Umno nak Meng"OKU"kan Mat Rempit. Berjayakah?

| |
Selepas pertemuan dalam majlis perjumpaan Bersama Anggota Keselamatan di Wisma Darul Iman, di Kuala Terengganu yang turut hadir ialah Ketua Polis negeri, Datuk Mohd. Shukri Dahlan.

Golongan nelayan pula dikerahkan untuk mendengar MB Mat Said berkempen. Golongan nelayan di negeri ini yang masih di kategorikan golongan miskin. Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata kerajaan negeri prihatin dengan nasib golongan nelayan yang kebanyakan masih dikategorikan miskin.

Sedangkan hakikat sebenarnya Umno-BN lebih suka golongan ini berterusan miskin kerana mereka akan sentiasa mengharapkan pertolongan dan bantuan kerajaan dan disitu mereka akan menjadi penyokong tegar Umno.

MB berleter agar para nelayan mengurangkan sikap gemar bergantung kepada hasil laut sekiranya serius ingin menaiktaraf ekonomi keluarga dengan mencari pekerjaan sampingan seperti berniaga kecil-kecilan dan bercucuk tanam. Pendekatan ini secara tidak langsung boleh menambah pendapatan sedia ada.

Sedangkan nelayan di Terengganu masih lagi tidak berganjak status mereka seperti berpuluh tahun dahulu. Yelah… sebagai umpan politik. Beri bantuan agar mereka berada dalam kepompong kemiskinan buat selamanya. Tidak ada tindakan yang bersungguh-sungguh untuk membebaskan mereka sebagai rakyat yang berada dinegeri minyak yang berpendapatan tinggi. Kebanyakan mereka mendiami rumah diatas tanah milik orang lain. Ketika Pas menganugerahkan tanah buat para nelayan ini, tetapi Umno setelah berkuasa merampasnya kembali. Macamana nak bebaskan mereka?

Sebahagian daripada nelayan seluruh Terengganu yang hadir pada majlis Menteri Besar berrsama Warga Nelayan di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu

Mereka diberi naik bas percuma dan duit Rm60 untuk dibawa ke wisma darul Iman dari seluruh daerah untuk program politik dengan mengguna pakai peruntukan kerajaan. Kini golongan muda bermotor pula menjadi sasarannya. Perjumpaan yang bakal di hadiri PM Najib dengan minyak motor percuma, sehelai T-Shirt, duit umpan & topi keledar sebijik seorang dengan mensasarkan seribu pemuda satu dun.

Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said berkata 32,000 orang belia dari seluruh Terengganu akan menghadiri majlis itu. Pada majlis itu, remaja yang mempunyai lesen memandu akan didaftar sebagai ahli kelab berkenaan, yang ditaja oleh kerajaan negeri bertujuan menjauhkan remaja daripada gejala merempit. Ahmad berkata kerajaan negeri telah merangka beberapa program untuk ahli kelab itu termasuk konvoi bermotosikal dari daerah ke daerah tahun depan selain majlis ceramah.

"Masalah mat rempit di Terengganu sejak kebelakangan ini amat membimbangkan dan kerajaan negeri sedang berusaha untuk mengatasi masalah itu," katanya di Kuala Terengganu, kelmarin.

Peruntukan kerajaan kononnya untuk menyelesaikan permasalahan rempit, tetapi adalah rally Umno dan dalam masa yang sama demi survival politiknya bagi mengekalkan pengaruh politik beliau untuk meraih kepercayaan PM Najib.

Selepas Nelayan, Tentera, Orang Muda, nampaknya ramai lagi golongan yang akan diperalatkan untuk di OKU (orang kuat Umno)kan. Mungkin selepas ini peneroka pulak diusung ke wisma. Banyak peruntukan kerajaan negeri akan habis dibelanjakan untuk agenda politik dan projek segera bagi kroni2 Mat Said sempena tarikh-tarikh hampirnya pilihanraya ini.

Setelah Pas Terengganu bersama pemudanya berjaya menarik generasi muda dengan program 'Orang Muda Geng Kite' serta penubuhan Kelab Motor ARC (Alternatif Racing Club), kini Umno akan menubuhkan Kelab Motor Okunya!

Faktor kemenangan pilihanraya akan datang ditentukan oleh kuasa undi orang muda. Umno sebagai parti yang sudah lama memerintah dirasakan mula sudah tidak relevan. Umno bimbang kerana ramai orang mude bersama-sama pembangkang dalam beberapa siri pilihanraya. Kini mereka mula melabur umpan untuk menjadikan pemuda bersama Umno. Dengan dana remaja, kursus dan kem remaja, lawatan dan rombongan tajaan Umno dan pelbagai program yang dianjurkan oleh Umno dengan menggunakan dana kerajaan, hasil mahsul rakyat negeri Terengganu, tetapi berjayakan kerajaan Umno pimpinan Mat Said untuk meng'OKU'kan para pemuda ini?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...