Terengganu Jangka Terima Royalti RM1.28 Billion Tahun Hadapan - MB

| |
Dato' Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar
KUALA TERENGGANU, 7 Oktober -
Kerajaan negeri dijangkakan akan menerima wang tunai petroleum (WTP) RM1.28 bilion daripada kerajaan Persekutuan pada tahun hadapan.

Menteri Besar, Dato' Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata anggaran itu berdasarkan perolehan hasil royalti petrolium sebelum ini dan ia bergantung kepada harga minyak dunia semasa pada kadar ASD60 setong.

Justeru itu, katanya, Belanjawan 2020 bagi negeri Terengganu yang bakal dibentangkan dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) pada 24 November ini, akan difokuskan kepada empat teras utama berdasarkan jangkaan perolehan yang bakal diterima daripada kerajaan Persekutuan menerusi royalti minyak.

"Secara keseluruhan pada 2019 jumlah royalti minyak yang sepatutnya kita terima sebanyak RM1.28 bilion.

"Kita anggarkan jumlah yang sama diterima tahun ini dengan mengambil kira nilaian semasa harga minyak dunia, kalau harga minyak naik kita akan dapat lebihan daripada bajet kita, kalau harga minyak turun kita akan dapat kurang.

"Justeru kita menetapkan empat sasaran utama untuk ditekankan pelaksanaannya menerusi jumlah ini iaitu memperkukuh dan memartabatkan agama Islam; memacu pertumbuhan ekonomi rakyat; melestarikan kehidupan sejahtera dan membangunkan modal insan," katanya.

Beliau berkata demikian di sidang media selepas merasmikan Kolej Kemahiran Yayasan Terengganu dan menyaksikan Majlis Menandatangani (MoU) di Lot PT 4048 (G), Blok E, Ladang Tok Pelam, di sini hari ini.

Turut hadir, Pegawai Kewangan negeri, Dato' Zainal Abidin Hussin, Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi negeri; Satiful Bahri Mamat; Pengerusi KKYT, Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi dan Pengarah Yayasan Terengganu, Ishamuddin Hashim.

Dalam pada itu, Ahmad Samsuri berharap Belanjawan 2020 yang bakal dibentangkan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad Jumaat ini, Terengganu tidak ketinggalan untuk menerima limpahannya dalam pembangunan negeri.

"Saya berharap projek pembangunan dan infrastruktur terutama yang dibawah bidang kuasa kerajaan Persekutuan tidak di negeri ini tidak dipinggirkan termasuk bantuan untuk wanita, warga emas dan masyarakat yang memerlukan.

"Kita juga berharap kerajaan pusat dapat menyelesaikan masalah hakisan di negeri ini, pembinaan jambatan, isu berkaitan projek perumahan, sistem saliran, pembinaan hospital dan beberapa perkara lagi," ujarnya.

Sementara itu, mengulas tentang Wawasan Kemakmuran Bersama (WKB) 2030 dilancarkan Perdana Menteri Sabtu lalu,  beliau menyambutnya secara positif.

Ahmad Samsuri berkata, beliau akan berhubung secara terus dengan Putrajaya untuk memastikan Terengganu mencapai sasaran yang ditetapkan dalam 10 sasaran utama wawasan berkenaan.

Sumber : https://www.teganukita.net/2019/10/terengganu-jangka-terima-royalti-rm128.html?m=1&fbclid=IwAR1f6fS7BmDD_ST9OuRDcT3MOpsNm_d_eB5jeGnwPMg--4X-aEe8y0VjHNc

1 comment:

EVA FIORENTINA APRILA said...

Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa
senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...