BERTAM PM 307: NAJIB VS MAT SAID? Dimana MB TRG?

| |
Pertamanya,... Maaf kerana lama tak memblog. Apapun Selamat Kembali. Artikel ini menyorot isu medan minyak yang baru ditemui di Bertam 307 yang diumumkan oleh PM Najib yg akan membayar Royalti kepada Negeri Pahang dijangka sebanyak RM100j. Apabila dalam sidang Dun ditanya persoalan ini, MB Terengganu Datuk Ahmad Said mengaku bahawa Bertam 307 adalah milik Terengganu dan diakui secara bertulis oleh Lunden Oil iaitu syarikat carigali minyak dari Sweden.
 
Selepas itu isu ini cuba disenyapkan. Kita tahu kerana kita diberitahu arahan PM sendiri supaya isu itu tidak dibangkitkan lagi. Komen Sultan Pahang sendiri seolah-olah agar MB Terengganu perlu tutup mulut kerana PM sudah mengumumkannya. Terimalah bahawa ia merupakan milik Pahang.
 
Kita sendiri sedia maklum bahawa nyawa politik Mat Said adalah dihujung tanduk. Banyak pihak yang ingin menyingkirkan beliau dari persada politik Terengganu semenjak Mat Said merampas kuasa dari tampuk kerusi MB yang diduduki oleh Idris Jusoh. Sehingga kini kerusi empuk MB itu sentiasa panas. Kalau nama Mat Said tidak disenaraikan sebagai calon... maka setakat itu sahajalah karier politik Mat Said. Mau tak mau... kerana batu sudah terkepit. Terkulat-kulatlah Mat Said. Jadi, jangan diharapkan beliau akan mempertahankan hak rakyat & kedaulatan Terengganu. Beliau pastinya teramat naïf untuk menjadi pejuang rakyat. Beliau kini hanya berusaha sebagai pejuang demi tembolok peribadinya sahaja.
 
Dalam Buku Biografi TS wan Mokhtar, bekas MB Terengganu telah mencatatkan bahawa usaha carigali minyak di Terengganu telah bermula pada tahun 1974 lagi dan apabila pada tahun 1977 atas nasihat pihak-pihak tertentu di dimaklumkan oleh penasihat PM ketika itu, bahawa pihak PETRONAS ingin mengadakan projek pengkalan hadapan untuk pendaratan minyak Terengganu itu di Kuantan.. Satu usul tergempar diadakan pada sidang  DUN 28Januari 1978jam 2.10 pagi. bahkan ada adun yang bakal meletak jawatan beramai-ramai jika pihak pusat bakal menaikkan minyak ke Kuantan dan tidak di negeri Terengganu. Hasil pertemuan pada 29 Jan 1978 Wan Mokhtar dengan PM Hussein Onn ketika itu akhirnya minyak didaratkan di Terengganu.
 
Nampaknya sejarah ini berulang tetapi malangnya betapa naifnya politik Mat Said dalam menghadapi Najib Tun Razak. Sudah hilangnya kewibawaan dan Benarnya seorang PM. Hilangnya semangat federalisme Malaysia sehingga penapian hak sebuah negeri dan kedaulatannya hanya ditentukan oleh lidah seorang Perdana Menteri.

 
 
Menyedari hakikat inilah, maka rakyat Terengganu diseru agar terus mempertahankan hak Terengganu. Sudahlah royalty kini dinafikan. Peruntukan dirobek demi perut pemimpin Umno. Hak 5% dicairkan untuk kepentingan Kerajaan Pusat dan negeri-negeri lain. Kini Hak dan Kedaulatan Terengganu terus diperkotak katikkan. Hakikatnya... Apalah lagi hendak diharapkan kepada kepimpinan Umno-BN Terengganu. Pengkhianat Amanah Rakyat.

Hari ini satu memorandum diserahkan kepada pihak Presiden PETRONAS agar memberi penjelasan terkini tentang status sebenar Bertam PM 307.

Penyerahan memeorandum diterima oleh Senior GM Datuk Medan Abdullah mewakili Presdien PETRONAS. Turut sama Pengerusi R Terengganu & Kelantan

                             Program bermula selepas Jumaat di Masjid as-Syakirin                             
                                                                    
Ucapan Pimpinan & wakil Ngo's

Perarakan bermula


Turut hadir Raja Bahrin & Tengku Paduka Raja

Turut memberi sokongan dari kalangan mahasiswa & Perantau Terengganu



Kita menunggu jawapan seterusnya dan rakyat akan dimobilisasikan demi mempertahankan Hak negeri Terengganu.
 

1 comment:

basic_2009 said...

POSTER TERBAIK ...


orang PAS jangan baca ini tau :

http://gerakan-anti-pkr.blogspot.com/2013/03/poster-sebaran-umum.html
http://gerakan-anti-pkr.blogspot.com/2013/03/poster-sebaran-umum.html
http://gerakan-anti-pkr.blogspot.com/2013/03/poster-sebaran-umum.html



DAP + PKR + PAS = memang sialllllllllllll !!!!!

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...