Wajah2 Gedebe Umno & Apabila 2 Gedebe Bergabung!

| |
Biarpun pendapat mereka berbeza tetapi sapa peduli. Mereka berkongsi satu matlamat. Masing-masing mencari pengaruh dan kedudukan politik serta mendapat sokongan biar apapun caranya. Yang penting mereka mengharapkan ada tempat sebagai calon dalam pilihanraya ke – 13 nanti. Walau banyak sejarah politik hitam yang dilakukan oleh mereka tetapi mereka sedang menyusun strategi. Bagi mereka kini Umno mesti menang. Kawasan majoriti melayu mereka laungkan Perkasa dan kawasan majoriti berbilang kaum mereka tagihkan 1 Malaysia.

Biarpun ada pertembungan pendapat antara Nazri & TMP Muhyidin Yassin. Nazri beranggapan PERKASA adalah pertubuhan Ultra Melayu yang akan merosakkan agenda 1 Malaysia dan PERKASA tidak mewakili suara dan tidak juga mendapat pengiktirafan UMNO. Sungguhpun begitu Timbalan Perdana Menteri Malaysia berpendapat bahawa sesiapa boleh menubuhkan organisasi – biarpun ala-ala PERKASA untuk Cina dan India.
Pengerusi PERKASA gedebe Pasir Mas
Pok Rosli penganjur Perkasa Dungun

Di Dungun apabila bergabung 2 gedebe dan menubuhkan Perkasa Dungun adalah bagi meniupkan rasime melayu dan menuntut hak melayu. Pok Rosli selaku Ketua Bahagian Umno Dungun, bekas ahli parlimen Dungun bersama-sama dalam perasmian Perkasa oleh Ibrahim Ali bekas Ketua Bahagian Umno Pasir mas yang bertanding atas tiket Pas kini sebagai MP Bebas Hak apapun kita tak tahu. Pak Rosli yang dipecat dari kerusi Setiausaha perhubungan dan masih lagi terpalit namanya dengan isu-isu rasuah MRR 2 yang tidak dinaik namanya untuk ahli parlimen. Tetapi sebagai ketua bahagian beliau dianggap orang yang berkuasa dan cuba mengambil alih tempat ahli parlimen yang disandang oleh Matulidi atau pun cuba mengelecek Pengetua UITM Dungun yang cuba-cuba hendak mengintai kerusi parlimen Dungun. Ibrahim Ali pula tersepit dan terpaksa mengusung Perkasanya kehulu-hilir untuk mencari tempat bagi kerusi parlimen di Kelantan kerana Pas tidak akan memberikan lagi tiketnya untuk dipertandingkan oleh Ibrahim Ali. Kerana itu mau tak mau digalasnya perjuangan nasionalisme melayu dan hendak ditunjukkan betapa juaranya beliau dalam mempertahankan bangsa melayu. Macamana pula orang Dungun boleh terpengaruh? Atau hanya nak juga tunjuk gedebe je?
Dia orang nak tuntut apa pun kita tak tahu? Nak tuntut dari siapa? Pun kita tak tahu. Sebab yang memerintah adalah Umno!. Di Terengganu maupun kerajaan pusat yang memerintah adalah Umno. Bahkan MB Terengganu sendiri pun ahli gedebe Kijal doh. Diaorang nak apa.. entahlah!. Kot-kot nanti timbul pertembungan antara Umno dan bukan Melayu akhirnya Pas jugak yang kena.
Apa dah jadi dengan Perkasa Dungun setakat ini? Penubuhannya di Dungun melantik Cikgu Badi sebagai peneraju diperingkat daerah. Kata bersungguh nak jadi calon Umno Sura. Jadi cikgu pun selalu ponteng tapi dah kerana kuat umno takpelah. Kalau sokong Pas dah ke jongok Batu atau ke Pulau Perhentian dah. Tersasul lepas jawatan, sekarang dah jadi pengerusi Perkasa tu kira oklah tu. Tetapi rasanya padan pengerusi Perkasa tu je kot. Itupun dah terlebih dah tu. Perkasa pun jadilah. Menyamar disitu disebalik NGO. Kot-kot ada peluang lagi jawatan lain nak melompat. Boleh le belajar dan menuntut dengan Pak Brahim pakar lompat tu.
Wajah-wajah Seiras yang dikenali dengan gedebe Umno.

Zaman moden macam ni boleh lagi ke diketengahkan politik orang gedebe ni? Ingat zaman Hang Tuah aje. Dengen menghunus keris ni. Zaman M 16 dan bom C4 ni masih ada lagi ke orang berminat dengan agenda assobiyyah bangsa? Apa yang kita perhati orang gedebe ni tak boleh tongkat langit. akhirnya ghuyub juga. Hilang ditelan zaman macam tu aje.
Tetapi kalau kita lihat dalam Umno yang dikenali sebagai gedebe ni sepesyen aje wajahnya. Adakah begini wajah-wajah gedebe dalam Umno. Ada iras tak? Diharapkan semua wajah gedebe seiras ini boleh berkumpul dalam Perkasa. Mudah untuk kita kenali. Ke Guane?

4 comments:

bekas perkasa Marang said...

Rahman Bakar yang menjadi bendahari Perkasa adalah org selangor bukan bekas ahli marang spt yg tulis, sila betulkan.

Saiful said...

maaf! dah gugurkan satu. Tetapi rakyat Terengganu masih ingat kerja2 khianat beliau memasukkan pengundi dan menjatuhkan kerajaan Terengganu. Apapun beliau terpinggir jua.

chegarMD said...

Perkasa dilihat cabang umno,perkasa bersalut dgn daki2 umno yg cuba utk menjuarai ultra melayu setanding dgn pekida itupon kalau boleh
disifatkan begitu,tapi malang nya niat utk menjadi juara hakiki kpd bangsa melayu sebenar nya mengeciwakan, malah dari segi pendirian politik merupakan karbon kpd umno apa tidak nya,
judi bola memihak kpd umno.isu perpaduan memihak kpd pandangan umno , pilihanraya hulu selangor memihak kpd umno/mic menentang calon melayu,isu2 besar negara(apco,penyerahan kekaya
an negara kpd berunei juga dgn umno,dua tiga glc yg bengkerap juga berdiam diri) maka apalagi perkasa hendak perjuangkan selain dari
menjadi pencacai umno no 1 dan menjadi alat kpd mahadhir dan keroni.

Saiful said...

Amat bersetuju pndpt chegar bahkan ahli Perkasa adalah banyaknya ahli umno. Jadi gabus brahim ali je. Yg penting info ini sampai kepada rakyat

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...