10-10-10. shi quan shi mei

| |
Tarikh 08/08/08 menurut Biro Urusan Sivil Beijing mencatatkan 6.732 pasangan berkahwin manakala 09/09/09, september tahun lalu mencatat 10.132 pasangan melangsungkan pernikahan di Beijing. Bagi mereka angka 8 dimaknai kekayaan dan angka 9 dimaknai keabadian.

Bagaimana pula dengan hari ini. 10/10/10. Bago masyarakat Cina 10 Oktober sebagai jam baik, tarikh baik, bulan baik, dan tahun baik bagi pernikahan. Dalam bahasa China disebut shi quan shi mei atau sempurna dalam semua sisi. Kerana shi juga bermakna 10, maka umumnya pasangan calon pengantin itu mengharapkan banyak keuntungan menyertai kehidupan mereka di masa datang.
Lebih dari 1.200 pasangan telah mengambil nomor untuk pendaftaran di pejabat Biro Urusan Sivil di Daerah Haidian sahaja yang merupakan hari paling sibuk di pejabat itu sepanjang tahun ini. Di Daerah Tianjing terdapat lebih dari 5.000 pasangan calon pengantin akan mendaftarkan perkawinan pada hari ini. Begitu juga di Beijing, Shenzhen, Hangzhou, dan kota-kota besar lainnya akan memulai kerja lebih awal dari hari biasanya untuk menerima pendaftaran para pasangan calon pengantin

Selain sisi positif, makna angka 10-10-10 juga memiliki sisi negatif, utamanya berhubungan dengan air. Ketika ini China memang sedang dilanda bencana banjir lumpur dan tanah gelongsor akibat hujan lebat. Namun, banyak masyarakat China untuk sementara melupakan bencana dan lebih berurusan dengan acara pernikahan. Ye lah!! Dah nak kawen tak peduli hari hujan dan panas. Banjir ke tidak. Janji dapat kawen.
MCA buat perhimpunan agungnya pada tarikh 10/10/10. mungkin harapkan ada ong agar parti MCA kembali kuat dan cuba mengembalikan kepercayaan orang cina kepada BN. Tetapi apabila Najib yang pergi rasmi!!! hah tak chek Feng-Sui ke? salah-salah buat bukan ong yg dapat tetapi banjir yang kena. Pru-13.. habis baham dek banjir rakyat. Bukan hanya MCA saje gelongsor tetapi habis dgn UMNO dan BN sekali?

Bagi orang Islam, sebenarnya mereka tidak mempercayai kepada angka-angka seperti ini. Mereka sekadar memilih hari yang sesuai mengikut hari cuti bagi memudahkan urusan dan acara perkahwinan. Kebiasaannya cuti persekolahan. Bulan berapa, tarikh berapa tak kisah sangat buat mereka. Dulu banyak juga khurafat yang masih lagi diamalkan dalam masyarakat melayu seperti bulan safar dan sebagainya. Tapi kini Alhamdulillah, perkara tersebut beransur hilang. Budaya persandingan yang merupakan amalan hindu, menjunjung sirih, pulut kuning, telor merah sudah mula dihakis dalam masyarakat melayu diganti pula dengan nilai-nilai yang lebih islamik.

Pun begitu ada lagi sisa jahiliyyah kuno dalam sesetengah masyarakat yang masih lagi diamalkan. Kalau tidak pun beberapa stail jahiliyyah moden diterap masuk dengan acara-acara persandingan, nyanyian ala barat. Habis dah keluar mulut buaya masuk mulut harimau pula.
Di kalangan masyarakat melayu pun ada juga yang percaya kepada nombor-nombor dan angka. Termasuk yang gila dengan nombor plate kereta. Sanggup dibayar hatta mencecah beratus ribu ringgit. Ada sorang tu no plate keretanya *** 8118. Ketika ditanya kenapa nombor demikian dipilih meskipun terpaksa dibayar tender JPJ. Fuhh.. ada ong lah. Untung! Hari,hari Untung! (8118). Lor… orang Islam percaya juga ke???

Rasulullah Saw melarang umatnya mempercayai kepercayaan karut dan khurafat sedemikian. Dalam kitab 70 dosa-dosa besar karangan Imam Syamsuddin az-Zahabi menyebut: Hadir menemui tukang tilik nasib itu menyebabkan 40 hari tidak diterima amalnya dan percaya kepada tukang tilik itu adalah syirik. Semoga kita dijauhi perkara khurafat ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...