Satu isu yang dibangkitkan oleh bekas ADUN Kinrara dari MCA yang menabur fitnah kononnya pihak Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) telah membekukan pengeluaran papan tanda besar sempena perayaan “Hungry Ghost Festival” atau upacara memuja roh kaum Cina di kawasannya. Tuduhan seolah-olah PAS menjadi penyebabnya. Ianya merupakan satu fitnah malahan semua permohonan untuk upacara kepercayaan masyarakat Cina itu telah diluluskan tanpa halangan.
Bayangkan kalau ianya kejadian yang sebenar. Apa orang cina tidak kata kepada PAS. Bukan sahaja MCA, GERAKAN dan bahkan DAP juga akan menghentam PAS atas alasan tidak menghormati kepercayaan pelbagai kaum dan agama di Malaysia. Kalaulah yang melarang itu Ustaz atau Tuan Guru nescaya tak cukup tanah dihentamnya. Mungkin tidak ketinggalan ahli PAS yang majoriti pengundinya non muslim akan tumpang sekaki. Apatah lagi PAS kini ada DHPP. Pelbagai hamburan akan dilontarkan seolah agamawan dalam PAS tak faham, ortodok, ketinggalan zaman, tidak bijak berpolitik dan sebagainya.
Apa jadi kalau Pemuda PAS berdemo bantah Festival atau perayaan ini? Berarak dengan kain rentang sebagaimana Pemuda MCA berarak membantah Hudud? Apa kata kalau disebut amalan dan perayaan agama lain sebagai tidak rasional seperti Perayaan Thaipusam dan Perayaan Hantu Lapar. Apatah lagi kalau dicerca dan sebagainya. Sudah tentu diherdik kerana mencampuri urusan agama lain. Apa hak penganut agama lain mempertikaikan amalan mereka. Sememangnya Islam pun mengajar demikian. Setelah dijalankan gerak-kerja dakwah, maka masing-masing memilih haluan masing-masing tanpa paksaan.
Sebagaimana firman Allah swt:-
قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ . لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ . وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ . وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ . وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ . لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ .
1.Katakanlah: "Hai orang-orang kafir,2. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. 3. Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah. 4. Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah, 5. Dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah. 6. Untukmu agamamu, dan untukkulah, agamaku."
وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, Karena mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah kami jadikan setiap umat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudian kepada Tuhan merekalah kembali mereka, lalu dia memberitakan kepada mereka apa yang dahulu mereka kerjakan. Surah al-An’am : 108
وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, Karena mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah kami jadikan setiap umat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudian kepada Tuhan merekalah kembali mereka, lalu dia memberitakan kepada mereka apa yang dahulu mereka kerjakan. Surah al-An’am : 108
Kita memahami perasaan penganut agama lain apabila agama, kepercayaan, amalan atau tuhan mereka dicela. Sebab itu mereka pun sepatutnya mempunyai sikap yang sama. Apabila menyentuh tentang hal yang bersangkutan dengan Islam, mereka juga sepatutnya mengambil kira sentiment dan perasaan umat Islam.
Sebelum ini pemuda MCA, Pengerusi DAP Karpal Singh dan terbaru apabila Pemuda Gerakan mengulas isu hukum hudud yang diutarakan oleh Mursyhidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang telah mencadangkan supaya undang-undang hudud bagi mengatasi gejala jenayah dan sosial.
"Negara kita, yang terdiri daripada rakyat berbilang kaum dan agama, telah sekian lama menolak perlaksanaan hukum hudud. Antara hukum hudud adalah hukuman potong tangan bagi pencuri dan rejam bagi penzina," kata ketua Pemuda Gerakan Kedah, Tan Keng Liang
"Ini jelas menunjukkan bahawa cadangan undang-undang hudud oleh mursyidul Am PAS tersebut adalah hanya impian peribadinya. "PAS harus sedar bahawa hukum hudud bukan impian semua rakyat Malaysia, yang berbilang kaum dan agama," tegasnya.
Oleh itu, beliau berharap PAS tidak akan lagi mengambil kesempatan untuk mencadangkan undang-undang hudud atas alasan kenaikan gejala jenayah dan sosial. "Adalah lebih baik bagi PAS mengkaji sebab-sebab kenaikan gejala jenayah dan sosial dan memberi cadangan rasional untuk meminda mana-mana peruntukan di dalam Kanun Keseksaan yang sedia ada," tambahnya. PAS, tegas Tan, PAS harus menghormati Perlembagaan Persekutuan dan Kanun Keseksaan yang sedia ada.
Beberapa persoalan timbul dalam ulasan tersebut dan sepatutnya penganut agama lain juga turut cuba memahaminya :-
1. Undang-undang Hudud itu impian Tok Guru Nik Aziz seorang sahajakah?
Orang bukan Islam perlu memahami bahawa setiap yang bernama Islam perlu menerima hukum Islam termasuk Hudud. Ianya sebagai ibadah sebagaimana sembahyang dan puasa. Ianya bukan pilihan. Sebagaimana umat Islam tiada pilihan menerima semua nabi-nabi, syariat dan hukum-hakam. Bukan hanya ibadah tetapi dengan setiap yang diperintahkan dalam al-Quran dan as-sunnah. Firma Allah Swt:-
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا
Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. dan barangsiapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya Maka sungguhlah dia Telah sesat, sesat yang nyata. Surah al-Ahzab : 36
تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
Itulah hukum-hukum Allah, Maka janganlah kamu melanggarnya. barangsiapa yang melanggar hukum-hukum Allah mereka Itulah orang-orang yang zalim. Surah al-Baqarah :229
أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ
“Apakah hukum Jahiliyyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin?” Surah al-Ma’idah :50.
Dalam banyak ayat lain lagi, Allah Subhanahu wa Ta’ala menjelaskan bahawa haram bagi orang Islam untuk memutuskan hukum selain dengan Kitabullah. FirmanNya,
فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ
“Maka putuskanlah perkara atas mereka menurut apa yang Allah turunkan (hukum Islam), dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka dengan meninggalkan kebenaran (hukum Islam) yang telah datang kepadamu” Surah al-Maidah :48.
“Maka putuskanlah perkara atas mereka menurut apa yang Allah turunkan (hukum Islam), dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka dengan meninggalkan kebenaran (hukum Islam) yang telah datang kepadamu” Surah al-Maidah :48.
Allah juga berfirman:-
إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ وَلَا تَكُنْ لِلْخَائِنِينَ خَصِيمًا
“Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab kepadamu dengan membawa kebenaran, supaya kamu menghukum antara manusia dengan apa yang telah Allah wahyukan kepadamu dan janganlah kamu menjadi menjadi penentang dengan (membela) orang-orang yang khianat. Surah an-Nisa :105
وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ
“...dan barangsiapa yang tidak berhukum dengan apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir” Surah al-Ma’idah :44
“...dan barangsiapa yang tidak berhukum dengan apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir” Surah al-Ma’idah :44
Tidak dinamakan Muslim jika mereka menolak hukum Hudud. Bukan sekadar Tok Guru Nik Aziz tetapi ianya menjadi impian bagi setiap muslim yang sebenar kecuali golongan kafir, munafik dan fasiq. Jangan belajar Islam dari UMNO kerana kepala mereka British jasad mereka sahaja melayu. Mereka sendiri menolak hukum Hudud. Kalaulah judi pun dilesenkan apakah nak mempelajari Islam dari Najib Tun Razak?
2. Apa kaitannya berbilang kaum dan bangsa dengan Hukum Hudud? Apa hak penganut agama lain mempersoalkan hukum Hudud?
Diharap penganut agama dan fahaman lain jangan celupar terhadap Islam. Sama sebagaimana Umat Islam tidak mengkritik amalan mereka. Hukum hudud ini sebagai ibadah bagi umat Islam. Sebagai kaffarah terhadap dosa yang dilakukan mereka. Sebagai jalan taubat. Menghalang Hudud sama seperti menghalang seorang hindu untuk memikul kavadi sempena Thaipusam di Batu Cave. Apa yang merisaukan Cina dan India tentang Hudud? Apa yang menganggu Budha, Hindu & Kristian tentang Hudud? Sama seperti puasa & sembahyang? Sama dengan mahkamah syariah ianya hanya tertakluk terhadap umat Islam sebagai amalan dan ibadah. Kecuali orang bukan Islam memilih untuk dihukum mengikut syariah. Tidak sepatutnya penganut agama lain mencampuri urusan ibadah orang Islam. Firman Allah SWT:-
فَإِنْ جَاءُوكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئًا وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
“Jika mereka datang kepadamu (untuk meminta keputusan), maka putuskanlah (perkara itu) di antara mereka, atau berpalinglah dari mereka. Jika kamu berpaling dari mereka, maka mereka tidak memberi mudharat kepadamu sedikitpun. Dan jika kamu memutuskan perkara mereka, maka putuskanlah (perkara itu) di antara mereka dengan adil. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang adil” Surah al-Maidah :42
Kalau PAS dituntut menghormati perlembagaan sepatutnya Pemuda Gerakan itu bertanyakan soalan ini terhadap mereka sendiri. Kalau agama lain bebas diamalkan di Malaysia, kenapa agama Islam tidak boleh diamalkan dan dipraktikkan oleh orang Islam sendiri? Sebuah negara yang meletakkan Islam sebagai agama rasmi. Pelikkan?
3. Apakah cadangan Tok Guru Nik Aziz itu tidak rasional. Hukum Hudud itu tidak rasionalkah?
Sama kalau dikatakan Festival Thaipusan & Hantu Lapar tidak rasional. Hukum Islam sudah dipraktikkan semenjak 14 abad yang lalu. Dan sebahagiannya telah diamalkan semenjak zaman Bani Israel. Ianya bukan sekadar teori tetapi praktikal. Bahkan data yang ada menunjukkan perlaksanaan hukum hudud telah memberi jawapan berkesan terhadap permasalahan sosial dan jenayah manusia. Sedangkan kanun jenayah yang ada telah gagal melaksana tugasnya. Berilah kepercayaan dan lihatlah keberkesanan perlaksanaannya nanti. Kalau undang-undang konvensional diberi peluang melebihi 50 tahun meskipun gagal, kenapa tidak diberi peluang kepada Islam?. Kelantan dibawah PAS boleh menjadi model atau Terengganu dibawah UMNO melaksanakan enakmen Hudud & Qisas yang telah diwartakan itu.
4. Sejak bila hukum hudud itu ditolak?
Sedia maklum bahawa hukum Islam sudah terlaksana sebelum kedatangan Alfonso, penjajah Portugis pada 1515. Abad ke 14 sudah diterima-pakai Qanun Melaka termasuklah negeri-negri Johor, Pahang, Perak dan Terengganu telah mengakkan undang-undang dan peraturan Islam. Bukti Batu Bersurat dengan jelas bahawa ia digunakan sekian lama semenjak 700 tahun lampau. Undang-undang Komanweal ini baru 50 tahun mengambil tempat. Sedangkan sudah tiada Inggeris lagi disini. Kenapa tak guna undang-undang melayu, cina dan India kalau ada yang mahu? Berilah peluang negeri-negeri yang mahu menegakkan Islam melaksanakannya.
Ketika penulis melawat Nigeria dalam meninjau pelaksanaan hudud ia lebih baik daripada negara Malaysia. Meskipun kerajaan pusat dipimpin oleh penganut kristian tetapi ia membenarkan negeri-negeri yang diperintah mengamalkan hukum Islam temasuk Hudud khususnya negeri yang majoriti muslim seperti negeri Kano, Zamfara. Nigeria yang terletak di Barat Benua Afrika yang penduduknya berbilang kaum. Penduduk Islam dianggarkan lebih kurang 60% daripada keseluruhan penduduk Nigeria, yang bakinya adalah bukan Islam. Pada 27 Januari 2000, Nigeria memperkenalkan Undang-undang Jenayah Islam sepenuhnya iaitu hudud, qisas dan ta’zir. Undang-undang jenayah ini mula dilaksanakan di negeri Zamfara, kemudian diikuti oleh sembilan negeri lagi di bahagian utara. Undang-undang Jenayah ini ada sebanyak 9 undang-undang yang dikuatkuasakan di sembilan buah negeri di utara yang penduduk majoritinya muslim dan undang-undang ini dilaksanakan ke atas orang-orang Islam.
Sebelum daripada Undang-undang Jenayah Islam ini dikuatkuasakan, Nigeria menguatkuasakan Undang-undang the Northern Nigeria Penal Code sejak tahun 1960. Undang-undang ini masih berkuatkuasa di Nigeria ke atas orang-orang bukan Islam secara umumnya. Undang-undang Jenayah Syariah ini dilengkapkan dengan Undang-undang Prosedur Jenayah Syariah. Perlaksanaan Undang-undang Jenayah Syariah di negeri-negeri di Nigeria diawasi oleh Lembaga Ulama’ yang diwujudkan berdasarkan Peruntukan Sharia Courts Establishment Law 1999. Fungsi lembaga ini ialah menyelia, menilai dan memberi panduan tentang perlaksanaan Undang-undang Syariah di negeri-negeri yang melaksanakan undang-undang ini. Undang-undang Jenayah yang dilaksanakan di negeri-negeri utara Nigeria ini terdiri daripada undang-undang hudud, qisas dan ta’zir.
Jenayah hudud adalah terdiri daripada kesalahan-kesalahan zina, sumbang mahram, liwat, musahaqah, ityan al-baha’im, qadhf, tuduhan menghina, mencuri dan merompak. Jenayah qisas pula terdiri daripada kesalahan-kesalahan; membunuh, mencederakan dan tindakan jenayah membawa pengguguran, mencederakan janin, mendera kanak-kanak dan menggugurkan anak.
Sebelum daripada Undang-undang Jenayah Islam ini dikuatkuasakan, Nigeria menguatkuasakan Undang-undang the Northern Nigeria Penal Code sejak tahun 1960. Undang-undang ini masih berkuatkuasa di Nigeria ke atas orang-orang bukan Islam secara umumnya. Undang-undang Jenayah Syariah ini dilengkapkan dengan Undang-undang Prosedur Jenayah Syariah. Perlaksanaan Undang-undang Jenayah Syariah di negeri-negeri di Nigeria diawasi oleh Lembaga Ulama’ yang diwujudkan berdasarkan Peruntukan Sharia Courts Establishment Law 1999. Fungsi lembaga ini ialah menyelia, menilai dan memberi panduan tentang perlaksanaan Undang-undang Syariah di negeri-negeri yang melaksanakan undang-undang ini. Undang-undang Jenayah yang dilaksanakan di negeri-negeri utara Nigeria ini terdiri daripada undang-undang hudud, qisas dan ta’zir.
Jenayah hudud adalah terdiri daripada kesalahan-kesalahan zina, sumbang mahram, liwat, musahaqah, ityan al-baha’im, qadhf, tuduhan menghina, mencuri dan merompak. Jenayah qisas pula terdiri daripada kesalahan-kesalahan; membunuh, mencederakan dan tindakan jenayah membawa pengguguran, mencederakan janin, mendera kanak-kanak dan menggugurkan anak.
Jadi Malaysia sebagai Negara demokrasi, pandai-pandailah menghormati tuntutan agama lain. kalau masing-masing sibuk membantah ibadah penganut agama lain. Inilah punca jadinya huru-hara. Adakah ini yang dikehendaki oleh UMNO untuk mengekalkan kuasanya?
No comments:
Post a Comment