Pasar Paka Berhantu, perlu Tok Bomoh!

| |
Projek pasar baru Paka yang bernilai RM 6.5juta itu tersadai dan masih belum dapat digunakan. Projek yang dijangka siap September 2008 itu hingga kini masih belum dapat digunakan. Sudah 3 tahun tetapi tak dapat digunakan. Cat pun dah mula pudar. Nampak macam siap tapi tak siap. Apa pasal. Tanya kengkawan.. mereka cakap “ berhantu”!

Akibat terlalu lama ssekong (terbiar), sekarang ni wayer elektrik dah dibaham oleh pencuri. Sekarang ramai pencuri kabel part-time di Terengganu. (Yelah.. sementara menanti 100,000 peluang pekerjaan yang dijanjikan kerajaan UMNO-BN semasa nak memerintah dulu). Atau mungkin dikebas oleh para “doktor” yang ramai berkeliaran di pekan Paka ini. (Yelah!.. sekarang ini pun Terengganu adalah negeri penghisap dadah tertinggi di Malaysia). Habis bila nak dibuka… kena carik tok bomoh dulu ke? Atau nanti pilihanraya kot?

Janji-janji pembangunan setelah Umno kembali memerintah Terengganu selama 2 penggal kini hampir mencecah 8 tahun. Tempoh masa yang bukan singkat. Dengan duit royalty yang berjebak-jebak (Bertimbun-timbun) dan dengan bajet billion-billion yang dibentangkan dalan DUN Terengganu mengalahkan Selangor… apa sebenarnya pembangunan kerajaan negeri yang dibawa ke Paka? Dengan menjadi Majlis Perbandaran Dungun dan pendapatan dari cukai pintu daripada TNB, YTL, GPP 5 & 6 pun dah berjuta. Projek Pasar itu pun telah diputuskan dalam mesyuarat pembangunan daerah semasa zaman Pas memerintah. Seingat penulis, ada lagi beberapa projek yang dibincangkan dulu antaranya Restoren Terapung & reakreasi Sg. Paka, kawasan jogging & senaman sekeliling kolam Paka. Bandar Baru Beril. Tapi entah bila kan siap. Ni nak PRU ke-13 dah pulok. Tak boleh guna lagi. Pas, meskipun tanpa royalti dan hanya sepenggal berjaya juga menukar imej pekan koboi dengan wujudnya Pusat Niaga Paka.

Peniaga ikan dan sayur di Pasar Paka di sini meminta pihak yang berkaitan menyegerakan penyempurnaan pembinaan pasar baru yang sepatutnya sudah boleh digunakan. Mereka sudah lama bersabar dengan berniaga dalam keadaan serba kekurangan di pasar yang sangat daif itu. Bagi sesiapa yang tinggal di Pekan paka ni, mereka tahulah keadaan pasar tersebut. Pasar sejak zaman Jepun. Masih diguna-pakai disebuah negeri Kuwait Malaysia. Pekan industry Oil & Gas yang menyumbang pendapatan terbesar Negara. Tetapi pasar yang amat menyedihkan.

Wakil rakyat yang ada dok sibuk berboxing sesama sendiri je dan sesama pimpinan parti. Team Mat Said & team Deris.. berkocok sakan tanpa penyelesaian. Ketua bahagian sibuk naik cagang. Akhirnya rakyat tak keruan. Rakyat pun dah muak dengan isu UMNO berbalah ni. Harap-harap cepat-cepat bomohkan pasar tu.

Ketika Mat Said berkunjung ke situ, beliau berjanji lagi, pihak berkuasa tempatan daerah Dungun akan memastikan bangunan pasar baru itu disiapkan menjelang hujung Jun. Sekarang ni musim tengkujuh nak datang lagi. Mungkin tak sempat siap pulak. Yelah.. ramai rakyat Terengganu nak pergi main kapal layar Monsun Cup pulak.

Akhirnya Pasar 6.5 juta tu menjadi tempat selesa untuk hantu dan jin bertendang sekian tahun. Bila nak buka entah tak ketahuan. Itupun kalau di buka tu tak tahu lagi macamana! Yelah.. pasar di Bandar Dungun sekadar 2 tingkat pun tak bermaya. Inikan pula pasar 3 tingkat. Salah buat tingkat atas tu jadi tempat jin bertendang. Hancur macam tu aje. Boleh hantu wat main boling. Sesuai kot. Kalau kerajaan UMNO-BN gagal juga bukak tahun ni diharap buak tender untuk di sewa macam tu je. MTD PAS Dun Paka sanggup sewa. Boleh buat sarang burung layang-layang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...