PAS akan membuka seluas-luasnya Bantuan Pelajar ke Mesir.

| | 1 comments

Dalam kenyataannya yang bertajuk “Henti hantar pelajar ke Mesir”, oleh Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Agama dan Adat istiadat Melayu(MAIDAM), Wan Harujan Sulaiman sebagaimana yang dipetik dalam keratan akhbar Sinar Harian baru-baru yang bertarikh 25 Disember 2011(Ahad) dikatakan “ketinggalan zaman” .

Kenyataan ini mungkin mengikuti langkah Yayasan Terengganu yang melaksanakan dasar kerajaan pimpinan Umno-BN yang terlalu buruk pandangannya terhadap pelajar keluaran Universiti al-Azhar. Universiti yang menjangkau melebihi 1 ribu tahun itu merupakan pangkalan Pendidikan Islam yang hebat dalam melahirkan kepimpinan, Ulama serta para pejuang sebenar di medan masyarakat.

Hakikat sebenarnya adalah betapa bengangnya pimpinan Umno Terengganu terhadap lulusan yang keluar daripada Universiti al-Azhar tetapi tidak menyokong perjuangan nasionalisme sekular Umno itu. Bahkan dengan kefahaman ilmu serta pengaruh perjuangan Ikhwan Muslimin Mesir menyebabkan mereka lebih rela berjuang untuk menegakkan Islam bersama Parti Islam Pas. Kecuali beberapa kerat yang berkepentingan demi pangkat, perut dan dibawah perut mereka.

Sikap buruk pimpinan Umno Terengganu ini mendorong mereka mencuba pelbagai cara untuk menyekat pelajar daripada mengikuti pengajian Islam di Mesir. Antaranya mereka sanggup mengkhianati lulusan Diploma Pengajian Islam daripada UnisZA yang dahulunya dikenali sebagai KUSZA apabila semua lulusannya tidak dibenarkan lagi menyambung pengajian ditahun akhir di Mesir. Memaksa supaya pihak al-Azhar hanya menerima lulusan STAM yang hanya diiktiraf Kerajaan Malaysia tetapi tidak dinegara-negara Arab yang lain dan bahkan kini lulusan STAM juga terpaksa menduduki peperiksaan kemasukan pula di Mesir sebelum memasuki kuliah kerana kualiti lulusan STAM yang dipertikaikan oleh pihak al-Azhar.

Pihak Yayasan Terengganu atas arahan pimpinan Umno-BN kini enggan menaja pelajar mereka lagi ke Universiti al-Azhar dan kini tindakan itu diikuti oleh Pihak zakat MAIDAM. Meskipun zakat ada hak kepada Ibn-Sabil yang belajar dan menuntut ilmu tetapi nampaknya pihak MAIDAM sendiri ingin memaksa para pelajar supaya belajar dinegeri-negeri tertentu sahaja. Meskipun pihak EXCO Agama sekarang berkelulusan Jordan tetapi jangan hendaknya ada sikap diskriminasi kepada pelajar untuk memilih ditempat mana pusat pengajian yang digemari bahkan Universiti al-Azhar diiktiraf diseluruh dunia bahkan menjadi cita-cita kebanyakan pelajar untuk menyambung pengajian ke Universiti tersebut.

Menuduh para pelajar terlibat dengan aktiviti yang merugikan kerajaan adalah tohmahan semata-mata bahkan pihak Umno/BN lah yang sebenarnya melakukan aktiviti yang merugikan pelajar dengan menubuhkan Kelab Umno Mesir yang bertindak memecah-belahkan para pelajar disana. Tidak ada pertubuhan atau Kelab parti politik pembangkang disana. Sedamgkanm para pelajar Universiti dilarang berpolitik tetapi pimpinan Umnolah yang menubuhkan Kelab politik mereka. Jenis cakap tak serupa bikin.

Parti Pas memberi jaminan dan sepenuh komitmen, InsyaAllah jika Pas kembali berkuasa selepas pilihanraya 13 nanti dengan memerintah Terengganu, pihak kami akan sedaya upaya membantu dan memberi sokongan serta membuka seluas-luasnya bantuan pembelajaran bagi mereka yang hendak menyambung pengajian mereka ke Mesir maupun kenegara-negara lain dalam bidang yang dipilih oleh para pelajar.

Oleh itu, Diharapkan bekas-bekas pelajar al-Azhar serta keluarga masing-masing maupun ibu-bapa serta keluarga yang anak-anak mereka dinafikan hak mereka yang sekarang ini sedang berjuang dalam lapangan ilmu pengajian Islam di Mesir agar berkempen memberi sokongan sepenuhnya agar Umno-BN disingkirkan daripada meneruskan kezaliman dibumi Terengganu ini.
Apalah hendak diharapkan kepada Umno yang pemimpin sebahagian besar berkelulusan Barat itu berbanding kepimpinan Ulama Pas yang pasti tidak mensia-siakan perjuangan demi memartabatkan pendidikan Islam di negara kita ini.

Read More !

2 masjid 1 Qaryah : Angkara siapa?

| | 0 comments

Siapa yang buat teks Tuanku Sultan Mizan Zainal Abidin ketika perasmian Masjid Sultan Ismail di cendering. Apakah maklumat yang sebenar dilapurkan kepada Tuanku berkenaan solat Jumaat di dua masjid dalam satu qariah. Mutakhir ini kerja ni sebenarnya angkara siapa? Kita tidak mahu apabila dekat pilihanraya, pihak kerajaan pimpinan Umno Terengganu dok mainkan kaset lama untuk menjadi bahan kempen Umno-BN. Macam dah takde isu lain ke nak tutup penyelewengan pimpinan Umno-BN.

Kenyataan Pesuruhjaya Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT), Mohd Rozali Salleh berkata terdapat 11 masjid di Marang, Setiu dan Besut dikesan masih melakukan dua solat Jumaat dalam satu kariah berbanding 23 buah sebelum ini.

Menurutnya walaupun pelbagai usaha telah dilakukan, masalah itu masih tidak dapat diselesaikan.

"JHEAT pernah dihalang dengan jentera, malah ada orang baring bawah jengkaut apabila kita datang ke tempat mereka untuk menyelesaikan perkara ini," katanya.

Rozali berkata JHEAT memandang serius perkara itu kerana ia bukan sahaja menimbulkan perpecahan dalam kalangan penduduk setempat tetapi juga meninggalkan imej negatif terhadap Islam.

Kita juga tidak mahu pihak JHEAT menjadi ‘ggabus’ Umno-BN. Sebab mereka menyedari duduk sebenar perkara ini. Sebenarnya setelah Umno kembali berkuasa, pemimpin mereka kembali rakus untuk memecah-belahkan rakyat diqariah yang khususnya ramai yang menyokong pembangkang.

Ketika Pas memerintah pun, Tok-tok Imam dan pemimpin Umno sendiri memulau masjid-masjid semasa pemerintahan Pas seperti wujudnya masjid baru Gong Pak Jin di dun Tepuh. Apatah lagi selepas Umno kembali berkuasa, mereka menggunakan kuasa kerah keng mereka. Mereka lebih suka menggunakan bahasa jentolak & jengkaut. Itulah yang disebut oleh Pesuruhjaya JHEAT sepertimana ucapan diatas.

Kita masih ingat kerakusan Umno-BN merobohkan Masjid Bujal yang dibangunkan oleh masyarakat setempat dengan pelbagai alasan meskipun kita semua tahu rasulullah saw mengajar mengutamakan pembinaan masjid sebelum pembinaan rumah sendiri. Rumah Allah didahulukan sebagaimana ketika Hijrahnya Rasulullah Saw maka pembinaan Masjid Quba terus dibina dan apabila Rasulullah saw masuk ke tengah Madinah maka terus dibina Masjid Nabawi.

Kita lihatlah bagaimana Masjid Sura Lama dalam Dun Paka. Masjid yang dibina dan dikuasai oleh orang-orang Pas itu menimbulkan rasa tidak puas-hati pimpinan Umno-BN bahkan Hj Ahmad (Calon Pas 1959) selaku pengasasnya dibuang daerah ke Melaka. Bukan itu sahaja mereka berusaha supaya Masjid itu ditutup dan dibina Masjid Sura Baru hanya beberapa ratus meter daripada masjid Sura Lama yang binaannya jauh lebih kecil apatah lagi nak memuatkan masyarakat setempat. Hasrat sebenarnya ialah orang Umno tidak bersedia bersembahayang di Masjid yang dibina oleh orang Pas sedangkan Hj Ahmad itu adalah pengasas dan pembuka kampung Sura itu sendiri.

Begitu juga apabila orang Umno gagal menguasai masjid kg. Pinang Merah,masjid Kg.Nyor dan masjid Tebing Tembah yang menyebabkan orang Umno mendesak agar dibuat masjid sendiri dan akhirnya mereka membina sebuah masjid baru di Tebing Tembah dengan projek bernilai lebih daripada 3 juta dan cuba menurunkan taraf Masjid Tebing tembah yang sedia ada meskipun bangunannya besar dan selesa serta masih amat kukuh dan telah dibaik-pulih dan diperbaharui.

Semua penyokong Umno terpaksa dikumpulkan 3 kampung berdekatan untuk mencukupkan solat Jumaat. Biar apa pun berlaku janji nafsu orang Umno terpuas meskipun berlaku perpecahan dikalangan masyarakat bahkan mereka diugut jika tidak pergi bersembahyang dimasjid mereka.

Begitu juga masjid di felda Kerteh 2 dan Kerteh 3. Ia tetap dibina walaupun kedudukan masjid tu sejengkal kera sahaja tetapi ia tidak menjadi isu kerana kawasan ramai penyokong Umno dan ianya satu projek untuk Umno.

Ini baru satu Dun… bolehlah ditinjau deseluruh Terengganu nescaya kita akan mengetahui bahawa semua ini sebenarnya angkara Umno-BN. Apatah lagi Imam yang dilantik yang dipilih berdasarkan penyokong Umnonya. Kekadang ahli Umno tegar, meskipun lemah ilmu agamanya. Inilah kekadang timbulnya percakapan Imam yang terlebih Umno daripada pemimpin mereka. Hatta menghina islam, menghina hukum Islam. Bagaimanalah ingin dibuat Tok Imam. Itu belum diambil kira kes-kes akhlak.

Jika Imam itu dikatakan penyokong Pas nescaya disekat elaun mereka sehingga kini. Dah lebih 7 tahun sebahagian Imam & Bilal disekat elauan mereka meskipun mereka tetap bertugas sehingga kini. Apabila timbul isu nescaya pemimpin Pas dipersalahkan. Mereka ada media, mereka ada alat propaganda. Mereka yang lempar batu, mereka sembunyi tangan. Inilah sikap pimpinan Umno-BN. Dekat-dekat nak mengundi ni… tayang balik le cd-cd lama ni. Di harap pimpinan Umno jangan hipokrit. Dah berak merata… jangan tuduh pulak orang lain.

Read More !

... dari Kamal Ataturk ke Kamal Saidin...

| | 1 comments

Jangan terkejut kalau adanya golongan agamawan dalam Umno yang menjadi syaitan bisu terhadap pemerintah Umno-BN tetapi menghentam Pas dan kerajaan pimpinan PR. Mereka macam golongan yang nampak kuman diseberang lautan tetapi buta terhadap gajah depan mata.

Sikap Penasihat agama MB Terengganu yang diimport dari pendang, Kedah iaitu Kamal Saidin yang mengkritik serta membuat lawak bodoh terhadap enakmen hudud & qisas yang dikemukakan oleh Kerajaan Kelantan & enakmen yang telah diluluskan oleh Kerajaan Terengganu pada tahun 2001 iaitu dizaman pemerintahan Pas tetapi bersikap membisu terhadap penyikiran syariat islam dari perundangan Malaysia sekian lama.

Perbuatan tidak bermaruah yang diadakan dihadapan majlis yang dianjurkan oleh sekutu Parti BN iaitu MCA. Dimakah maruah Umno-BN dengan ketokohan ulama cap ayam seperti ini? Mereka sepatutnya mendidik dan menberi penjelasan baik terhadap keindahan dan hikmah peraturan dan undang-undang Islam kepada masyarakat khususnya golongan non-muslim tetapi mengambil kesempatan untuk menakutkan bukan Islam dengan pelaksanaan syariat Islam bahkan mencari ruang-ruang untuk menonjolkan kekurangan demi politik dangkal Umno-BN.

Adakah Kamal Saidin ingin mewarisi perangai Kamal Ataturk yang pernah mengkhianati Khilafah Islamiyyah Turki pada tahun 1924 yang membawa kejatuhan dan kehancuran sistem Khilafah Islamiyyah didunia Islam. Antara jenayah yang dilakukan oleh Kamal Ataturk terhadap Islam disenaraikan dibawah tetapi cuba bandingkan dengan tindakan pemimpin Umno-BN….

Apa bezanya?

1. Menandatangani Perjanjian Luzon 22hb. Nov 1922 yang diadakan dengan British dan sekutu Barat dan mengiktiraf Penjajah dan menghapuskan kerajaan Khilafah Islamiyah Turki serta meminda perlembagaan baru yang sekular dengan menghapuskan perlembagaan Uthmaniyyah yang bercirikan Islam.
- Tunku Abdul Rahman selaku Presiden Umno menanda tangani Perjanjian dengan British di London pada 8hb. Feb 1956 untuk kemerdekaan dengan menerima pakai Perlembagaan Lord Reid dan menolak semua peraturan dan perlembagaan Islam diseluruh negeri-negeri melayu bermula 1957.

2. Menukarkan hukum jenayah syariat dengan mengguna-pakai undang-undang sivil barat.
- Semua hukum jenayah syariat ditolak Umno dan mengguna pakai hukum jenayah sivil berdasarkan undang-undang negara Komanweal.

3. Mengamalkan sistem pengasingan agama dari pemerintahan iaitu dasar sekular Barat sebagai asas untuk memajukan negara dan meletakkan negara Turki untuk bangsa Turki sebagai asas nasionalisme Turki.
- Umno menerima-pakai dasar sekular dalam negara dalam semua bidang termasuk sistem negara, pendidikan dan undang-undang serta menjadikan dasar nasionalisme melayu sebagai teras.

4. Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki bahkan Menukarkan azan dalam bahasa Turki dari bahasa Arab.
- Menghapuskan tulisan jawi dizaman Menteri pendidikan oleh Khir Johari dan mata pelajaran agama sebagai sampingan.

5. Mempopularkan pendedahan aurat khususnya kepada wanita Islam bahkan mengharamkan perempuan menggunakan jilbab dan memaksa perempuan khususnya kaitangan kerajaan memakai skirt.
- Sehingga kini para pemimpin wanita utama masih tidak menutup aurat bahkan ianya tidak menjadi kesalahan.

6. Menentang & menguling kekuasaan khilafah Uthmaniyyah terakhir iaitu Sultan Abdul Hamid 11 dengan berpakat dengan Yahudi Donma dan gerakan freemason Turki.
- Penghapusan kuasa institusi Diraja selepas merdeka dan krisis perlembagaan tahun 1993.
- Membayar kepada penasihat Yahudi APCO-Worldwide sebanyak 77 juta setahun.

7. Bebas meminum arak & menyebarkan budaya tari menari serta nyanyian.
- Kilang Arak Guinness Malaysia Bhd dirasmikan oleh Presiden Umno sendiri iaitu Tunku pada tahun 1966.

8. Menukar Hari cuti daripada Hari Jumaat kepada hari Ahad.
- Di Malaysia pun Sama tindakan yang dilakukan oleh Umno-BN.

Jadi sepatutnya Kamal Saidin dah dibayar sebagai penasihat, maka nasihatlah bebaik MB Mat Said tu supaya beramal dengan Islam. Bercakap di perhimpunan agung Umno tu, bukannya menghentam Pas tetapi sepatutnya menasihati pimpinan Umno agar kembali kepada islam. Cukuplah 50 tahun merdeka dan diperkudakan oleh Barat. Sepatutnya kembalilah kepada ajaran Islam. Atau hanya sekadar menerima upah penasihat dan kini jadi kuda tunggangan MCA pulak?

Alasan menuduh hukum hudud adalah rekaan Pas. Hudud Pas membenarkan liwat isteri. Ini hujah macam budak-budak tadika. Tak tahu ke beliau beza antara Hudud, Qisas & Ta'zir. Adakah semua kesalahan itu Hudud? atau yang bukan Hudud itu tidak salah? Orang jahil pun tahu bahawa meliwat itu haram. Apabila isu umur 18 tahun diungkitkan, apakah jahil beliau dengan Fiqh Muqaran. Tak mengajikan beliau dengan Mazahib Figh dalam Islam. Mengugut seolah orang cina akan dihukum Hudud sebagai orang yang khianat kepada ayat al-Quran sendiri dan menafikan bahawa ianya sebagai satu ibadah. Apakah Pas akan memaksakan orang cina supaya bersembahyang, hadir ke masjid, berpuasa dan berkhitan? Jahilkah beliau Hukum Mutatis Mutandis?

Tak tahukah beliau dengan ayat al-Quran Surah al-maidah ayat 42:

فَإِنْ جَاءُوكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئًا وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
Jika mereka (orang Yahudi) datang kepadamu (untuk meminta hukum kes zina), Maka hukumkanlah (perkara itu) diantara mereka, atau berpalinglah dari mereka; jika kamu berpaling dari mereka Maka mereka tidak akan memberi mudharat kepadamu sedikitpun. dan jika kamu menghukumkan perkara mereka maka hukumkanlah (perkara itu) diantara mereka dengan adil, Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang adil.

Tidak munasabah orang yang bercakap agama tetapi menyembunyikan kebenaran dan menjadi golongan yang menentang perjuangan untuk menegakkan agama. Untuk menjernihkan suasana alangkah baik rasanya beliau menyahut seruan debat yang diajukan oleh Dewan Pemuda Pas Terengganu daripada beliau berhujah soarang-sorang dikalangan cina MCA di Kuala Lumpur tu.

Takkan jauh-jauh dari Kedah menasihati MB tetapi tak berani untuk bermujadalah dengan anak-anak muda rakyat Terengganu. Kalau negeri boleh melintas nak nasihat agama, maka ruangkan masa barang sejam dua untuk nasihat pemuda Pas yang nak bertemu mata dengan Penasihat MB mereka itu.

Read More !

Apake Benda Winnable tu?

| | 1 comments

Hari ini Umno masih terkial-kial untuk mempertahankan survival politik mereka. Sebelum ini apa mereka peduli. Bagi mereka buat macamana pun Umno akan menang besar. Bagi mereka kritikan atas gejala kezaliman pimpinan Umno maupun rasuah, salah-guna kuasa, penyelewengan… tidak dipedulikan. Bagi mereka tak menjadi kudis gatal kepada Umno. Mereka selesa dengan undi cina dan india apatah lagi undi orang melayu.

Hari ini, menyorot kepada perhimpunan agung Umno di PWTC… seolah-olah mereka berada ditahap sakarat al-maut. Mungkin ajal bagi Umno semakin hampir. Dua tiga bulan ini, akan lebih bercelaru. Orang takut nak mati, macam banduan tunggu tarikh nak dihukum gantunglah tu. Apatah lagi, sudah lama parti-parti politik teman rapat yang seusia mereka dinegara-negara jiran telah berkubur. Indonesia, Filipina, Thailand. Apatah lagi kini dengan perkembangan Arab spring yang telah menobatkan Parti & gerakan Islam mula diberi kepercayaan untuk menerajui kepimpinan negara.

Zaman dunia tanpa sempadan ini, pastinya era perubahan dan kebangkitan politik baru ini pasti menerjah ke dunia politik negara kita. Inilah yang paling membimbangkan Umno. Tiupan perubahan masyarakat bandar yang semakin meluat dengan politik Umno samada dikalangan melayu atau bukan melayu khususnya dikalangan anak muda yang kini memiliki kuasa undi hampir 60% pastinya tidak termakan lagi dengan politik zaman Jepun iaitu politik mengugut rakyat jika pembangkang memerintah takde beras & politik ubi kayu. Politik air, jalanraya & api elektrik sudah ketinggalan zaman. Khurafat bahawa hanya Umno sahaja yang tau memerintah sudah mula larut.

Arus perubahan yang bertiup melalui alam maya nampaknya semakin bergerak deras. Ini disedari oleh pemimpin Umno yang mencuba segenap kudrat untuk memanjangnya tempoh keramat parti mereka itu. Hari ini mereka membuat pelbagai tranformasi kononnya untuk menunjukkan bahawa merekalah hero rakyat. Baru kini mereka dapat merasa langit tinggi ke rendah setelah hilang kuasa 2/3 di parlimen maupun 4 negeri ketangan PR.

Baru kini mereka mengajak rakyat berjihad. Sama macam bahasa Saddam Hussain dan Muammar ghadafi sebelum mereka tumbang. Hari ini mereka kenal apa itu jihad. Apa itu perpaduan. Apa itu bai’ah. Kini istilah Islam itu menjadi ratib buat perwakilan maupun pimpinan Umno. Kalau dahulu ianya perkataan sindiran tapi kini dah bertobat. Selama ini yang menjadi zikir kepada mereka adalah kuasa, harta, wanita.

Tapi hakikatnya kini… benarlah cakap Mahathir. Bahawa Umno kini sudah rosak sampai ke usus. Bau busuk serta hapak Umno itu sudah gagal ditutup. Diburukkan lagi dengan lapuran audit negara baru-baru ini khususnya bau busuk tahi lembu Shahrizat pula.

Untuk menghadapi Pru 13 nanti, apakah mampu Umno menyediakan calon yang mempunyai capable, acceptable & winnable. Sebuah parti enjit-enjit semut. Siapa sakit naik atas. Yakni dari atas sehingga ke bawah memang berpenyakit. Yang paling menyenakkan Umno nanti adalah pemilihan calon Umno yang dikatakan calon bakal menang. Apakah calon yang terpilih itu akan menang? Dan apakah calon yang tersingkir itu tidak boleh menang?

Pada satu sidang media, ketiga-tiga naib presiden Umno berkata mereka bersedia memimpin melalui teladan dengan berundur secara terhormat jika ahli dan rakyat merasakan khidmat mereka tidak lagi diperlukan, jika mereka bukan calon yang boleh menang.

Kalau naib Presiden pun boleh berundur dan bersifat tawadhu’ kononnya… memberi laluan kepada orang lain… habis… Sudah tobat ke pimpinan Umno? Sudah tiada lagi ke politik cantas mencatas. Atau seperti biasa, bahasa orang politik. Sebenarnya siapakah yang tentukan winable ke tak tu?

Dengan keadaan sekarang… Apakah calon Umno kini belum yakin untuk menang. Kalau naib Presiden menawarkan untuk berundur, nescaya Presiden adalah lebih aula. Mungkin Hajah Rosmah lebih bercirikan winnable jika diletakkan calon di Pekan atau mengantikan KJ di Rembau.

Bagaimana pula hasrat Datuk Idris Jusoh yang menawarkan diri untuk tidak bertanding? Memanglah kalau dikira buat apa lagi bertanding sebagai Adun. Bukan boleh jadi MB pun. Dah memang takdir macam tu.Sememangnya beliau tidak akan lepas pagar istana. Takkan nak jadi Adun biasa. Tetapi mungkin parlimen dan agaknya Datuk Dr. Abdullah Mat Zain bukan winnable candidate lagi. Kalau parlimen pun tidak… apakah ini bermakna bahawa calon Umno bakal kalah di Terengganu? Terlalu banyak team yang timbul kini. Terlalu ramai nama yang digossipkan untuk menjadi bakal MB mengantikan Mat Said. Bagaimana pula dengan Mat Said sendiri and the gengs? Mereka tu calon winnable ke? Sekali lagi… Adakah Datuk Mat Said boleh tentukan siapa winnable candidate?

Inilah yang menjadi fobia kini dikalangan bakal-bakal calon Umno. Perkataan Winnable candidate kini menjadi bualan dikalangan Umno. Kalau dulu team wawasan. Ada wawasan boleh jadi calon. Sehingga berkata Tun Ghaffar Baba yang kalah kepada team wawasan.. hanya orang mati aje yang takdak wawasan.

Kini winnable pulak datang melanda. Chua soi Lek & Shahrizat takkan tan winnable. Ish. Umno boleh menang ke?

Read More !

Datuk Ahmad Ramzi : Pahat dah makan Tuan.

| | 0 comments

Calon penentang ahli parlimen Marang ni dah kena ‘tulah’. Terlalu kutuk Tok Guru Presiden Pas nampaknya kini air terpercik ke muka sendiri. Datuk Ahmad Ramzi telah diputuskan mahkamah bersalah. Anak arwah bekas mufti Terengganu ini didedahkan melakukan psywar terhadap rakan teamnya sendiri. Selaku setiausaha kepada bekas MB, Datuk Idris Jusoh ketika itu dan ketika berlakunya peralihan kuasa dan kemuncak pertembungan team Idris & team Mat Said, beliau menghantar sms ugutan bunuh terhadap team Idris sendiri dan menggunakan no bekas setiausaha sulit MB Mat Said.

Tapi nampaknya jerat tak menjadi bahkan makan tuan sendiri. Hanya kerana sms “ YB tak sayang nyawa ke?”. Tak pasal-pasal kena jel setahun. Rupanya memang YB Umno ni teramat takut mati. Kes sms yang satu itu pada 13 April 2009 itu menyebabkan mereka tak pergi ke sidang dewan undangan negeri pada keesokan harinya, tetapi mereka pula mengadakan sidang akhbar. Yang kecik dan jadi besar… yang pendek dah jadi panjang.
Ketakutan yang tercirit-birit itu tanpa usul periksa menyebabkan rakan sendiri yang bersalah. MB Mat Said mungkin senyum dan tersengih sahaja. Cerdik-cerdik Idris Jusoh dengan agenda “Memahat sejarah”nya … kini pahat dah kena atas dahi Idris Jusoh jua.

Ketika berbual Adun Manir, YB Harun Taib dengan YB Speaker tentang sms bunuh tu… “Apa nak takut sangat dengan sms tu… kalau mati pun mati syahid”. Jawab YB Ku Putera: “ puak mung takpelah mati syahid… puak Umno mati syahid apa?.. “

Apapun sebab kerana ianya sesama Umno... mungkin hukuman pun dah dikurangkan tu. Hish!!! Kalau bukan Umno dah masuk ISA tu. Macam kes tangkapan ISA terbaru baru-baru ini. Ketika wartawan bertanya kes 13 individu yang di tahan di bawah ISA, kata Menterinya Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein berkata antara jenayahnya kerana pernah mengugut Adun di Sabah.
Macam kira samalah dengan yang dibuat oleh Ramzi ni. Apapun itulah contoh assobiyah asli yang ditunjukkan oleh kalangan Umno. Mereka sanggup menolong kaumnya sendiri meskipun terpaksa berlaku zalim terhadap orang lain. Kalau sesama Umno mereka sanggup lakukan seperti itu… ini baru sms, bahkan ada yang sanggup bunuh membunuh. Itu sesama melayu, sesama bangsa, sesama perjuangan cuma beza kem parti aje. Bagaimana kalau lain parti?

Sebab itulah Umno sanggup berpuluh tahun menindas Pas meskipun sesama bangsa, sesama agama, sesama negeri. Royalti dirampas, tanah dirampas, jawatan dipecat, peruntukan dinafikan dan pelbagai kezaliman yang dilakukan oleh Umno hanya kerana dia orang Pas atau ibu-bapa dia orang Pas.

Nampaknya selepas ini… makin dekat pilihanraya ni… makin tajam pertembungan antara dua team ini. Kita tengok team mana yang lekat calon pilihanraya nanti samada dun maupun parlimen.

SMS ugut: Bekas s/u politik MB dipenjara setahun

Datuk Ahmad Ramzi Mohamad Zubir dijatuhi hukuman penjara setahun oleh Mahkamah Sesyen di Kuala Terengganu selepas didapati bersalah menghantar SMS ugutan kepada tiga wakil rakyat BN dan SMS fitnah kepada bekas setiausaha sulit menteri besar Terengganu.

Hakim Mahkamah Sesyen M Bakri Abd Majid menjatuhi hukuman itu selepas mendapati pihak pembelaan gagal membuktikan keraguan munasabah terhadap semua pertuduhan itu.

Bekas setiausaha politik Datuk Seri Idris Jusoh itu dijatuhi hukuman penjara masing-masing tiga bulan untuk kesalahan mengugut ADUN Paka Mohd Ariffin Abdullah, Adun Permaisuri Abd Halim Jusoh dan Adun Ajil Datuk Rosol Wahid di E726, Kampung Kubang Parit antara 11.21 malam dan 11.25 malam, pada 13 April 2009.

Dia juga dijatuhi hukuman penjara tiga bulan kerana memfitnah bekas setiausaha sulit Menteri Besar Terengganu Wan Ahamad Wan Muda, yang kini timbalan setiausaha kerajaan negeri dengan menghantar SMS ugutan melalui nombor telefon bimbit 019-9158369 milik Wan Ahamad.

Read More !

Naifnya MB Terengganu… cakap gigi berlapis!!!

| | 1 comments

Sebagai Menteri Besar Terengganu beliau merupakan pemimpin tertinggi bagi rakyat Terengganu. Munasabahlah kalau apa-apa masalah rakyat akan mengadu kepada beliau untuk penyelesaian. Itu baru pemimpin dan ahli politik. Pemimpin yang memikul amanah dan wakil kepada rakyat.

Sikap berlepas tangan dan tak mahu campur urusan rakyat, itu bukan pemimpin yang berslogankan “Rakyat didahulukan, Prestasi diutamakan”. Takkan masih nak dahulukan kroni daripada kepentingan rakyat. Kalau taknak cakna urusan rakyat diharapkan Datuk Mat Said letak sahaja jawatan MB tu. Baik bukak bisnes, pentingkan keuntungan syarikat dan pribadi aje. Apa peduli tuntutan rakyat. Ini tidak. Jawatan MB disandangnya. Menangis-nangis nakkan jadi MB. Terpelanting Datuk Derih Jusoh tu. Tapi kini taknak pikul amanah dan melaksanakan tugas sebagai wakil kepada rakyat pulak.

Cara paling mudah nak berlepas diri maka carilah jawapan dan mengkambing-hitamkan pihak lain. “Ianya dipolitikkan!!!” “Ada agenda golongan tertentu”… macam-macamlah alasannya. Habis apa guna beliau jadi ahli politik. Bab kata arwah Tun Ghaffar Baba.. “Hanya orang mati sahaja yang tak berpolitik”. Yang heran tu… apabila beliau taknak cakna dia tuduh anasir politik. Kalau bab yang beliau ada kepentingan… depan budak-budak sekolah yang tak cukup umur pun dia dok kempen politik. Betul ke tak betul MB aku ni…. Cuba dok tengok berita nih…

Ahmad Said Kesal Cubaan Politikkan Bola Sepak Terengganu

K.Terengganu: 9 Nov 2011. Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said kesal kerana ada pihak cuba mempolitikkan isu bola sepak di Terengganu. Menurutnya pihak berkenaan mempuyai agenda tersendiri dan sengaja cuba menjatuhkan imej Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu,(PBSNT) Datuk Che Mat Jusoh.

"Dalam bola sepak pun nak berpolitik. (Terengganu) kalah dalam (perlawanan akhir) Piala Malaysia, nak buat mogok, ugut macam-macam (tetapi) apabila Terengganu menang (Piala FA) tiada pula nak buat apa-apa," katanya selepas majlis perjumpaan bersama 2,000 pelajar terbilang sasaran SPM dan STPM di Kuala Terengganu, semalam.

Ahmad berkata beliau tidak akan campur tangan dalam isu pengurusan bola sepak di Terengganu walaupun ada pihak yang mahukan beliau berbuat demikian.

"Nak campur tangan apa lagi, dia ada persatuan, dia ada mesyuarat agung, jurulatih dan pemain sering berganti...masalah sekarang, ada orang nak main politik," katanya.

Jumaat lepas, 1,000 penyokong bola sepak Terengganu mengadakan perhimpunan di perkarangan Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah di sini, bagi meminta perubahan dilakukan dalam pengurusan PBSNT serta mahu Che Mat segera berundur kerana didakwa melakukan salah guna kuasa.

*** orang yang pergi demo tu kebanyakannya mereka yang dah cukup umur. Rakyat Terengganu. Pengundi yang bakal menentukan apakah Mat Said masih lagi YB akan datang!!!

Tiada Lagi Perbincangan Mengenai 22 Bekas Pekerja TADC

Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said berkata tiada lagi perbincangan akan diadakan berhubung 22 bekas pekerja Terengganu Agrotech Development Corporation Sdn Bhd (TADC) yang telah diberhentikan kerja.

Ahmad Said berkata bahawa kumpulan itu sepatutnya datang berjumpa beliau terlebih dahulu dan bukannya mengadakan demonstrasi.
"Ini tidak...selepas buat kenyataan akhbar, baru beritahu nak jumpa MB. "Tindakan ini tidak betul, jadi apabila sudah sampai tahap ini, tindakan terpaksa diambil," katanya. Ahmad berkata beliau khuatir demonstrasi itu mempunyai agenda lain.

"Daripada apa yang saya tahu, ada juga pekerja yang tidak dibuang terbabit dalam demonstrasi tersebut. Mereka ini seolah-olah diperalatkan oleh pihak tertentu," katanya.

*** Mat Said ni nak tuduh siapa pulak peralatkan kakitangan yang dipecat tu. Dimana sikap cakna Umno-BN selama ini. Kalau sudah tak mampu menyelesaikan masalah rakyat… baiklah undur awal-awal. Taklah menyusahkan rakyat.

Kerajaan Negeri Perlu Kesinambungan Laksana Agenda Pendidikan

Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said menegaskan kerajaan negeri pimpinan Barisan Nasional (BN) perlu dikekalkan kerana masih ada agenda besar pendidikan yang belum selesai.

Katanya, kerajaan BN pimpinannya perlu dikekalkan demi kesinambungan untuk terus memperkasakan bidang pendidikan di negeri ini. Katanya, kerajaan negeri akan lakukan apa saja dalam usaha mengekalkan kecemerlangan pendidikan di negeri ini yang memerlukan kerjasama guru, ibu bapa di samping pelajar sendiri perlu fokus untuk capai kejayaan.

“Oleh itu BN perlu dipertahan dan dikekalkan untuk memastikan pembangunan pendidikan terus diperkasa dan pelbagai kemudahan pembelajaran dapat disalurkan kepada anak-anak kita,” katanya.

Ahmad Said berkata demikian di majlis Perjumpaan Bersama Pelajar Terbilang / Sasaran SPM dan STPM 2011 di Wisma Darul Iman semalam.

Adakah itu ucapan seorang MB yang dikatakan tak berpolitik dan tidak memperalatkan pelajar demi kepentingan politik Umno-BN? Anda nilailah sendiri sikap gluk glek boss umno-BN Terengganu kini. Kuasa ditangan anda samada untuk dibiarkan Umno-BN terus memerintah atau memberi alternatif kepada Pas ganti Umno.

Read More !

Kisah benar Pemimpin Umno & pekerja yang dibuang!

| | 0 comments

Penulis mendengar kisah dari seorang bekas pemimpin Umno, bekas Exco negeri Terengganu yang kemudiannya keluar dari parti Umno-BN. Pernah bertanding atas tiket Semangat 46 dan istiqamah sebagai pembangkang sehingga ke penghujung usia beliau. Allahyarham menceritakan cara politik kotor pemimpin Umno yang kekadang tidak pernah terfikir oleh rakyat biasa. Justify Full
Sebuah kilang kayu yang mempunyai berpuluh pekerja. Apabila hampir dengan waktu-waktu pilihanraya seorang YB Umno mengarahkan supaya pihak pengurus kilang berkenaan yang berada dalam kawasan pilihanraya beliau untuk membuang para pekerja beliau dengan memberikan pelbagai alasan. Ini menyebabkan para pekerja marah dan melakukan demontrasi serta mengadakan mogok. Apabila diadakan perbincangan dengan pihak pengurusan, ianya gagal dan pihak pengurusan tidak boleh membuat apa-apa dengan alasan penstrukturan semula syarikat kerana kerugian dan untuk mengelak syarikat daripada ditutup.

Dalam dok sibuk-sibuk macam tu, YB tersebut hadir dihadapan orang ramai yang sedang berdemo dan mogok tersebut. Beliau berucap sambil emosi seolah beliaulah pembela kepada hak rakyat. Dengan suara tegas dan marah-marah beliau memberi jaminan sebagai wakil rakyat, selaku ADUN, YB tersebut berjanji bahawa perkara tersebut akan diselesaikan. Beliau masuk ke bilik pengurusan dan berbincang dengan pihak pengurus (pura-pura berbincang le kononnya). Beberapa minit beliau keluar dengan ditemani oleh pihak pengurus, YB tersebut mengumumkan bahawa hal tersebut sudah selesai. Semua pekerja diambil balik dan beliau akan memastikan kilang berjalan seperti biasa.

Orang ramai menangis kegembiraan serta berkata: “nasib baik ada YB kita”…berteriak “hidup YB.. hidup YB” sambil mengangkat dan menjulang YB kerana dianggap sebagai penyelamat kepada periuk nasi mereka. Beliau menjadi 'hero' dan pada pilihanraya berikutnya beliau menang lagi dalam pilihanraya. Kekallah mereka sebagai penyokong tegar Umno… dulu,kini & selamanya.

Mungkin kita tak terfikir untuk melakukan yang demikian. Kalau adapun dalam cerita P.Ramlee. Itupun akalan Sarif Doll, samseng kg. Dusun. Tetapi itulah antara cara Umno membuli rakyat yang sebangsa dengan mereka. Mereka tidak mampu untuk membuli bangsa lain seperti cina dan india tetapi hanya mampu mengambil kesempatan atas kelemahan dan kedunguan bangasa mereka yang marhaen.

Tahun 1999, Umno menjanjikan 25,000 peluang pekerjaan. Sudahlah janji lalu tidak tercapai dan terbaru MB Mat Said menjanjikan 82,000 peluang pekerjaan baru. Tetapi pekerjaan yang sedia ada makin kurang? Kilang Metro-pacific di Batu enam ditutp. Ramai mana para pekerja diberhentikan. Kilang kayu Pesaka ditutup. Meskipun dapat balak anugerah kerajaan pun boleh rugi? Heran bin ajaib. Kilang plywood Bandar Durian Mas juga ditutup. Ramai pekerja yang bekerja dikalangan penyokong Umno tegar tetapi sehingga kini darah mereka masih cap dacing lagi.

Yang terbaru apabila para pekerja TADC dibuang kerja. Rasanya apakah tindakan yang akan dilakukan oleh Pemimpin Umno-BN? mereka perabih berates juta demi monsoon-cup yang manfaatnya bukan untuk rakyat Terengganu tetapi apalah sangat dengan rayuan rakyat Terengganu yang dikorbankan itu sebelum hariraya korban.

Buat sementara mungkin para pekerja yang dibuang itu disarankan dapat menjual kepok lekor atau ABC dimusim hujan nanti pada 22hb Nov apabila monsun cup bermula di kuala Terengganu atau jadi pengutip bola golf semasa pemimpin Umno bermain golf.

Pekerja TADC dibuang kerja.

K.Terengganu : Ahad 6 Nov 2011- Seramai 22 pekerja Terengganu Agrotech Development Corporation Sdn. Bhd (TADC) memohon campur tangan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said bagi menyelesaikan isu pemberhentian kerja yang disifatkan tidak adil.

Wakil pekerja terbabit, Mohd. Razak Salih berkata, campur tangan Menteri Besar terpaksa dibuat setelah pihaknya gagal mendapatkan penjelasan daripada pengurusan syarikat di bawah Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PMINT) itu.

"Mereka (syarikat) seolah-olah tidak memberi peluang langsung kepada kami untuk mendapatkan penjelasan kerana sebelum notis pemberhentian itu ialah cuti Hari Raya Aidiladha," katanya kepada pemberita selepas mengetuai perhimpunan aman di Kuala Terengganu, Ahad lalu (6 November 2011).

Para pekerja yang menerima notis pemberhentian kerja itu terdiri daripada pekerja tetap dan kontrak termasuk berjawatan pengurus dan eksekutif syarikat yang telah berkhidmat antara satu hingga lima tahun.

Katanya, ada di antara mereka menerima imbuhan serendah RM22.20 sedangkan pekerja tersebut telah berkhidmat hampir setahun bersama TADC. Menurut beliau, kriteria pekerja yang dibuang juga tidak diberitahu sedangkan ada di antara mereka yang telah bekerja sejak awal penubuhan TADC iaitu pada tahun 2006.

"Saya dengar akan ada lagi pekerja yang akan dibuang daripada keseluruhan 70 pekerja TADC untuk fasa kedua nanti," katanya.

Read More !

Kuda MSN dan Kuda Pemimpin Umno Terengganu beli… mana lebih Cerdik?

| | 0 comments

Heboh bising seluruh Negara apabila lapuran audit menyebut tentang pembelian 23 ekor kuda dengan harga RM5.66juta. Ini bererti seekor ia dibeli dengan harga hampir 250K. Sebanyak itu hanya 5 ekor sahaja yang boleh dipakai untuk ekuestrian dan sukan lasak manakala bakinya tidak layak. Maka harganya kalau dikira adalah RM1juta lebih seekor manakala bakinya tu baham lebonglah jawapnya.

Itupun kira pecah berita jugak apabila laporan audit mendedahkannya. Bagaimana pula apabila duit rakyat Terengganu yang dikeluarkan untuk membeli 5 ekor kuda di Argentina. Peruntukan yang dikeluarkan adalah RM5juta. Tetapi dek pemimpin Umno dok makan angin kononnya dok nak cari kuda… melilau seluruh Argentina. Maka duit tak cukup. Kuda yang dibeli dengan kos kurantin dan sebagainya menyebabkan tiada peruntukan untuk pengangkutan balik dari Argentina ke Terengganu.

Nasib baiklah ada kapalterbang TUDM. Bolehlah juga diarahkan ambik kuda tersebut. Ini semua kerja-kerja pemimpin yang otak duduk dikepala lutut kuda. Dah jadi Exco, ingat boleh buat apa sahaja duit rakyat. Ingat rakyat yang memilih kamu sepatutnya dengan duit RM5juta tu dah banyak mana kalau dibuat bantuan pendidikan untu rakyat. Kalau seluruh dun Bukit Besi dibahagikan duit RM5 juta tu… nescaya seluruh pengundi Dun Bukit Besi dapat pendidikan percuma diperingkat IPT.

Kalau buat rumah kos rendah dengan RM5 juta tu, dah habis orang miskin tegar di Dun Bukit Besi tu dapat rumah free. Tapi dah pergi buat beli 5 ekor kuda tu… apa yang rakyat dapat???? Ingatlah tu baru dunia orang persoalkan. Bagaimana dengan akhirat? Ingat lepas macam tu je ke?

Mungkin orang di MSN cakap bukan mereka sahaja baham lebong beli kuda ni. Orang Terengganu pun baham lebong jugok. Bukan anak Pak Pandir aje mati , anak orang pun mati jugok. Siapalah yang jadi Pak Pandir tu. Bukan sekadar pandir tetapi pelebong duit dan harta rakyat le tu. Ish 3X!!! mungkin YB Datuk Din Adam boleh komen kot?


Laporan Audit: MSN beli kuda RM5.66 juta tanpa kelulusan

KUALA LUMPUR 24 Okt: Majlis Sukan Negara (MSN) membeli 23 ekor kuda berjumlah RM5.66 juta secara runding terus tanpa mendapat kelulusan Kementerian Kewangan. Pendedahan itu dinyatakan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010 yang dikeluarkan hari ini.

Lebih mengejutkan, lapan belas daripadanya yang dibeli bagi menyertai pertandingan ekuestrian dan sukan lasak dikategorikan sebagai tidak layak dan terpaksa diserahkan kepada pelbagai jabatan kerajaan.


Ini kerana kuda-kuda yang dibeli pada 2008 itu gagal memenuhi kriteria yang ditetapkan Persekutuan Ekuestrian Antarabangsa atau Federation Equestre Internationale.

Read More !

Antara 1.11.11 & 11.11.11

| | 0 comments

Alhamdulillah dengan keadaan cuaca yang memberangsangkan, MTD Dun Paka berjaya menganjurkan program dakwah bersama selebriti yang diundang khas untuk bersama dengan masyarakat sekitar Paka.

Program bertarikh 1.11.11 itu bermula selepas asar di Pekan Ketengah Jaya kawasan Felda. Meskipun hanya tempat yang kecil dan sempit dan hujan yang rintik-rintik, tetapi itulah ruang yang ada dan dibenarkan buat Pas sebagai sebuah parti pembangkang di Terengganu meskipun berada dinegara Malaysia yang melaungkan sistem demokrasi. Diwarung Mak Siti dan disitulah medan untuk mengadakan program santai sambil minum petang bersama dengan selebriti Iwan Syahman & Bob Lokman. Sambutan amat menggalakkan apatah lagi kawasan felda adalah kawasan cagaran bagi Umno-BN.

Bob Lokman juga mengulas tentang waran tangkap yang telah dikeluarkan oleh pihak Jais setelah ensiden larangan Bob Lokman selepas memberi ceramah di Masjid hulu Selangor. Hari yang sama juga seorang selebriti veteran iaitu Datuk Ahmad Jais juga meninggal. Yelah setiap manusia akan meninggal samada Bob sendiri mahupun pegawai Jais sendiri. Sama seperti Datuk Ahmad Jais… persoalannya apakah kita semua lepas daripada pertanggungjawaban dihadapan Rabbul Jalil di akhirat kelak.

Pelik jugak pihak Jais sibuk dok nak tangkap orang yang membuat kerja dakwah tetapi yang bertentangan dengan Islam dibiarkan macam tu aje. Nampak sangat Jais kini menjadi terompah kepada Umno-BN. Di Terengganu dahulu pun kita ada pengalaman sebab ramai kakitangan yang diambil dari kalangan anak-beranak mahupun kerana penyokong Umno-BN. Cuma di Terengganu mereka tidak dapat menggunakan isntitusi diraja.

Selepas magrib Bob memberi ucapan di Surau Taman Rakyat di Dungun manakala Iwan berbual dan berkongsi pengalaman ‘hijrah’ beliau di Surau Felda Kerteh 3. Sedikit sebanyak pengalaman, perjalanan dan catatan diari kehidupan dapat menyuntik keinsafan agar kita memanfaatkan sisa-sisa kehidupan yang ada untuk berbakti dijalan Allah Swt.

Dengan cuaca yang terang, hembusan angin segar di pesisiran Pantai Paka, diadakan Konsert Dakwah alternatif serta Talk show bersama dengan Iwan dan Bob. Selingan tazkirah oleh Ust Azman Syapawi memantapkan lagi program yang berlainan dengan konsert-konsert lain yang pernah dianjurkan.


Kehadiran ramai para pengunjung bersama keluarga maupun anak-anak muda yang terhibur serta terisi minda mereka dengan hiburan dan tazkirah meskipun persiapan, maupun persekitaran yang semampu disediakan dengan kapasiti persendirian. Apapun diucapkan tahniah kepada petugas yang memberikan yang terbaik.

Ditarikh yang sama, PM & Kak Rosmah nampaknya dan mendarat di Tanah Haram untuk memulakan ibadah haji beliau. Meskipun PM masih lagi bersongkok dan Kak rosmah dengan rambut jambulnya, semoga pulang nanti… kok2 Najib boleh berkopiah maupun berserban. Kalau takpun paling kurang ada perubahan dengan Kak Rosmah mula berjilbab dan menutup aurat yang sempurna.

Cuma semasa ditanah haram, akan turunkah ilham buat PM tentang tarikh pilihanraya? Dengan semua pihak SPR, pihak polis serta jabatan kerajaan yang telah siap sedia untuk mengadakan pilihanraya, adakah pulang dari haji nanti tarikh 11.11.11 akan diumumkan sebagai tarikh pilihanraya? Tarikh yang cukup rahsia yang sentiasa menjadi teka-teki dan tarikh kaki judi berjudi. Yelah… Malaysia sebagai Negara maju, yang tarikh pilihanraya masih lagi menjadi milik parti pemerintah.

Dengan bulan November & Desember, musim raya korban, musim pelajar yang menghadapi peperiksaan, musim tengkujuh yang mula nak bermula, musim hujan dan mungkin banjir yang akan melanda, musim PM nak buat kenduri kahwin, musim Krismas nak beraye, musim perhimpunan agung Umno, musim cuti yang masing2 sibuk kenduri-kendara, musim sibuk nak masuk sekolah, musim nak raye cina lagi… apakah dengan kepadatan waktu begini PM akan mengumumkan tarikh pilihanraya? Atau selepas raye cina diawal February lebih selesa dan tarikh cantik dengan 11.11.11 akan berlalu begitu sahaja…!!!

Read More !

Piala Malaysia: Adakah ianya tanda Mat Said nak kalah?

| | 0 comments

Penulis baru aje posting artikel sebelum ini yang bertajuk “ Selangor simpan 1b… Mat Said simpan 2 bijik telor sahaja”, semalam berulang lagi dengan Negeri Sembilan. Apabila bola piala Malaysia Terengganu 1, N.Sembilan 2.

Nampaknya rekod bola pun Umno-BN gagal memecahkan prestasi pasukan bolasepak Terengganu yang semasa pemerintahan Pas yang dipimpin oleh DS Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang pada tahun 2001 lalu yang telah berjaya menjulang Piala Malaysia.

Walaupun kali ini Datuk Mat Said membelanjakan 750K duit rakyat untuk memberi subsidi separuh harga tiket yang asalnya berharga RM50. 30ribu tiket untuk Terengganu yang kebanyakannya diagihkan melalui pejabat Wakil Rakyat BN dan JKKK Umno. Nampaknya tiket itu sok-sek sok-sek kebanyaknnya dikalangan Umno sahaja. Bagi rakyat biasa, pemuda-pemuda, ahli Pas yang meminati bola dan tidak memperolehi tiket maka terpaksa memenuhi medan bersama layar skrin yang dipasang maupun dikedai-kedai yang memiliki astro diseluruh pelusuk kampong di negeri Terengganu.

Nampaknya begitu bersungguh Mat Said cuba meraih kesempatan politik kali ini tetapi nasib tidak menyebelahi beliau. Hasrat dan harapan beliau untuk menjaja piala Malaysia tidak kesampaian. Mungkin ada hikmah disana. Walaupun seluruh pemain dan jurulatih bersungguh-sungguh berusaha dengan sokongan padu peminat didalam stadium Shah Alam maupun diluar stadium bahkan detik-detik awal yang berpihak kepada pasukan Terengganu tetapi akhirnya kemenangan berpihak kepada N. Sembilan jua.

Apapun syabas diucapkan kepada semua yang telah berusaha dan memberi sokongan padu dan diharapkan lain kali ada kesempatan untuk Piala Malaysia kembali ke negeri Terengganu. Bila? Adakah ini menandakan kekalahan Mat Said dan selepas Pru-13 PR akan memerintah… barulah sekali lagi Piala Malaysia sudi kembali ke Terengganu? InsyaAllah.

Read More !

Selangor simpan 1b… Mat Said simpan 2 bijik telor sahaja.

| | 1 comments

Pada 31 Disember 2010, pelaburan yang dicatatkan oleh Negeri Selangor berjumlah RM668 juta dan wang tunai simpanan Kerajaan Negeri berjumlah RM900 juta. Pentadbiran Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor telah memperlihatkan lonjakan jumlah pelaburan dan wang tunai simpanan Kerajaan Negeri. Pada Suku Tahun Kedua 2011, pelaburan telah mencapai RM557 juta dan wang tunai simpanan Kerajaan Negeri meningkat kepada jumlah RM1.2 bilion.

Kalau dilihat perkembangan negeri Pulau Pinang pula dalam menguruskan kewangan. Kumpulan Wang Disatukan Negeri Pulau Pinang telah meningkat RM29.28 juta atau 2.7% kepada RM1.13 bilion. Manakala baki Akaun Hasil Disatukan telah juga meningkat RM33.54 juta atau 6.2% sehingga mencapai RM572.49 juta

Manakala Aset negeri yang terdiri daripada wang tunai dan pelaburan meningkat RM29.28 juta atau 2.7% kepada RM1.13 bilion (RM1.10 bilion pada tahun 2009)Beliau berkata, kira-kira RM600.47 juta atau 95.29 peratus hutang kerajaan negeri berjaya dilangsaikan sejak Mac 2008 dan baki semasa hutang kerajaan negeri ialah RM29.66 juta sahajaJustify Full
Bagaimana pula negeri Terengganu. Negeri tanah airku yang diperintah oleh Datuk Mat Said. Kalau bab berbini, kita orang pas memang tabik spring kat Mat Said ni. Ikut sunnah Nabi..lah katakan… tinggal satu saje tunggu kuota penuh. Tapi bagaimana menguruskan kewangan negeri???

Audit ketika melapurkan bahawa, hutang Kerajaan Negeri kepada Kerajaan Persekutuan yang meningkat pada tahun 2008 kepada RM997.60 juta berbanding RM937.87 juta pada tahun 2007 iaitu meningkat sejumlah RM59.73 juta atau 6.4%. Umno ni memang tak tahu bayar hutang. Buat hutang tau le. Kalau Kerajaan Kedah ditinggal tahik hutang kepada rakyat 2 billion tanpa pernah membayarnya tetapi bermula zaman Ustaz Azizan ni dah start bayar 10j. Orang cakap ulama Pas tak pandai memerintah. Nak urus ekonomi macamana??? Tetapi tengoklah sendiri prestasi negeri-negeri diperintah oleh PR berbanding negeri yang diperintah oleh Umno-BN. Klau kata haprak… berasa hati.

Zaman Pas memerintah meskipun sebelum itu Kerajaan Terengganu dah mempunyai limpahan royalti tetapi Terengganu masih berhutang melebihi 700j tanpa berbayar dan apabila Pas memerintah yang ketika itu Tok Guru Hj Hadi sebagai MB mula membayar 37j hutang yang dibuat zaman Umno-BN. Bahkan semasa Pas dijatuhkan, kerajaan masih lagi mempunyai simpanan tunai yang ditinggalkan oleh pimpinan Pas melebihi 400j. Habis bila ia nya diperintah kembali oleh pimpinan Umno-BN kemana hasil ini semua bahkan kini rakyat Terengganu menanggung hutang hampir mencecah 1 billion.

Mat Said juga gagal membuat asset serta simpanan wang tunai dua tahun berturut-turut dengan kadar ‘kosong’ bagi tahun 2009 & 2010. Dahlah simpanan tunai kerajaan Negeri Terengganu menyusut pada tahun 2008 ketika beliau mula memerintah dengan kadar 6 juta sahaja daripada 89 juta dizaman Idris Jusoh bagi tahun 2007. Nampaknya rakyat Terengganu ditinggal telur sahaja oleh Datuk Mat Said. Itupun sebab bininya dua sebelum ini… boleh le sebutir sorang dan kita berkeyakinan setelah tambah bini sorang lagi ni… dan kalau beliau diberi kuasa untuk memerintah lagi.. nescaya sebijik ‘0’ lagilah wang tunai kerajaan Terengganu hasil kebijaksanaan Mat Said memerintah Terengganu meskipun mendapat royalti serta bajet negeri yang diluluskan sebanyak 6 billion semenjak 3 tahun beliau memerintah. Yelah sejak makan ubi gadung ni.. Nampak sangatlah ‘kebijaksanaan’ beliau.

Dah le buat hutang makin banyak… tak reti nak bayar pulak tu, sumber selain royalti hanya mampu dicari 150j sahaja dan asset tunai hanya kosong berturut-turut. Cakap berdegar-degar meluluskan bajet melebihi Selangor!!! Macam tu nak kekalkan Mat Said lagi ke???

Read More !

Gagal 25K, Umno berjanji pula 80K ??? BN gelabah!!

| | 0 comments

Semasa BN kembali memerintah Terengganu, Datuk idris Jusoh telah menjanjikan sebanyak 25,000 peluang pekerjaan. Janji tahun 2004 tetapi Sehingga kini dah nak masuk 7 tahun nampaknya janji hanya tinggal janji sahaja. Yang ada iklan untuk rakyat Terengganu ditawarkan bekerja dengan pasaraya Mydin adalah. Kalau kat Paka bagaimana BN menyatakan bahawa hari ini BN memerintah, besok GPP 7 & 8 akan dibina dan beribu peluang pekerjaan akan ditawarkan. Tapi sampai kini habuk pun tarak dan rakyat terpaksa mencari sendiri sumber pekerjaan meskipun terpaksa mengutip besi-besi buruk.

Kita sedia maklum, kegagalan pihak kerajaan menarik pelabur dan menyediakan peluang-peluang pekerjaan nescaya akan melahirkan banyak permasalahan sosial maupun ekonomi. Apatah lagi ia akan meningkatkan kadar jenayah dan permasalahan akhlak. Institusi kekeluargaan menjadi tidak stabil dan pelbagai lagi masalah yang timbul.

Kini semsa BN bukannya menambahkan peluang pekerjaan bahkan para pekerja yang sedia ada diberhentikan seperti kilang-kilang perkayuan kerana salah urusnya pembahagian balak di Terengganu yang diagih kepada kroni-kroni. Penutupan kilang papan Pesaka dan kilang Plywood di Durian Mas. Pemberhentian keretapi daripada Paka-Kerteh-Kuantan dan sebagainya.

Apakah pimpinan Umno benar-benar serius untuk menyelesaikan permasalahan ini? Terlalu banyak sumber dan khazanah yang dimiliki oleh Terengganu yang boleh digembelingkan bagi menjana sumber ekonomi dan peluang pekerjaan. Sebab itulah kalau dilihat bajet 2 billion setahun tetapi kemana dibelanjakan? Bajet yang terbesar dikalangan negeri-negeri disemenanjung mengalahkan Selangor tetapi kenapa rakyat Terengganu tiada peluang pekerjaan? Semua projek-projek mega nampaknya tidak mampu member peluang pekerjaan kepada rakyat Terengganu. Bajet itu pun bergantung kepada royalti bagaimana kalau tanpa royalti ? mampukah kerajaan BN yang ada hari ini membayar gaji kakitangan rakyat Terengganu?

Kini apabila manifesto Pas yang memberi tumpuan serius kepada peluang pekerjaan bahkan menjanjikan bakal menyelesaikan permasalahan 17,000 rakyat Terengganu yang menganggur. Kajian telah dibuat dan didapati Pas mempunyai mekanisme tersendiri dalam menjana peluang pekerjaan ini.

Gelabah dengan tawaran tersebut Datuk Seri Ahmad Said ketika melancarkan projek KTCC menjanjikan pula bahawa Kerajaan BN berjanji menawarkan peluang pekerjaan sebanyak 80ribu kepada rakyat Terengganu bermula tahun hadapan.

Rakyat nilailah sendiri janji kerajaan BN ini. Semasa pemerintahan Ahmad Said sebagai MB Terengganu ini telah meluluskan 6 billion bajet. Dah berapa ramai yg bekerja di Zoo yang beliau bina di Kijal tu? Berapa ramai yang bekerja jaga itik, angsa dan burung di Pulau burung Kenyir atau dah beribu bekerja diladang stawbery atau ladang anggur Terengganu. Bagaimana dengan ladang ubi gadong beliau? Ramai mana dah menawarkan peluang pekerjaan? Projek utk menggantikan ubi kentang atau menghasilkan ubat membesarkan payudara itu berjaya ke tidak? Kalau berjaya nanti ramailah awek mat-mat salleh datang ke Terengganu untuk membesarkan payudara mereka. Tak perlulah membuat pembedahan plastik lagi. Sememangnya Mat Said sentiasa berfikir diluar kotak.!!!!

Projek KTCC dilancarkan oleh Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said. Projek itu, dengan nilai pembangunan kasar sebanyak RM5 bilion, akan bermula Januari tahun depan dan dijangka siap menjelang 2018.

Pembangunan berkenaan dianggarkan dapat mewujudkan peluang pekerjaan lebih dari 82,000 orang menjelang 2020.

Projek tersebut berpusat di sekitar lima kawasan pembangunan utama, iaitu Muara Utara, Muara Selatan, Pulau Warisan, Kampung Ladang dan Corniche Waterfront.

Kerja infrastruktur utama di Muara Selatan termasuk pembinaan kerja-kerja tanah yang perlu, jalan raya, parit dan utiliti utama lain, bermula pada Ogos 2011 dan akan siap pada separuh kedua 2013.

Read More !

Apabila Beruk menyusukan Harimau

| | 0 comments

Lebih 1j Jawatan Kosong untuk Pati

Kera dihutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan. Itulah yang paling sesuai melihat situasi terkini apabila kebanyakan 2.3juta pendatang tanpa izin yang datang ke Malaysia sebenarnya sibuk bekerja dipelbagai sektor. Itu belum diambil kira dengan pendatang yang mendapat keizinan yang berjuta pula bilangannya.

Sekarang lebih 1juta pula peluang pekerjaan yang masih kosong untuk ditawarkan kepada Pati. Sudahlah Pati mempunyai gaji minima yang bakal ditentukan oleh kerajaan meskipun hanya bekerja sebagai amah. Berbanding rakyat sendiri yang masih belum ada kadar gaji minima. Sekian lama perjuangan persatuan sekerja menuntut gaji minima tetapi nampaknya pihak kerajaan masih lagi pekak badak. Nampaknya hanya pihak PR dalam pembentangan bajet alternatifnya yang menawarkan gaji minima Rm1,100 sebulan.

Benarkah alasan orang melayu pemalas dan memilih kerja atau mekanisme penyaluran serta pengagihan peluang pekerjaan itu gagal sampai kepada rakyat tempatan. Pihak majikan pula mengambil mudah tanpa meletakkan kepentingan negara dengan mengambil Pati sebagai keutamaan. Kalau perkara ini berterusan dan tiada kesungguhan pihak kerajaan menyelesaikannya nescaya kita akan dapati Malaysia menjadi pusat longgokan Pati saban tahun dan penduduk tempatan akan menjadi tersisih bukan sahaja peluang pekerjaan bahkan peluang perniagaan, perumahan, social dan sebagainya.

Apalah nak diharapkan kepada Umno-BN sekarang yang kini menjadikan Pati sebagai anak emas mereka demi melangsungkan nyawa politik kekuasaan mereka dalam Pru-13 nanti. Kalau tahun ini ada 2.3j Pati. Berapa yang bakal mendapat Kad pengenalan serta kerakyatan dan layak mengundi dan berapa pula bakap pati untuk tahun hadapan. Siapa sebenarnya yang khianat?

Amat malang sehingga kini masih ramai rakyat Malaysia yang menganggur sedangkan lebih sejuta jawatan kosong yang akan ditawarkan oleh kerajaan kepada pendatang asing tanpa izin (Pati) menerusi Program 6P kini menjadi tanda tanya, sama ada ia akan terlebih dahulu diambil oleh rakyat tempatan.
Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Datuk Alias Ahmad berkata, ia merupakan sebahagian daripada proses pemutihan yang membabitkan lima sektor iaitu perkilangan, pembuatan, pembinaan, perladangan dan pertanian.

“Ini kerana lebih sejuta kekosongan jawatan akan ditawarkan terlebih dahulu kepada rakyat tempatan sebelum bakinya diisi oleh Pati. “Peringkat seterusnya adalah memadankan keperluan majikan dan bilangan Pati yang berdaftar dengan Program 6P,” katanya kepada Mingguan mStar, baru-baru ini.
Alias berkata, siapa yang hendak mengisi kekosongan itu dan melakukan pekerjaan di lima sektor yang dibenarkan oleh kerajaan?

“Adakah mereka sanggup bekerja di sektor perladangan, pembinaan dan pertanian? Adakah mereka juga sanggup untuk bekerja lebih masa? “Ada rakyat tempatan tidak mahu bekerja dalam persekitaran yang panas tanpa pendingin hawa atau melibatkan kerja-kerja yang berat dan tahan lasak,” katanya. “Hakikatnya, kita masih memerlukan pekerja asing. Namun pada masa yang sama kita harus melihat kesesuaian terhadap keperluan itu dengan ekonomi, pembangunan dan taraf kemiskinan.

“Apa yang penting adalah kesesuaian itu seiring dengan usaha kerajaan untuk memelihara kesejahteraan dan keselamatan negara. “Kerajaan turut mewujudkan satu sistem pengurusan terancang menggunakan kaedah biometrik untuk pekerja asing dalam menangani isu Pati,” katanya.
Alias berkata, baki kekosongan jawatan itu kemudian akan diberikan kepada 1.3 juta Pati yang berdaftar di bawah Program 6P.

“Bilangan 1.3 juta Pati itu merupakan sebahagian daripada jumlah keseluruhan 2.3 juta Pati dan pekerja asing yang berdaftar dalam program berkenaan,” katanya.
Daripada jumlah 1.3 juta Pati yang mendaftar melalui Program 6P, seramai 284,331 orang mengisytiharkan sedang bekerja dalam sektor pembinaan. Ia diikuti sektor perkhidmatan seramai 269,510 orang, perkilangan (176,883), perladangan (155,395), pertanian (89,016) dan tiada sektor (327,991).

Daripada lebih sejuta jawatan kosong yang ditawarkan oleh kerajaan, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri menyenaraikan jumlah paling tinggi iaitu 275,723 kekosongan. Ini diikuti Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani sebanyak 237,700 kekosongan dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan iaitu 220,000 jawatan.
Kekosongan jawatan lain adalah daripada Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (165,000), Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi (140,000), Kementerian Dalam Negeri (10,000), Kementerian Pelancongan (2,041) dan Kementerian Pengangkutan (963).

Read More !

Antara ‘Dr’ Jepun & Dr UUM

| | 1 comments

Pas Terengganu ketika program Pas Ganti Umno (PGU) di Kuala Terengganu baru-baru ini yang dihadiri puluhan ribu rakyat Terengganu yang bangkit menantikan PRU 13 untuk mengembalikan Terengganu sebagai Darul Iman. Pas telah melancarkan 5 daripada 10 janji manifesto utama yang dikembarkan bersama dengan ‘Buku Jingga’ sebagai 10 janji PR dalam masa 100 hari jika memerintah Putrajaya.

Bertemakan Terengganu Maju: Islam Berdaulat, Negeri Berkebajikan yang merupakan satu tema yang amat sesuai dengan masa terkini. Pas amat berkeyakinan jika diberi peluang oleh rakyat untuk menerajui kembali Negeri Terengganu untuk membawa rakyat kearah yang lebih baik berbanding pemerintahan pimpinan Umno-BN yang dipimpin oleh Dato Seri Ahmad Said. Dengan bajet sejak 3 tahun memerintah yang telah membelanjakan hampir 6 ribu juta ringgit, hakikatnya apakah yang dikecapi oleh rakyat?. dengan kedudukan kedua terbawah sebagai negeri termiskin di Malaysia meskipun memperolehi royalti. Apatah lagi kemampuan mencari sumber kewangan Terengganu selain royalty hanyalah berjumlah 150j sahaja. kalau tanpa royalti nescaya nak bayar gaji kakiktangan pun Mat Said tak mampu.

Peluang pekerjaan yang berkurangan. Apalah sangat rakyat nak harapkan peluang pekerjaan apabila projek ubi gadong yang diutarakan oleh MB Terengganu. Itulah tahap yang beliau mampu fikirkan. Tapi semua tahu bahawa beliau kini kaya raya. Membeli asset disana-sini. Mungkin beliau sudah menjangkan bahawa beliau hanya MB sepenggal je kot! Rakyat makin hari makin terbeban tetapi pemimpin Umno mengaut projek dan semakin kaya raya.

Masalah sosial semakin meningkat. Kezaliman pimpinan Umno juga semakin terserlah. Diskriminasi terhadap rakyat khususnya bagi mereka yang tidak menyokong kerajaan. Tanah-tanah yang dibahagikan semasa kerajaan Pas dahulunya dirampas dan sehingga kini tidak mendapat pembilaan yang sewajarnya. Apatah lagi kerakusan mereka merobohkan masjid Bujal yang sehingga kini diberi pembalasan ‘cash’ oleh Allah Taala dengan pelbagai jenis pembangunan yang runtuh di Terengganu.

Atas kepekaan masalah rakyat ini Pas Terengganu menyakini bahawa asas Islam yang kukuh dan dibina pembangunan yang diredhai Allah mampu mengembalikan kegemilangan Terengganu untuk maju zahir dan spiritualnya. Pengalaman Pas memerintah Terengganu sebelum ini dan memerintah Kelantan melebihi 20 tahun berjaya membuktikan bahawa Pas lebih mampu. Kelantan meskipun berpendapatan hanya 500j dengan bilangan rakyat yang lebih ramai tetapi keberkatannya menzahirkan bagaimana Kelantan jauh labih maju berbanding negeri-negeri dipantai timur yang diperintah Umno iaitu Terengganu dan Kelantan.

Atas cakna kepada maslahah rakyat kini, pihak Pas akan menawarkan 10 tawaran utama yang seiring dengan tawaran PR jika menawan Putrajaya dengan ‘Buku Jingga’ yang menawarkan 10 janji selepas 100 hari PR memerintah. Pas Terengganu hanya mengumumkan 5 perkara dan 5 perkara lagi yang lebih hebat akan diumumkan dimasa akan datang. 5 perkara yang telah diumumkan ialah:-

1. Pas akan menyelesaikan persoalan tanah rakyat khususnya yang dirampas oleh kerajaan yang lalu.
2. Memberi kembali pengecualian cukai pintu rumah kediaman
3. Mewujudkan 17,000 peluang pekerjaan khususnya kepada anak muda yang menganggur
4. Memberi cuti 30 hari bergaji bagi kakitangan kerajaan yang kematian suami sebagai tempoh bergabung.
5. Merakyatkan ekonomi dan menawarkan skim khas bagi membantu kemiskinan.

Bagaimana 5 perkara yang ditawarkan oleh pimpinan Pas boleh menjadikan rakyat Terengganu menderita? Bagaimana pensyarah UUM, Sintok nun jauh diutara mengetahui bahawa rakyat Terengganu akan menderita jika Pas memerintah. Sama seperti anggapan bahawa Malaysia akan bangkrap jika PR memerintah Malaysia?

Rakyat Terengganu 'derita' jika pilih Pas memerintah KUALA LUMPUR 17 Okt. - Rakyat Terengganu bakal 'menderita' sekali lagi jika mereka memilih Pas sebagai parti pemerintah negeri tersebut. Pensyarah Kanan Kolej Undang-Undang Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Mohd. Azizuddin Mohd. Sani berkata, ini kerana manifesto yang dilancarkan parti itu semalam hanya bersifat populis, yang tidak mengambil kira kesan selepas pelaksanaannya. ''Terbukti apa yang dijanjikan parti itu tidak dapat dilaksanakan seperti janji kerajaan Pas di Kedah menurunkan cukai tanah, tetapi sekarang mereka sebenarnya merana akibat tindakan itu kerana cukai merupakan pendapatan kepada kerajaan negeri. “

Sama seperti ‘Dr Jepun’ Datuk Rosli Hassan yang membuat kenyataan bahawa Manifesto Pas adalah janji kosong.

DUNGUN – Manifesto Pas berkonsepkan negara kebajikan yang dilancarkan presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sempena perhimpunan kebangki-tan rakyat Pas Ganti Umno (PGU) di Chendering malam kelmarin disifatkan tidak lebih daripada strategi untuk meraih sokongan pengundi sempena Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) nanti. Pengarah Strategik Barisan Nasional (BN) Terengganu, Datuk Rosli Mat Hassan berkata, setiap kali pilihan raya Pas akan melancarkan manifestonya, namun apa yang menjadi persoalan adalah sejauh mana manifesto itu mampu dilaksanakan, Katanya, menjelang pilihan raya umum, semua parti politik tidak kira parti pembangkang atau kerajaan akan melancarkan manifesto masing-masing. “Saya berani berkata bahawa Pas jika buat manifesto sebegini hanya janji kosong, contohnya 64 resolusi dalam manifesto pilihan raya 1999, ditakdirkan Tuhan mereka dapat perintah Terengganu, berapa dapat laksanakan? “Saya rasa tidak lebih daripada lima yang dapat dilaksanakan,” katanya yang juga Pegawai Pembangunan Dun Sura.

Diharapkan Dr Sintok itu buatlah kajian sedikit. Sesuai dengan status ahli akademik dan professional berdasarkan pemerintahan dizaman pas di Terengganu dari tahun 1999-2004. Nanti orang cakap Dr cap kangkung pulak. Apakah sebenarnya yang rakyat menderita ketika itu? Adakah rakyat Terengganu tak cukup makan atau makan pasir? Rakyat mengecapi penghapusan tol. Pemilikan tanah dibuka semula sehingga 70,000 lot tanah berjaya diluluskan oleh Kerajaan pimpinan Pas. Rumah kos rendah yang dibangunkan disetiap daerah. Beberapa pmbangunan pekan baru diwujudkan seperti Pekan bukit payung, pekan Paka. Cukai rumah kediaman yang dikecualikan. Tiada diskriminasi pinjaman pelajaran dan mengagihkan zakat kepada pelajar yang memerlukan bahkan member peruntukan kepada SAR. Pemberian 1,000 ringgit kepada pelajar yang memasuki pengajian tinggi. Menutup pusat perjudian dan tempat maksiat. Menghidupkan pembinaan insan. Mewartakan hukum Hudud, Qisas & Ta’zir. Mewujudkan Sekolah Rendah Islam (SRAB), KOSTAQ dan banyak lagi….

Bagaimana boleh rakyat derita kerana itu? Atau bagaimana dikatakan janji kosong sedangkan rakyat merasa nikmat tersebut bahkan rakyat tahu makna duit ehsan itupun semenjak pas memerintah. Sepatutnya para Dr ini bertanyakan projek Masjid Kristal. Pembangunan Pulau Waman tu. Monsun Cup. Pembangunan stadium dan beberapa bangunan lain yang runtuh? Hilangnya KUSZA. Tidak diktirafnya Diploma KUSZA? Projek pembangunan Kenyir. Projek Ubi Gadong. Kemana pergi 6 billion bajet tu? Apa yang rakyat dapat manfaat??? Sepatutnya Ketua Bahagian Dungun itu perjelaskan isu MRR2 untuk pengetahuan rakyat daripada member komentar yang tidak bermakna itu.

Read More !

Gambar2 sempena aturcara PGU 100K Pas Terengganu

| | 0 comments

Syabas & tahniah kepada semua petugas, penyokong, rakyat Terengganu yang menghadiri lautan manusia di Pantai pandak, Cendering sempena PGU 100K. Program Pas Ganti Umno kali ke-3 ini diadakan pada 14 & 15hb Oktober baru-baru ini selepas PGU yang diadakan kali pertama di Cukai kemaman di Parlimen MB Terengganu sekarang. Manakala PGU kali ke-2 diadakan di jerteh Besut iaitu diparlimen Idris jusoh iaitu bekas MB. Kini dikawasan tengah iaitu di Kuala Terengganu, PGU diadakan untuk melihat kebangkitan rakyat bagi merampas kembali Wisma darul Iman dari Umno-BN dalam pilihanraya ke 13 nanti.

Meskipun venue asal iaitu Kg Tanjung, Bandar Kuala Terengganu dipagar zink dengan segera untuk menghalang program PGU diadakan disitu, alhamdulillah meskipun hanya tempo seminggu PGU yang dimeriahkan di pantai Pandak berjalan dengan jayanya dan sasaran melebihi 100K sepanjang dua hari program berjalan. Meskipun dihalang dengan beberapa siri roadblock polis, paku payung yang ditabur ditengah jalan kearah PGU... Bendera yang dicabut oleh pihak bandaraya, pihak yg cuba sabotaj agar dipulau program PGU tetapi semua ini tidak menghalang kehadiran ribuan rakyat kemajlis tersebut.

Program bermula pada pagi jumaat 14hb Ok. 2011, apabila kuliah Tuan Guru Presiden yang diadakan di Rusila yang tak berapa jauh dari venue PGU. Khutbah jumaat diatur kebeberapa masjid disekitar bandar Kuala Terengganu. Pukul 3.00 petang bermulanya pertandingan memancing yang dihari beratus peserta di Pantai pandak. Banyak hadiah disertakan. Dalam masa yang sama muslimat mengisi program dipentas termasuklah program motivasi yang disampaikan oleh Ketua Nisa' Pas Pusat iaitu Puan Mastura.Malamnya ceramah pembukaan yang disampaikan oleh Prof Madya Dr Mohd Nor Manuty iaitu Ketua Penerangan PKR Malaysia.
YB DR Tan Siang Giew serta Timbalan Presiden Pas iaitu Hj Mohd Sabu.
Dipagi Sabtu 15hb.Okt 2011. Program bermula dengan acara berbasikal anak muda geng kite bersama pendakwah tersohor iaitu Ustaz Azhar al-Idrus. bermula dari Masjid terapung ke Pantai pandak, Tapak PGU. Hampir 400 peserta berkayuh pada jam 8.30 pagi.
Sementara Kuliah Dhuha disampaikan dihadapan ribuan peserta yang hadir sejak awal pagi. Pukul 10.00 pagi Konvoi bermotor pemuda bersama ARC mengiringi pergerakan Tuan guru Presiden dari Rusila ke Pantai Pandak bersama 20 motor berkuasa besar bersama hampir seribu anak muda bermotor yang berlepas dari Dungun yang berkumpul di Rusila ke tapak PGU.Manakala 16 motor berkuasa tinggi bersama ribuan anak muda pula bermotor mengiringi Tuan Guru Nik Aziz, Mursyidul Am dari depan mahkamah ke tapak PGU.Ketibaan Mursyidul Am selaku MB Kelantan disambut meriah dengan kumpulan silat dari Kuala terengganu.
Bacaan ayat suci al-Quran diperdengarkan oleh Ust Yahya Ali Akademi Al-Quran sempena pembukaan majlis perasmian
Ucapan aluan Pengarah Program PGU 100K
Ucapan Pesuruhjaya Pas Terengganu YB Abdul wahid endut
Ucapan Presiden Pas Tuan Guru haji Abdul hadi awang
Ucapan Perasmian hampir 50 minit daripada Tuan guru Nik Abdul Aziz Nik Mat
Para peserta setia mendengar meskipun dibawah cahaya matahari terik

Gimik Perasmian dengan kereta klasik sempena menyambut kelahiran Parti Islam Pas yang ditubuhkan pada tahun 1951. 60 Tahun yang lalu.

mana pergi pengiring motor klasik ni? pah kemana pemandunya???
Dua anak muda memandu Volvo klasik dengan pakaian tradisi melayu menyerahkan gunting kepada Tuan Guru bagi memotong riben melepaskan belon. Ia bersama banner melambangkan lambang parti islam pas bermula dengan lima jari, lambang bulan bintang dan lamabang kini bulan purnama.
Kesempatan juga diambil oleh wakil Palestine menyampaikan cenderahati kitab tafsir kepada Tuan Guru Murshidul Am & Tuan Guru Presiden oleh wakil HAMAS Palestine Saudara Abdul malik.

Selesai sudah acara perasmian. Jamuan rakyat disediakan dengan 20 ekor lembu ditumbangkan bagi menjamu para peserta dengan ala kadar sempena PGU kali ini.

Pukul 3.00 petang program disambung semula. Tiga program berjalan serentak. Program Nisa', muslimat serta keluarga diadakan di pentas utama.

Program anak muda bersama ARC. Acara motor sarkas, motor aksi serta pertandingan bermotor

Manakala Kelab 4X4 Pas juga turut sama mempersembahkan aksi lasak serta pertandingan antara para peserta 4x4. Nampaknya semua venue penuh dengan para penonton melihat aksi masing-masing khususnya anak-anak muda.

Selepas solat asar jam 5.00 petang. Artis serta selebriti terkenal Iwan Syah Dangdut yang mula kembali dengan lagu-lagu dakwah memukau para penonton dengan persembahan bertenaga. Ia menarik ribuan penonton dihadapan pentas PGU.

masa sengang diisi dengan tazkirah rengkas oleh ust Azman Syapawi Abdul Rani

Malamnya ceramah penutup dan kemuncak. Ia membariskan ucapan Pesuruhjaya, YB Leong Ngah Ngah iaitu AJK DAP pusat serta ucapan Presiden Pas serta pelancaran Manifesto Pas Terengganu bagi menghadapi PRU 13 bertemakan TERENGGANU MAJU: ISLAM BERDAULAT, NEGERI BERKEBAJIKAN

Disebut juga sempena pelancaran 5 daripada 10 janji utama manifesto dan akan diumumkan bakinya dalam program yang akan datang

Pihak penganjur merakamkan terimakasih kepada semua pihak yang menjayakan program besar ini dan sekalung tahniah kepada rakyat yang sedia bangkit bersama di menggantikan Umno dengan Pas. semoga matlamat ini direalisasikan Allah dlm Pru akan datang.

Read More !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...