MADRASAH MODEN AKAN DITAMBAH BAIK

| |


Oleh : Muhd Lukman 

KUALA TERENGGANU, 26 November - Kerajaan negeri bersedia untuk menambah baik tiga Madrasah Moden Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu Terengganu (MAIDAM) yang sedia ada di Terengganu.

Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi negeri, Ustaz Satiful Bahri Mamat berkata, tiada penambahan bilangan pusat pengajian agama itu, namun kerajaan akan menaik taraf infrastruktur serta menyelaras semula pentadbirannya .

"Kerajaan negeri tidak berhasrat untuk menambah bilangan Madrasah Moden MAIDAM tetapi kita akan kekalkan dan menaik taraf infrastruktur tiga buah madrasah sedia ada iaitu di Besut, Kuala Nerus dan Hulu Terengganu.

"Pihak kerajaan juga akan menyelaraskan pentadbirannya di bawah Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) (Bahagian Pendidikan)," katanya.

Beliau menjelaskan demikian ketika menjawab soalan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ajil, Ustaz Maliaman Kassim dalam Mesyuarat Kedua Penggal Pertama DUN Ke-14, hari ini.

Satiful berkata, permintaan daripada ibu bapa untuk memasukkan anak mereka ke madrasah moden amat tinggi namun kuota pengambilan pada masa kini amat terhad.

"Kita mendapat banyak permintaan daripada ibu bapa untuk menghantar anak - anak ke madrasah ini tetapi kuota pelajar buat masa ini amat terhad kecuali di Madrasah Moden Besut yang membuka lebih kurang 60 orang pelajar untuk pengambilan baru," katanya.

Menurut beliau lagi, Terengganu  juga akan memfokuskan manifesto (PAS) pada Pilihan Raya Umum lalu, untuk mewujudkan satu Parlimen, satu sekolah rendah islam.

"Setakat ini, kita akan fokus kepada manifesto kita iaitu untuk mewujudkan sekolah rendah islam sekurang- kurangnya satu di setiap Parlimen.

"InsyaAllah sebanyak enam buah Sekolah Rendah Islam akan beroperasi bermula Januari 2019,"katanya.

Rujukan: https://www.teganukita.net/2018/11/bajet-2019-madrasah-moden-akan.html?m=1&fbclid=IwAR0AzzFrwVWO9ZHseJkTy0W7JREYoiB8T-eSM3W8RzuDYyKzpXBWHQwId3g

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...