Kubur Gus Dur Robek? Kenapa Mahathir jadi Kacau?

| |
Menurut laporan Kompas, masyarakat Indonesia risau tentang makam mantan Presiden Abdurrahman Wahid atau Gus Dur di kompleks Pondok Pesantren Tebuireng, Desa Cukir, Kecamatan Diwek, Kabupaten Jombang, yang terhakis akibat dilarikan hujan lebat sehinggakan ada berita kelihatan kain kapan al-marhum.

"Tidak perlu ada yang dikhawatirkan dengan makam Gus Dur. Pihak keluarga selalu memperhatikannya," kata Wakil Gubernur (Wagub) Jawa Timur (Jatim), Saifullah Yusuf, di Surabaya, Ahad. Ia sama sekali tidak percaya jika makam yang terhakis itu sampai kelihatan kain kafan jenazah cucu pendiri Jami'iyyah Nahdlatul Ulama (NU) Hadratus Syekh Hasyim Asy'ari tersebut.

"Nggak mungkinlah sampai kelihatan kain kafannya karena begitu ambles sedikit saja sudah ada yang menguruknya. Makam itu di tengah pondok, sudah barang tentu banyak yang mengurusnya selain dari pihak keluarga," kata Saifullah yang juga masih keponakan Gus Dur itu.

Gus Dur meninggal dunia di Jakarta pada 30 Desember 2009 dalam usia 68 tahun. Jenazah mantan Ketua Umum PBNU itu dimakamkan di PP Tebuireng dalam upacara Negara dan Ketenteraan yang dipimpin Presiden Susilo Bambang Yudhoyono pada 31 Desember 2009. Sebanyak RP180 Milliar telah diperuntukkan oleh pihak kerajaan dalam membangunkan kawasan kubur Gus Dur itu.


Makam Gus Dur jauh berbeza dengan perkuburan Anwar Sadat yang menjadi gah sebagai makam bekas pemimpin Negara. Inilah gambaran kehebatan pimpinan korup. Membaham duit rakyat ketika hidup sampai mati bahkan selepas mati. Lihat kematian Kamal Attaturk tiada bumi mahu menerima jasadnya dan dikebumikan dalam keranda timah dan dimakamkan di bukit dan dibina bangunan gah dikuburannya.


Mungkin Tun Mahathir berkehendakkan kubur gah hebat seperti itu? Sedangkan banyak pimpinan hari ini terpaksa melarikan diri dan tidak diketahui di bumi mana mereka akan dikuburkan seperti Presiden Tunisia dan Mesir.

Kini kali kedua Tun Mahathir memuji dan menyanjung Mustafa Kamal Attaurk sebagai penyelamat Turki. Memuji ideologi nasionalis Attaturk sebagai hujah untuk membenarkan fahaman nasionalisme beliau ketika menjawab dan berhujah dengan Tok Guru Nik Aziz. Agar dikenang jasa beliau sebagaimana dikenang jasa Abdullah bin Ubay membina masjid dhirar??? Betapa celarunya pemikiran beliau dipenghujung dan sisa-sisa umurnya. Semoga Allah member hidayah sebelum meninggal beliau.

Sebelum ini di dalam seminar Al-Quran Peringkat Antarabangsa 2005 anjuran Kolej Universiti Islam Malaysia, Tun Dr Mahathir ketika menyampaikan ucapan bertajuk " Ke Arah Pembangunan dan Kemajuan Ummah berdasarkan Tafsiran Al-Quran yang betul: Peluang dan Cabaran."

Di dalam ucapannya itu, Tun Dr Mahathir menggambarkan Bapa Turki Moden, Mustafa Kamal Ataturk(gambar sebelah), sebagai penyelamat umat Islam di Turki. Jika banyak pihak dalam Islam menilai Mustafa Kamal sebagai musuh Islam, tetapi bekas Perdana Menteri itu, menyifatkan pemimpin Turki itu, sebagai paradok yang menyelamatkan Islam di Turki dan menyelamatkan Turki untuk Islam.

Sehubungan itu, Dr Mahathir menggesa umat Islam, supaya kembali kepada ajaran Al Quran, dengan membaca dan memahami kandungannya. Hanya dengan menghayati asas ajaran kitab suci itu, umat Islam akan selamat di dunia, dan mampu melindungi keselamatan umat Islam, katanya.

Pandai pulak dia bersyarah. Menafsirkan semula al-Quran. Menyuruh supaya beramal dengan al-Quran tetapi sepanjang beliau memerintah lebih daripada 22 tahun apakah al-Quran yang menjadi panduan beliau??? Naynyuk kah beliau ni???

Sesungguhnya pembubaran Sistem Khilafah Islamiah merupakan jenayah besar yang dilakukan oleh Ataturk demi untuk memisahkan agama Islam daripada sistem pemerintahan di Turki dan meminggirkan Islam daripada aspek kehidupan. Hari ini Tun Mahathir masih lagi bertahan dengan kayu reput agenda nasionalisme yang semakin hanyut dimakam jahiliyyah. Beliau akan tetap kecewa, kerana era sekarang adalah untuk Islam. Dan Islam pasti menang. Pejuang agenda dan ideology barat perlu menerima hakikat ini.

Jangan diharap generasi Islam nak menyanjung Tun Mahathir atau mau membina monument memperingati Mahathir jika beliau mati kecuali buat mereka seperjuangan dengannya. Buat kami, selagi beliau tidak bertaubat dan memohon kemaafan atas kezaliman beliau, nescaya akan sentiasa diingati jenayah dan kezaliman beliau terhadap agama, bangsa dan khazanah Negara ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...