS Palestine Saudara Abdul malik.

Selesai sudah acara perasmian. Jamuan rakyat disediakan dengan 20 ekor lembu ditumbangkan bagi menjamu para peserta dengan ala kadar sempena PGU kali ini.

Pukul 3.00 petang program disambung semula. Tiga program berjalan serentak. Program Nisa', muslimat serta keluarga diadakan di pentas utama.

Program anak muda bersama ARC. Acara motor sarkas, motor aksi serta pertandingan bermotor

Manakala Kelab 4X4 Pas juga turut sama mempersembahkan aksi lasak serta pertandingan antara para peserta 4x4. Nampaknya semua venue penuh dengan para penonton melihat aksi masing-masing khususnya anak-anak muda.

Selepas solat asar jam 5.00 petang. Artis serta selebriti terkenal Iwan Syah Dangdut yang mula kembali dengan lagu-lagu dakwah memukau para penonton dengan persembahan bertenaga. Ia menarik ribuan penonton dihadapan pentas PGU.

masa sengang diisi dengan tazkirah rengkas oleh ust Azman Syapawi Abdul Rani

Malamnya ceramah penutup dan kemuncak. Ia membariskan ucapan Pesuruhjaya, YB Leong Ngah Ngah iaitu AJK DAP pusat serta ucapan Presiden Pas serta pelancaran Manifesto Pas Terengganu bagi menghadapi PRU 13 bertemakan TERENGGANU MAJU: ISLAM BERDAULAT, NEGERI BERKEBAJIKAN

Disebut juga sempena pelancaran 5 daripada 10 janji utama manifesto dan akan diumumkan bakinya dalam program yang akan datang

Pihak penganjur merakamkan terimakasih kepada semua pihak yang menjayakan program besar ini dan sekalung tahniah kepada rakyat yang sedia bangkit bersama di menggantikan Umno dengan Pas. semoga matlamat ini direalisasikan Allah dlm Pru akan datang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...