Cara Michele Obama & Ratu Inggeris di Masjid

| |
Setelah first lady Amerika Syarikat, Michele Obama, berselendang di Masjid Istiqlal Jakarta, kini giliran Ratu Elizabeth II melakukan hal serupa. Ia bahkan mengenakan jubah panjang warna keemasan, Tudung juga keemasan, tetapi masih dengan topinya ketika memasuki Masjid Sheikh Zayed di Abu Dhabi, United Emirat Arab (UEA). Ratu bersama Putera Philip dan rombongan.

Rombongan Ratu ini turun dari British Airways dari London terus ke masjid terbesar di UEA itu dalam kunjungan pertamanya sejak 31 tahun terakhir. Ratu juga sempat menziarahi ke makam Sheikh Zayed, pendiri Uni Emirat Arab.

Saat Ratu mengenakan Selendang atau jilbabnya diikat di kepala, menutup topi kotak dan rambutnya. Berjubah panjang dengan menggunakan stocking warna kulit dan sarung tangan tipis putih dengan bersulam emas dan kristal menjadi perhatian media di dunia. Apalagi ketika Ratu memasuki ruang utama masjid dengan hamparan karpet 35 ton terbesar di dunia, yang dibuat khas oleh 1,200 pekerja perempuan Iran.

Wanita lain yang mengiringi beliau memakai abaya hitam yang biasa dipakai oleh orang arab. Meskipun sekadar berselendang dan sebagai bukan Islam, ianya menggambarkan sikap menghormati etika berpakaian umat Islam ketika mengunjungi rumah ibadah.

Semoga ini akan memberi imej yang baik terhadap umat Islam sedunia.Yang malang apabila sentengah kalangan orang Islam samada lelaki maupun wanita yang tidak tahu menutup aurat secara sempurna dirumah ibadah umat Islam. Kalau ditegur, dikatakan tidak berhikmah atau tak menjaga hati dan perasaan orang. Mereka ini sendiri tak tahu menjaga hati dan perasaan umat Islam khususnya mereka yang memakmurkan masjid termasuklah para makmum, ajk maupun imam dan bilalnya. Mereka masuk maupun membuat program dengan berpakaian tak menutup aurat secara sempurna. Kekadang buat majlis di masjid untuk mendapat berkat kononnya seperti majlis akad-nikah tetapi berpakaian tak menggambarkan sebagai orang Islam.


Pertandingan Rias Pengantin di Surau al-falah anjuran Umno Hulu Langat (9 Mei 2010)


Masjid menjadi tempat persinggahan untuk meminjam pinggang-mangkuk, sejadah, surah yasin atau majlis keraian. Bahkan hanya singgah ke masjid untuk bergambar atau menumpang tandas untuk qada’ hajat. Sembahyang pun tidak. Apatah lagi menganjurkan pertandingan bersolek dan berrias pengantin dalam rumah ibadah???.. Inilah perkara yang perlu dibaiki dikalangan masyarakat kita dalam menjadikan masjid sebagai agen perubah masyarakat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...