BN SABAH: Masuk syurgapun kena ada kuota!

| |
KUALA LUMPUR, 19 OktSeorang Ahli Parlimen dari Barisan Nasional (BN) mendesak pengurusan Lembaga Tabung Haji mengubah sistem pemilihan bakal haji berasaskan kuota kerana ia menimbulkan banyak masalah, selain terlalu berorientasikan perniagaan.
Datuk Seri Abdul Ghapur Salleh (BN-Kalabakan) yang membangkitkan isu itu berkata, sistem kuota berkenaan telah menyebabkan ketidakadilan berlaku apabila ada pencarum mendakwa tidak diberi peluang sama rata untuk mengerjakan rukun Islam kelima itu.

"Jadi orang Sabah kata, ini BN mahu masuk syurgapun ada kuota... dalam Islam kita tahu antara syaratnya (masuk syurga) ialah naik haji... jadi bila mereka tidak boleh naik haji kerana dikawal oleh kerajaan, siapa yang mahu tanggung dosa?
“Ke mana kuota 35,000 jemaah itu diberikan kerana apabila kita minta kuota, Tabung Haji kata sudah tidak ada kuota...tahun ini, seluruh Sabah hanya mendapat 1,000 kuota...sedangkan kalau bagi 2,000 kuota bagi 13 negeripun, baru 26,000," katanya.

Beliau turut bersetuju dengan pandangan Taib Azamudden Md Taib (PAS-Baling) yang mencelah bahawa Tabung Haji kini sudah "lari" daripada asas matlamatnya iaitu memberi kemudahan kepada jemaah haji menunaikan ibadah kepada perniagaan.
"Tabung Haji ini berfikiran untuk berniaga, ada pakej Zamrud dan macam-macam pakej kerana mahu berniaga. Ada juga pakej am di mana VVIP, kawan-kawan, anak saudara pergi naik haji... bayar RM10,000 semua kelas pertama... ini mana boleh.
"Sedangkan orang miskin hendak kumpul RM10,000 pun kais pagi, makan pagi... kenapa, Tabung Haji untuk orang kaya sahajakah? Rakyat menabung untuk naik haji, bukan mahu pakej yang mahal-mahal," kata Abdul Ghapur.


Alamak Teruklah macam tu. Kerajaan BN tapis dulu orang nak masuk syurga? Yelah. Di Sabah dan Sarawak, kefahaman tentang agama Islam masih lagi lemah berbanding negeri-negeri di Semenanjung. Inilah jasa UMNO-BN. Mereka tahu kalau pengetahuan Islam tinggi dikalangan rakyat nescaya mereka akan pasti meninggalkan UMNO dan PAS adalah pilihan mereka. Bagi mereka kejahilan itu asset buat UMNO.

Kerana itu timbulnya kefahaman sedemikian. Tetapi kebimbangan mereka juga ada alasannya. Pihak Tabung Haji dan ulama-ulamanya boleh menjawab dan memberi penjelasan. Kalau dulu yang dikatakan berkemampuan itu adalah kesihatan maupun kewangan. Kini, meskipun pengangkutan sudah canggih dan boleh sampai ke Mekah hanya beberapa jam sahaja tetapi tanpa kuota nescaya tak dapat pergi. Bayangkan kalau saudara mendaftar hari ini untuk pergi ke Mekah, nama saudara akan terpilih 10 tahun akan datang.

Mengikut Islam, penangguhan pergi ke Mekah kepada orang yang berkemampuan dengan sebab syara’ hanya 2 tahun sahaja dan jika tanpa uzur nescaya ia akan menanggung dosa besar. Siapa nak tanggung dosa ini? Tetapi ini bukan kehendaknya? Ia diatur dan dipilih oleh pihak Tabung Haji. Persoalan BN-Kalabakan itu ada rasionalnya juga kerana kekadang kalau anda ada ‘kabel’ dalam Tabung Haji nescaya ada kuota buat anda? Kalau anda ada pakej mahal-mahal. Hari ini daftar, hari ini dapat kuota. Itu belum kira golongan VVIP yang boleh pergi tiap-tiap tahun. Nanti dikatakan pula “BN: ada kabel baru boleh masuk syurga!”
Tabung Haji sekarang ini dah memiliki keuntungan belipat-lipat dan cabang perniagaan pun dah pelbagai. Termasuklah ladang kelapa sawit, pelaburan hartanah dan sebagainya. Pendapatannya pada tahun 2009 sahaja berjumlah RM1.7 bilion bagi tahun 2009 berbanding 2008 pendapatannya sebanyak RM1.5 bilion. Semenjak 2006 keuntungannya setiap tahun melebihi 1 billion. Jumlah pendeposit seramai 5.1 juta pendeposit di Tabung Haji mendepositkan dana terkumpul RM23.6 bilion.

Sepatutnya dengan keuntungan seperti ini banyak lagi perkhidmatan khususnya kepada pencarum bakal-bakal haji dan kadar bayaran akan dapat dikekalkan dengan harga sekarang iaitu RM10,000. Bayaran itu pun bukan mengakibatkan Tabung Haji menjadi rugi. Dan kuota itu dimanfaatkan kepada mereka yang benar-benar memerlukan.

Tetapi perlu juga diingat. Apabila melihat duit tabung haji yang banyak ini, ada orang yang meleleh air liurnya. Kalau Tabung KWSP, Tabung Angkatan Tentera, FELDA dan pelbagai dana kekadang diperah. Tak mustahil ramai serigala sedang menanti untuk melapah Tabung Haji. Sebelum ini pun dah acap kali penyelewengan berlaku di Tabung Haji. Para pegawai dan kaki tangannya berhempas pulas demi keuntungan Tabung Haji tetapi bila duit dah banyak... ada pulak yang tiris. Jangan nantinya bakal-bakal haji ini pulak jadi mangsa. Kalau Dana PPRT orang miskin pun sanggup disapunya. Inikan pulak duit pak haji. UMNO-BN kan… bukan tak tahu!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...