Antara 2 tahun & 2 minit. Mana adil?

| |
Hulu Selangor (Berita1):-

Datuk Seri Shafie Apdal kecewa kerana tidak dapat menggunakan sebuah dewan orang ramai di Kampung Selisek, di Ulu Bernam, Selangor. Menter pembangunan luar bandar itu berkata tindakan itu menunjukkan kerajaan Pakatan Rakyat bertindak tidak adil setelah membentuk kerajaan di Selangor.
"Bila kita buat , tidak boleh. Tapi bila dia buat tidak apa. Kalau tidak boleh guna (dewan) pun tidak jadi masalah, cuma kita hendak tunjukkan gambaran bahawa mereka tidak adil,"


Kehadiran beliau kesitu sempena majlis menyampaikan dividen berjumlah RM580,500 kepada golongan peneroka di situ.


(Berita 2):-

Bukan main marah lagi DS Noh Omar sebagai Tim Pengerusi BN Selangor sehingga ingin mendesak Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menguatkuasakan titah Sultan Selangor supaya surau dan masjid tidak digunakan bagi kepentingan politik. Noh berkata ini bertujuan memastikan pihak berkuasa dapat bertindak supaya masjid menjadi tempat bebas politik. Beliau berkata pihaknya mengesan tindakan pihak tertentu menggunakan rumah ibadat itu untuk ceramah politik akhir-akhir ini. "Dari Jumaat lepas kita lihat khutbah dibaca oleh orang politik, yang mana mereka sepatutnya tidak boleh berbuat demikian,"

Dalam masa yang sama beliau mengadakan majlis perjumpaan usahawan Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) dan pelancaran Kelab Komuniti Usahawan Tekun (KKUT) kawasan Parlimen Hulu Selangor, di sini semalam. Terdahulu, Noh, yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani menyampaikan cek pinjaman berjumlah RM617,000 kepada 97 usahawan Tekun, sumbangan RM3,000 kepada KKUT dan RM10,000 kepada Persatuan Ibu Tunggal Parlimen Hulu Selangor.
Inilah menteri-menteri kartun Doremon yang kelakar tu. Dengan menggalas ½ juta sorang semacam Santa Claus membahagikan pelbagai peruntukan ehsan. Sebagai penabur budi rasuah kepada pengundi Hulu Selangor. Ini bukanlah perkara baru dalam politik dunia ketiga 1 Malaysia. Bahkan telah berlaku sejak dulu, kini dan selamanya selagi ia bernama UMNO-BN.
Seingat penulis semenjak kecil, ketika penjaga merupakan penyokong kuat pembangkang. Rumah JKKK hanyalah seberang jalan sahaja. Kiranya jiran terdekat. Tetapi segala hak dan peruntukan sebagai rakyat dinafikan. Bahkan telaga jamban tahik pun tak di berinya meskipun berpuluh bijik bergolek-golek didepan rumah JKKK. Sehinggalah zaman membahagi wang ehsan. Jangankan dapat bendanya, borang pun tak pernah kenal warnanya.

Zaman PAS memerintah di Terengganu, pimpinan mengambil sikap telus bahkan balairaya dan premis kerajaan boleh digunakan. Bukan main naik tocang lagi. Bahkan pelbagai fitnah pulak dilontarkan khususnya melibatkan pusat tadika dan sebagainya. Begitu buruk pimpinan PAS dimata rakyat Malaysia. Mereka menggunakan media untuk memfitnah bahawa kerajaan PAS tidak adil dan zalim. Kita tiada media untuk menerang dan menangkisnya sebagaimana media mainstream ketika itu dikuasai sepenuhnya oleh UMNO-BN. Orang UMNO sudah tentu ditelannya bulat-bulat segala apa yang diberitakan seperti labi2 menelan tahik. Malangnya, orang kita pun kekadang tertelan jugak tanpa usul periksa. Begitu juga dengan peneroka, para usahawan yang telah dibahikan wang-wang tersebut turut percaya apa yang dibebelkan oleh 2 menteri tersebut.

Sehingga sekarang, boleh dilihat mana-mana negeri yang diperintah oleh UMNO-BN nescaya akan terus ada diskriminasi yang berterusan. Yang terakhir isu Royalti yang dirampas dan menjadi ehsan. Tidak lain dan tidak bukan kerana negeri tersebut diperintah pembangkang. Dan mereka mula mencari hujah dan dalil untuk menutup kezaliman mereka dengan mengambarkan dan memfitnah orang lain zalim. Orang yang biasa melakukan kezaliman maka disangka orang lain juga zalim sepertinya.

Inilah yang difirmankan Allah:-

أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan) kebaktian, sedang kamu melupakan diri (kewajiban) mu sendiri, padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)? Maka tidaklah kamu berpikir? Al-Baqarah : 44.

UMNO-BN ini masih lagi bertongkat menahan kekuatan diri kerana masih ada kuasa dan wang. Jika sekiranya sekali dia tumbang nescaya, mereka takkan bangkit kembali. Kerana itulah apabila mereka tidak lagi memerintah, dan mereka gagal lagi memperalatkan harta-benda dan kakitangan kerajaan, ketika itulah mereka sedar. Sepatutnya mereka insaf tetapi peringatan Tuhan itu tidak memberi manfaat kepada mereka. Mereka tetap dengan agenda sekularisme mereka untuk memisahkan agama dari pemerintahan. Memisahkan poltik dan masjid-masjid.

Orang yang seperti ini mesti diberi buah keras supaya mereka tersentak ingat. Inilah yang disabdakan oleh baginda :
التكبر للمتكبر صدقة
Takabur kepada orang yang takabur itu sadaqah

Dan Allah sendiri pun berfirman bahawa sikap ada ubi, ada batas itu pasti akan dirasai musuh sebagaimana musuh telah melakukan terhadap orang lain.

إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ
“Jika kamu (pada perang Uhud) mendapat luka, Maka Sesungguhnya kaum (kafir) itupun (pada perang Badar) mendapat luka yang serupa. dan masa (kejayaan dan kehancuran) itu kami pergilirkan diantara manusia (agar mereka mendapat pelajaran”
al-Imran: 140

Pepatah arab juga mengatakan:
هذا يوم لك وسيأتى يوم عليك
Hari ini hari kamu dan akan pasti datang hari atasmu

Kalau nak bercakap soal adil, mereka sanggup membelakangkan hokum syara’ apabila bertembung kepentingan mereka. Mereka sanggup mengungkapkan hujah-hujah bodoh. Nescaya orang yang bodoh pasti termakan hujah-hujah mereka. Samalah sebuah kisah yang diceritakan…

Seorang lelaki tua yang kematian isteri tinggal bersama anak lelakinya. Satu hari ia pulang ke rumah anaknya sedang ketika itu anaknya masih belum pulang dari kerja. Kebetulan ketika pulang, ia terus masuk ke ruang tamu rumah dan didapati isteri anaknya (menantunya) tertidur bersama anak kecilnya selepas diberi susu dada. Tertidur dan mungkin keletihan menyebabkan tetek yang menyusukan anak terdedah. Terpengaruh dengan desakan hawa nafsu menyebabkan ia lupa segala-galanya lalu ia menumpang menetek menganti tempat cucunya. Beberapa minit apabila menantunya tersedar… berlakulah porak peranda. Menantunya bertempik kaget. Menyumpah seranah bapak mertuanya. Si ayah lari keluar. Dalam masa yang sama, suaminya pulang dan dikhabarkan perlakuan keji, si ayah. Berderau darah si suami lalu ia mengejar ayahnya. Yelahh.. orang tua, dah semput , setakat mana sangat larinya. Ia di pegang dan ditangkap lalu ia ingin memukul ayahnya sendiri. Belum sempat ia lakukan apa-apa, lalu ayahnya pun berkata dengan suara yang kuat dan keletihan serta ketakutan… “ Ooii , jenis anak tak sedar diri. Masa kau kecik-kecik dulu… kau hisap tetek bini aku sejak kau beranak sampai umur kau 2 tahun. Selama 2 tahun lamanya tau. Aku hanya isap tak sampai 2 minit, kau dah nak pukul aku?, Tak adil betullah engkau ni? “ Terkedu si anak untuk menjawapnya?

Tolonglah dibahagikan jawapan. Hendak dipilih logik ke atau dipilih syara’.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...