Sebelum FRU & PRU: 7 cara mengasah Otak biar tajam.

| |
Setiap hari kita sibuk bekerja bagi menyelesaikan pekerjaan dengan baik. Untuk itu kita juga perlu menjaga fungsi dan kerja otak agar tetap kreatif dan produktif. Bukan senang nak lawan Umno. Setiap jentera perlu aktif dan mempunyai idea baru.

Fungsi dan kerja otak boleh menurun. Misalnya menjadi mudah lupa, kurang cermat dan teliti, serta mengalami berbagai gejala yang muncul kerana kekurangan suplemen otak. Sebenarnya dalam membicarakan nutrisi otak, kita tak perlu bergantung kepada obat atau bahan kimia. Berikut tujuh cara sihat yang sederhana dan mampu meningkatkan ketajaman otak dan membantu lebih produktif. Agar ia menjadi amalan kita khususnya dikalangan pemuda… org kite geng kite.

1. Olahraga
Berolahraga merupakan istilah biasa yang didengari namun sejauhmana ianya dijalankan secara teratur? "Latihan fizik menjadi cara terbaik menjaga fungsi kognitif untuk mengimbangi pertambahan usia Anda," kata Fred H. Gage, PhD.

Sebagai profesor yang juga spesialis penyakit neurodegenerative di Salk Institute, La Jolla, California ini menekankan peri pentingnya olahraga. Penelitian yang dilakukan Gage menunjukkan, berolahraga secara signifikan mampu meningkatkan aliran darah ke hipokampus. Hipokampus adalah bagian dari otak besar yang terletak di lobus temporal. Bagian otak ini menghasilkan sel baru yang membantu pertumbuhan dan peningkatan mental seseorang.
Menurut Islam, berjalan setiap lima kali sehari ke masjid merupakan senaman yang baik dan diikuti solat yang sempurna dan teratur serta tenang merupakan ubat mujarab bagi fizikal dan otak. Apatah lagi ketika sujud sahajalah, pembuluh darah ke otak akan disalurkan darah untuk kecerdasannya.

2. Tiru cara makan orang Yunani
Jika ingin otak tetap bekerja baik dan cerdas berpikir jaga nutrisi dan pola makan anda seperti cara orang Yunani. Orang Yunani sejak lama menerapkan pola makan ala Mediteranian. Munasabah ramai ahli filsafat dengan kecerdasan tinggi lahir dari negeri Yunani. Menjalani diet Mediteranian artinya anda makan buah dan sayuran dalam jumlah besar, lemak baik seperti minyak zaitun, serta mengurangi kadar garam dan daging merah.

Mereka yang menjalani diet Mediteranian mengurangi risiko penyakit Alzheimer, dengan kadar risiko 40% lebih rendah. Demikian laporan kajian Universiti Columbia. Kajian itu menyebut ia juga mengurangi risiko kehilangan daya ingat. Diet memiliki kekuatan sebagai antioksidan yang mampu melawan peradangan.
Lihatlah juga cara makan Rasulullah dan sahabat. Kecerdasan, daya fikir yang tinggi yang akhirnya mampu menguasai 2/3 dunia serta mengurus dan mentadbirnya dengan baik.

3. Bermusafirlah!
Ingin menjadi individu kreatif? bermusafirlah! Lakukan perjalanan ke berbagai bandar dan negara yang belum pernah anda pergi. Bergaul, meneliti, mengkaji dan mempelajari budaya asing atau baru mampu mendorong individu untuk menjadi lebih kreatif. Sebuah penelitian menunjukkan, mereka yang tinggal di luar negeri memiliki kemampuan yang jauh lebih baik dalam pekerjaan dan juga lebih mampu dalam menyelesaikan masalah.

"Mereka dituntut untuk selalu belajar dari berbagai hal yang sederhana," kata pengkaji hal tersebut William W. Maddux, PhD, pembantu profesor di Fountainbleu, Perancis. Contohnya menurut Maddux, kebiasaan menyisakan makanan di Amerika dianggap penghinaan, namun berbeda dengan di China, hal tersebut dianggap sopan.

"Kemampuan untuk melihat sesuatu dari berbagai sisi dan perspektif yang berbeda, mendorong kita untuk meningkatkan kreativitas," kata Maddux. Bermusafir tak semestinya dengan menetap di negeri orang. Belajar bahasa asing juga mampu menjadi pilihan lain untuk mengembangkan diri.

4. Menjaga lemak tubuh
Apa kaitannya indeks massa tubuh (body mass index) dengan kerja otak? Satu kajian menunjukkan kaitan antara lemak tubuh yang menimbulkan risiko penurunan daya ingatan, yang pada akhirnya menurunkan produktivi kerja.

"Lemak melepaskan sitokin (molekul yang membantu untuk respons sistem kekebalan tubuh-RED). Zat ini mengeluarkan hormon yang membahayakan sel-sel saraf," Diana R Kerwin, MD di Northwestern University Feinberg School of Medicine. Selanjutnya, Kerwin menyarankan perempuan perlu menjaga BMI pada level 20 - 24. Jadi, pastikan BMI kita ideal, artinya menjaga lemak tubuh tetap normal dan menghindari obesiti dan kegemukan. Seseorang dikatakan obesiti jika memiliki nilai BMI di atas 30.

5. Tidurlah dengan benar
Tubuh memerlukan energi yang cukup untuk tampil produktif. Untuk memastikan pasukan energi melimpah, tidurlah 7-8 jam setiap malam. Jangan memaksakan diri bekerja tanpa istirahat yang cukup. Jika berterusan tak memberi waktu untuk tidur pada malam hari dengan baik, esok hari akan kehilangan fokus, dan tak mampu berpikir dengan baik dan rasional. Mulai sekarang, berikan tubuh anda hak untuk tidur pada malam hari lebih baik lagi.
Tetapi jika tidur yang berkualiti, cukup dengan hanya tidur sekadar 3-4 jam sehari untuk member kerehatan kepada badan dan otak.

6. Lakukan hobi yang menyenangkan
Kebiasaannya hobi yang menyenangkan ini akan menciptakan jalur saraf baru ke otak. Dengan begitu, pikiran akan tetap tajam setiap waktu. Kuncinya, pilih aktiviti atau hobi baru yang menyenangkan. Tetapi jangan melakukan hobi baru yang hanya akan membuat jiwa tertekan. "Semakin anda menikmati sebuah aktiviti, anda dipacu untuk terus menjalaninya," jelas Yaakov Stern, PhD, profesor neuropsikologi di Columbia University.

7. Batasi dan taklukkan pekerjaan Anda.
Dr Adam Gazzaley, pengarah Neuroscience Imaging Center, Universitas California, San Francisco menyarankan, jika pekerjaan anda menuntut konsentrasi tinggi, maka singkirkanlah hal lain yang menganggu. Caranya, matikan internet jejaring sosial, e-mail, atau matikan telefon bimbit anda jika pekerjaan anda tiada kaitan dengan fungsi alat tersebut. Setelah menyelesaikan pekerjaan dengan sukses, barulah anda update Facebook atau melakukan hal lain yang tak berkaitan dengan pekerjaan.
Multitasking . Namun kadar sukses mengerjakan berbagai pekerjaan dalam satu waktu, akan melahirkan hasilnya yang tak maksima. Kualiti kerja menurun jika anda melakukan berbagai hal yang tak ada kaitannya dengan pekerjaan dalam satu waktu.

"Prefrontal cortec, adalah kawalan daerah penting untuk pengolahan maklumat secara optimal hendaklah dirancang untuk melakukan satu hal hanya pada satu waktu," jelas Dr Gazzaley.
Mungkin sedikit sebanyak panduan ini akan memandu kita agar hidup lebih sihat, berfikir dengan lebih kreatif. Yang mana lemak dan gemuk lebih itu, insyaAllah boleh mula merancang untuk hidup lebih cergas dan aktif dengan senaman. Kurangkan makan yang banyak menghabiskan masa kita didalam tandas sahaja. Mulakan dengan walk for justice pada 9 julai ini insyaAllah di perhimpunan Bersih di KL nanti.

Semoga dengan lebih kreatif, cergas dan aktif mampu meningkat kerja amal jamaie… mudah sikit untuk tumbangkan Umno-BN dalam PRU nanti. Jangan takbir berapi-api tetapi dihambat FRU dah longlai, macamana nak hadapi PRU

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...