Setelah 62 tahun. Dimana Penyelsaian?

| |
Israel telah mengadakan perayaan sambutan negara Yahudi Israel ke-62. Semenjak itulah bermulanya agenda Zionis yang melakukan pelbagai kejahatan, pengkhianatan, pembunuhan dan kerosakan keatas bumi Palestine. Perebutan antara tiga agama akan berterusan sehingga ke hari kiamat.

Bagi umat Islam, di tanah inilah terbinanya Masjidil Aqsa, iaitu masjid ketiga paling mulia di dunia ini, setelah Masjidil Haram dan Masjid Nabawi. Di tanah inilah saksi kepada jihad yang mengorbankan umat Islam bagi mengembalikan gah Palestine. Bagi Yahudi. Bumi tersebut merupakan “Tanah Yang Dijanjikan Tuhan” kepada mereka. Di situlah nenek moyang mereka berasal (Bani Israel), dan di situlah kampung halaman mereka. Mereka percaya, di tanah itulah terletaknya Bukit Zion, dan situlah tertanamnya Temple of Solomon, iaitu kuil suci mereka dan bagi Nasara pula juga, menganggap tanah tersebut sebagai tanah suci. Di Temple of Nazareth, yang terletak di tanah tersebut, merupakan tempat kelahiran Nabi Isa. Di tanah itulah Nabi Isa menyampaikan ajarannya, dan di tanah itu jugalah Nabi Isa disalib.

Sejak zaman nabi Ibrahim lagi yang merupakan moyang kepada keturunan Bani Israel dan Bani Ismail telah mendiami Palestine. Meskipun mereka mendakwa Palestin sebagai tanah warisan Yahudi tetapi Allah sendiri menafikannya:-

مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَكِنْ كَانَ حَنِيفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
Tidaklah nabi Ibrahim itu Yahudi dan bukannya juga Nasrani tetapi dia adalah orang yang lurus, bersih (dari syirik dan sesat) dan muslim (berserah diri kepada Allah) dan sekali-kali bukanlah dia termasuk golongan orang-orang musyrik.. Surah al-Imran :67

Di zaman nabi Yusuf mereka berpindah ke Mesir dan menguasai pemerintahan. Setelah masa yang lama mereka melakukan pengkhianatan yang menyebabkan bangkitnya kuasa Qibti dan kemudiannya Firaun melakukan penindasan dan kezaliman terhadap mereka kembali. Allah memerintahkan supaya Nabi Musa membawa mereka kembali ke Palestine dan hanya berjaya memasukinya dizaman Talut. Kisah-kisah Nabi Daud dan Sulaiman yang silih berganti mempunyai sejarah tersendiri di bumi Palestine. Ia didiami oleh Bani Israel, sehinggalah lebih kurang 60 tahun sebelum kelahiran Nabi Isa. Pada tempoh ini, kerajaan Rom menekan kependudukan Bani Israel di tanah Palestin tersebut, sehinggalah akhirnya tanah Palestin ditakluki oleh tentera Rom dan kaum Bani Israel diusir keluar dari bumi Palestine maka tersebarlah kaum Bani Israel, atau dikenali sekarang sebagai Yahudi, ke serata dunia.

Sejak dari itu, bumi Palestin menjadi milik kerajaan Rom. Sehinggalah kelahiran Nabi Isa, seterusnya kewujudan agama Kristian. Lebih kurang pada tahun 300 Masihi, kerajaan Rom di bawah pemerintahan Raja Constantine yang berpusat di Constantinople dan mengalami Kristianisasi. Palestin kekal di bawah milik kerajaan Rom sehinggalah kelahiran Nabi kita Muhammad s.a.w. Setelah Rasulullah berjaya menubuhkan Empayar Islam, beliau wafat pada 632 Masihi. Seterusnya empayar Islam semakin berkembang, dan Palestin berjaya ditawan dari kerajaan Rom pada tahun 638 Masihi ketika pemerintahan Umar al-Khattab. Palestin menjadi milik umat Islam, sebagai tanah suci yang ketiga selepas Makkah dan Madinah.

Sejak dari 1000 Masihi, tentera Kristian telah melakukan pelbagai usaha menawan kembali Palestin. Pada tahun 1063, Pope Alexander II mengerahkan penganut Kristian untuk berjuang dalam Perang Salib (Crusades) bagi merampas Palestine. Akhirnya pada tahun 1099, tentera Salib berjaya menawan Palestin, dan menguasai tanah suci tersebut selama hampir 200 tahun.
Ia berterusan sehingga ke zaman Salahuddin Al Ayyubi yang menyatukan masyarakat Arab yang ketika itu berpecah belah akibat perbezaan mazhab dan aliran, seterusnya membawa tentera Islam menyerang kembali Palestin. Akhirnya, pada sekitar tahun 1187, ibunegara Palestin berjaya ditawan kembali. Sejak itulah tanah suci Palestin kekal di bawah pemerintahan Islam dengan aman damai. Malahan, penduduk asal Palestin iaitu Yahudi/Bani Israel dibenarkan pulang ke kampung halaman mereka, walaupun masih ramai yang bermastautin di luar. Kerajaan Islam berkembang meluas, hinggalah masuk ke era pemerintahan Turki Uthmaniyyah dan kemuncaknya kejayaan umat Islam menguasai kota Constantinople.

Teodore Herzl, pengasas kepada Jews State telah memulakan kempen mendapatkan Palestine. Hasrat itu terbuka apabila zaman Turki Uthmaniyyah mengalami kejatuhan sejak dari abad ke-19 lagi. Akhirnya, pada tahun 1914, tercetusnya perang dunia pertama. Perang dunia pertama terdiri daripada 2 kuasa besar, iaitu Pakatan Bertiga Britain-Perancis-Russia menentang Pakatan Pusat iaitu Jerman dan Austria/Hungary. Setelah perang berterusan, negara-negara lain seperti Amerika Syarikat dan Italy menyertai Pakatan Bertiga, manakala Kerajaan Turki Uthmaniyah pula menyertai Pakatan Pusat. Pada ketika tempoh inilah, kerajaan Turki Uthmaniyyah mengalami konflik yang semakin hebat. Britain melalui perisiknya yang dikenali sebagai Lawrence of Arabia, menyuburkan semangat nasionalisma di negara-negara Arab. Pejuang kebangsaan/nasionalisma Arab pula menyerang kerajaan Turki Uthmaniyyah. Pemerintah Arab ketika itu, Emir Faisal 1, berpaling tadah dan memihak kepada Britain. Sejak dari itulah kerajaan Arab menjadi tali barut Britain.

Pada tahun 1915, Britain mula menduduki kawasan Iraq. Akhirnya pada 1917, Britain menduduki semula kawasan Palestin. Tentera Britain, diketuai General Allenby, memasuki Palestin pada 9 Disember 1917 lalu memberi ucapan diatas kubur Salahuddin - “hari ini, perang salib sudah berakhir”. Pada 1917, Britain mengisytiharkan Deklarasi Balfour, iaitu perjanjian antara kerajaan Britain dengan ketua persatuan Yahudi Britain ketika itu, yang mana antaranya menjanjikan tanah Palestin kepada Yahudi. Penempatan Yahudi di Palestin meningkat, dari 50,000 sebelum itu kepada mencecah setengah juta, manakalan penduduk Islam Palestin ketika itu hampir mencecah 1.4 juta.Akhirnya, British membenarkan kaum Yahudi berhijrah ke tanah Palestin.Pada tahun 1919, Emir Faisal I ketika itu pula menandatangani perjanjian antara beliau dengan Chaim Weizzmann, menyatakan sokongan sepenuhnya beliau dan kerajaan Arab kepada Deklarasi Balfour.

Tahun 1919, berakhirnya Perang Dunia Pertama. Kerajaan Islam Turki Uthmaniyyah menerima tamparan hebat setelah kehilangan kawasan-kawasannya yang luas, termasuklah Palestin. British dan Perancis mula menjalankan kolonisasi di tanah-tanah jajahannya. Dari situ wujudlah negara bangsa, apabila sempadan-sempadan digariskan memisahkan sempadan agama.

Pada tahun 1918, tentera kolonial Britain menduduki pusat pemerintahan Turki Uthmaniyyah, iaitu Istanbul. Pada tahun 1922, setelah tamat Perang Dunia Pertama, sebuah Persidangan Lausanne diadakan, yang antaranya mempunyai beberapa tuntutan seperti - sistem khalifah ditamatkan, khalifah mestilah dibuang negeri, harta khalifah dirampas, dan kerajaan turki baru akan ditubuhkan atas dasar sekular. Ya, persidangan tersebut menjanjikan kemerdekaan ke atas negara Turki. Dalangnya utamanya, Mustafa Kamal Attartuk. Akhirnya mengadakan konspirasi politik lalu merampas tampuk pemerintahan. 3 Mac 1924, kerajaan khalifah secara rasminya ditamatkan. Pada pagi hari tersebut juga, khalifah terakhir, khalifah Abdul Mejid II, diusir keluar dan dibuang negeri. Mustafa Kamal Attartuk mengambil mengambil takhta, dan proses pengsekularan bermula.

Britain mula berundur dari Palestin dan tanah-tanah jajahannya yang lain pada 1948. Amerika Syarikat, selaku kuasa besar dunia setelah Perang Dunia Kedua, memainkan peranan penting dalam penubuhan negara Israel. Pada ketika itulah, Persatuan Yahudi Amerika mengutuskan tuntutan kepada Presiden US ketika itu, Harry Truman. Pada November 1947, tuntutan tersebut dibawa ke persidangan PBB lalu PBB (resolusi 181) mendeklarasi pengkhianatan terhadap Palestin dengan penyerahan 55% kepada orang Yahudi. Pada 16 May 1948, kerajaan sementara Israel ditubuhkan di Palestin, dengan sokongan dari PBB. Presiden Harry Truman menyokong sepenuhnya penubuhan Israel, maka wujudlah penempatan Israel di tanah Palestin sehingga kini. Presiden Israel yang pertama - Chaim Weizmann dan perdana menterinya ialah David ben Gurion.

Perang Arab Israel 1948 menyebabkan 77% tanah Palestine terlepas kepada Yahudi dan selepas perang 6 hari Oktober 1967 menyebabkan Palestine hilang dari peta dunia. Baitul Maqdis, Tebing Barat, Gaza, Bukit Gholan dan Sinai di kuasai yahudi. Pada 17 September 1978, satu perjanjian iaitu Camp David telah diadakan antara Anwar sadat dan Menachem begin sebagai pengiktirafan Yahudi di Israel. Perjanjian untuk kepentingan ekonomi dan Mesir semata-mata itu merupakan pengkhianatan terhadap Palestine dan mendapat penentangan daripada negara-negara Arab sehingga Anwar Sadat sendiri dibunuh pada tahun 1981 oleh tenteranya sendiri.

Penentangan terhadap Yahudi tidak membawa kemana. PLO yang ditubuhkan semenjak 1964 dengan dasar nasionalisme tidak digeruni oleh Yahudi sehinggalah bangkitnya Intifadhah Islam pada tahun 1987. Mereka mula bimbang dan menekan serta memaksakan perjanjian Oslo tahun 13 Disember 1993 di Washington antara Yizark rabin dan Arafat. Selepas itu beberapa siri perjanjian demi perjanjian untuk keamanan Asia barat tetapi semuanya itu helah Yahudi dan Barat bagi mengambil secara total negara Palestine. Melebihi 87 perjanjian dan ketetapan diperingkat PBB tentang Palestine tetapi tiada apa-apa tindakan. Badan-badan seperti OIC dan Liga Arab hanya pentas untuk para pemimpin Islam bergambar dan berdeklarasi tetapi tanpa ada apa-apa tindakan. Mereka dikuasai sepenuhnya oleh Yahudi dan Amerika Syarikat.

Amat malang apabila penduduk Yahudi di Israel hanya berjumlah 5.6j dan Yahudi seluruh dunia hanya berjumlah 13j orang sedangkan umat Islam seluruh dunia berjumlah 1.57billion dan umat Islam arab yang melingkungi Israel sahaja berjumlah 350j orang. Kenapa mereka gagal menyelesaikan masalah tersebut. Tidak lain dan tidak bukan kerana para pimpinan negara-negara umat islam bersekongkol dengan para Yahudi dan barat demi kepentingan mereka semata-mata dan mereka sanggup membelakangkan ajaran Islam yang ditinggalkan oleh Rasulullah Saw. Penyelesaian terakhir yang merupakan sebaik jalan adalaj Jihad fi Sabilillah semata. Kerana itulah sejak tahun 1970an mula bangkit semangat jihad Islam yang dipelopori oleh gerakan Ikhwan Muslimin Mesir dan mula berkembang apabila bangkitnya Intafadhah pertama pada tahun 1987. Di tahun yang sama ia lebih marak apabila Hamas ditubuhkan oleh Syeikh Ahmad Yasin.

Disamping perjuangan jihad bersenjata, Hamas memasuki pilihanraya dan menguasai Parlimen Palestine pada tahun 2006. Meskipun mendapat sokongan rakyat tetapi dunia luar terus menekan pemerintahan Palestine sehingga konflik Gaza-Israel 2008/2009 berlaku yang menyaksikan pengeboman dan kemusnahan Palestine oleh penganas Zionis. Amat malang apabila Negara-negara umat Islam tidak melakukan apa-apa bahkan turut sama menutup pintu-pintu sempada Palestine daripada mendapat bantuan luar.

Sudah hilang ciri-ciri persaudaraan seIslam. Membiarkan Palestine keseorangan telah menghilangkan ukhuwwah Islamiyyah yang menjadi rukun bai’ah.


إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ
Orang-orang beriman itu Sesungguhnya bersaudara. Al-Hujurat : 10


النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ يَقُولُ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ فِي تَرَاحُمِهِمْ وَتَوَادِّهِمْ وَتَعَاطُفِهِمْ كَمَثَلِ الْجَسَدِ إِذَا اشْتَكَى عُضْوًا تَدَاعَى لَهُ سَائِرُ جَسَدِهِ بِالسَّهَرِ وَالْحُمَّى

Daripada an-Nu’man bin Bashir berkata: Rasulullah Saw telah bersabda: “ Orang mukmin dilihat pada berkasih-sayang dan ikatan hati mereka seperti satu jasad. Jika mengadu sakit sebahagian anggotanya nescaya seluruh jasadnya mengaduh dan berjaga”

Telah hilang juga semangat jihad yang merupakan taring umat Islam. Ummah yang ramai tetapi bak buih dilaut. Dimanakah Umar ibn al-Khattab. Dimanakah Salahuddin al-Ayubi dan dimanakah Sultan Abdul Hamed atau kita terpaksa menunggu kehadiran imam al-Mahdi Muntazar maupun Nabi Isa? Kalau begitu amat malanglah umat Islam kini. Betapa peyakit Wahn telah berakar umbi. Kecintaan dunia yang membuak-buak dan takut mereka kepada mati yang teramat sangat sedangkan mati pasti sedang menanti. Apakah Perang Salib sudah berakhir?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...