Fuh!!! Ramainya anak!

| |
Wanita Ukraine Lahirkan Anak ke-20 di Usia 40 Tahun. Leonora Nameni telah melahirkan anaknya yang ke-20 pada khamis baru-baru ini, menjadi ibu paling produktif di Ukraine. Si ibu dan bayi lelakinya dalam keadaan sihat. Leonora, 41 tahun, mengatakan dia tidak akan berhenti beranak dan merancang untuk memiliki anak lagi.

Keluarga besar dengan 10 putra dan 10 putri itu tinggal di sebuah desa di Ukraine Barat. Jonathan, anak lelaki sulungnya kini berumur 20 tahun dan sudah berkahwin. Enam anak-anaknya sudah bekerja, lapan masih bersekolah, dan enam di antaranya adalah anak-anak prasekolah.

Kedua orangtuanya dibesarkan dalam keluarga besar juga. Janos Nameni, ayah Leonora, memiliki 16 adik beradik. Leonora adalah salah satu dari 14 anak-anaknya. Keluarga besar itu memiliki ladang pertanian kecil, di mana anak-anaknya bekerja.

Kedua orangtua mengatakan, bahwa mereka memberi anak-anak mereka pendidikan yang baik dan mengajar mereka untuk menghormati tradisi.

Menurut Guinness Book of Records, ibu yang hidup paling produktif adalah Leontina Albina, dari Chili, yang telah melahirkan 55 anak. Feodor Vassilyev merupakan perempuan tersubur di dunia. Ini adalah kerana, dia telah melahirkan 69 anak dari rahimnya. Seperti dipetik dari laman Telegraph, nama Vassilyev tercatat di The Guinness Book of World Records, sebagai wanita paling subur di dunia. Dia adalah isteri seorang petani Rusia, yang hidup di tahun 1707–1782. Vassilyev menjalani 27 proses persalinan secara normal untuk melahirkan 69 anak. Dia menjalani 16 kali proses kelahiran kembar dua, 7 kali persalinan kembar tiga, dan 4 kali melahirkan anak kembar empat.


Selain dari kebenaran kisah Vassilyev, masih ada Livia Ionce. Di usianya yang ke-44 pada pertengahan 2008, dia melahirkan anak yang ke-18. Kelahiran bayi itu membuatkannya memiliki 10 anak gadis dan 8 anak lelaki. Anaknya tidak ada yang kembar, jadi bererti Ionce telah menjalani 18 kali bersalin dalam keadaan biasa.
Hah! Siapa berani lawan. Di zaman sekarang, zaman perempuan dok jaga badan. Mana boleh beranak ramai-ramai? Nanti tak cukup makanlah! Tak sempat nak jaga! Tak boleh beri pendidikan sempurnalah! Macam-macam alasan. Wanita hari ni pun sibuk bekerja. Takde masa nak jaga anak. Kalau nak hantar nursery. Cukup satu nursery untuk anak dia sorang aje. Berapa kena bayar?
Itu pasallah dok ikat peranakan. Makan ubat tak beranak dan macam-amacam usaha lagi. Bagi mereka wanita moden ini anak satu atau dua dah cukup. Bagi Islam Rasulullah saw berbangga dengan umatnya yang mempunyai anak yang ramai. Rasulullah saw bersabda: "Tanda barakah seorang wanita itu apabila cepat kahwinnya, ringan maskahwinnya serta ramai anaknya". Hari ini terbalik pulak… lambat kahwin, mahal maskahwinnya serta tak beranak!!!

Yelah!! Apapun bergantung kepada rezki dan ketentuan Allah Swt. Ada sahabat yang didoakan oleh Rasulullah saw yang mempunyai umur yang panjang, rezki yang banyak dan anak yang ramai. Setengah meriwayatkan anaknya mencecah 100 orang dan kebun kurmanya berbuah sepanjang musim. Cukup dengan rezki anak-anak, hidup menjadi lebih berkat.

Perkembangan umat Islam kini yang telah mencecah 1.7 billion orang dan jika sekiranya wanita muslim terus mengamalkan sunnah baginda ini nescaya tidak mustahil umat Islam akan menjadi manusia teramai didunia ini untuk 10 atau 20 tahun akan datang. Pastinya dakwah dan cahaya Islam akan melata diatas mukabumi Allah ini.

1 comment:

RemBat© said...

Askum Tuan Rumah
Mohon link blog kartun dari milo suam :
kartunjahanam.blogspot.com

Terima Kasih.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...