Sebatan Pertama Bukti Terengganu Mampu Laksana Undang-Undang Syariah

| |


Oleh: Amiirullah Mansor

ACHEH, 25 Ogos- Pelaksanaan hukuman sebatan terhadap pasangan lesbian di Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu tahun lalu membuktikan Kerajaan Negeri mampu menjalankan undang-undang syariah mengikut ajaran Islam.

Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi Negeri, Satiful Bahri Mamat berkata, ianya secara tidak langsung memberi pencerahan perbezaan mahkamah syariah dengan mahkamah sivil kepada masyarakat.

"Pertama kali sebatan mengikut mahkamah syariah di negara ini dibuat secara 'public' telah menghangatkan seluruh negara,

"Dan ia dapat membuka mata masyarakat betapa berbezanya mahkamah syariah dengan mahkamah sivil sekaligus berhasrat kearah pelaksanaan syariah di negeri Terengganu khususnya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di Majlis Pertemuan bersama Pesatuan kebangsaan Pelajar Malaysia Indonesia (PKPMI) cawangan Acheh di Universiti Islam Ar-Raniry Banda Acheh.

Turut hadir Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi Negeri, Maliaman Kassim, Ketua Hakim Mahkamah Syariah Terengganu, Wan Muhammad Zakri Wan Mohd, Setiausaha Agong PKPMI Cawangan Acheh, Muaz Afifuddin dan Presiden Overseas Students Of Terengganu Council (OSTeC), Wan Fakruddin Wan Rosli.

Sehubungan dengan itu katanya, bagi merealisasikan hasrat kerajaan negeri itu Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah akan membuat bengkel bagi membincang perkara ini dan akan mempelajari pelaksanaannya daripada negara luar seperti Indonesia.

"Insya-Allah dengan kehadiran kita ke Acheh ini, kita dapat meninjau perkembangan yang ada di sini apabila negara Indonesia melaksanakan syariah," ujarnya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Paka berkata, selain itu usaha kerajaan adalah untuk menambahkan pelaksanaan syariah sukarelawan di setiap peringkat dan DUN.

Sumber : https://www.teganukita.net/2019/08/sebatan-pertama-bukti-terengganu-mampu.html?m=1&fbclid=IwAR1YSfDGItnN9CaLUSvykaLLfED-eHYqsrbA2tHHs09hd_a9lz-Ep48MNBw

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...